Treinverkeersleider vacature, bron: ProRail

ProRail wil luchtvaartpersoneel aantrekken als treinverkeersleiders

ProRail is dinsdag gestart met een wervingscampagne voor de functie van treinverkeersleider. Voor de komende jaren worden honderden nieuwe medewerkers gezocht om de treinen in Nederland goed te laten rijden. Naast de structurele bezettingsproblematiek die er al was, zorgt het coronavirus volgens de spoorbeheerder ‘voor extra personele uitdagingen’.

Op een aantal verkeersleidingsposten is er zelfs een tekort aan treinverkeersleiders. ProRail bekijkt daarom onder andere of het mogelijk is om mensen die werkzaam zijn in sectoren die het zwaar hebben door Covid-19 aan te trekken als treinverkeersleider.

Luchtvaartbranche

De luchtvaartsector sluit volgens ProRail goed aan bij het werk van de spoorbeheerder. “Wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, zou zomaar eens over de juiste kwaliteiten kunnen beschikken om de drukste spoorwegen van Europa in goede banen te leiden.” De spoorbeheerder nodigt mensen uit deze sector en andere geïnteresseerden om de vacatures te bekijken op werkenbijprorail.nl/treinverkeersleiders.

“ProRail heeft de capaciteit voor het opleiden van nieuwe treinverkeersleiders flink verhoogd, maar het blijft lastig om nieuwe medewerkers te vinden. Het is een hele verantwoordelijke rol en daarom stellen we heel wat eisen aan deze functie. Je moet beschikken over mbo+/hbo werk- en denkniveau, doortastend zijn, snel kunnen beslissen onder druk, sterke communicatievaardigheden hebben en het vermogen hebben om kritisch naar jezelf te kijken.”

“We hebben moeite om voldoende mensen met die vaardigheden te vinden binnen onze gebruikelijke wervingsgroep. Daarom wil ProRail met de nieuwe campagne proberen om in een grotere vijver te vissen en te verkennen of mensen uit branches die het nu zwaarder hebben geschikt zijn om de overstap te maken”, aldus ProRail-woordvoerder Andy Wiemer.

Treinverkeer stil door tekort aan personeel

Voor de coronacrisis wisten treinverkeersleiders in Nederland dagelijks ruim 1,2 miljoen treinreizigers en 110.000 ton goederen in 5.500 treinen veilig op de bestemming te krijgen. Maar ook tijdens de huidige crisis moeten de treinen blijven rijden. Zonder treinverkeersleiders staat Nederland stil. In september moest het treinverkeer op de Merwedelingelijn bijvoorbeeld nog twee keer worden stilgelegd door personeelstekort op een verkeersleidingspost.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.