Een FNV Spoorlid voert actie, foto: ANP

Spoorstakingen voorbij vanwege overeenstemming ProRail en FNV Spoor

De stakingen van FNV Spoor zijn voorlopig van de baan, omdat de vakbond en ProRail een onderhandelingsresultaat hebben bereikt over een nieuwe cao. De leden moeten daar nog wel mee instemmen. Dat meldt FNV Spoor. NS kan doordat de acties zijn opgeschort donderdag weer de normale dienstregeling rijden. Ook de spoorgoederenvervoerders zijn opgelucht dat de treindiensten weer kunnen worden hervat in het hele land, laat RailGood weten.

Dat de acties van de vakbond van de baan zijn, is goed nieuws voor reizigers en spoorvervoerders. Die ondervonden woensdagochtend overlast, omdat bij verkeersleidingsposten in de regio’s Utrecht, Amsterdam en Alkmaar geprotesteerd werd. In die regio’s konden tussen 06.00 en 08.00 uur geen treinen rijden. Ook voor donderdag, vrijdag en zaterdag stonden acties gepland, die nu voorlopig van de baan zijn.

Cao-onderhandelingen

ProRail, FNV Spoor, CNV Vakmensen en VHS Railprofessionals begonnen in oktober vorig jaar met cao-onderhandelingen. Op 1 maart deed ProRail een eindbod, waar CNV Vakmensen en VHS RailProfessionals mee akkoord gingen. Zij stelden nog wel aanvullende eisen over de ‘Eerder stoppen met werken-regeling’.

De achterban van FNV verwierp het bod echter, waarna de bond ProRail een ultimatum stelde. De bonden en de infrabeheerder waren het onder meer oneens over de hoogte van de loonsverhoging en de looptijd van de cao. FNV wil een structurele loonsverhoging van 2,8 procent voor dit jaar. ProRail wil een cao die loopt tot 1 juli 2023 en bood een structurele loonsverhoging van 2 procent voor dit jaar en volgend jaar en van 1 procent voor 2023.

Akkoord

De vakbonden en ProRail gaan nu opnieuw aan tafel om de laatste details te bespreken. Vakbondsbestuurder Michiel Boer van FNV Spoor: “Het woord is nu aan de leden. Als die het akkoord goedkeuren, is er een nieuwe cao en zijn acties helemaal van de baan.”

Directeur Hans Willem-Vroon van RailGood is opgelucht dat de stakingsacties “waarmee vervoerders, verladers, terminals en reizigers gedupeerd werden, zijn opgeschort”. Tegelijkertijd zegt hij te hopen dat de vervoerders deze salarisverhoging “niet via de gebruikersvergoeding op hoeven te hoesten”. “RailGood rekent erop dat ProRail de extra kosten zelf absorbeert en niet doorzet naar de goederenvervoerders en hun klanten in deze toch al economisch lastig periode”, aldus Vroon.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.