Een trein van Arriva, foto: ANP

ILT: begeleiding machinisten door Arriva schiet tekort

Arriva is tekortgeschoten in het beoordelen van de vakbekwaamheid en ervaring van machinisten die zij inhuurt of overneemt van een andere spoorwegonderneming. Dit concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een onderzoek naar de selectie, opleiding en begeleiding van machinisten van Arriva. Aanleiding voor het onderzoek is een incident in september 2016 waarbij een machinist van Arriva door een rood sein reed bij Uithuizermeeden en op een geopende spoorwegovergang tot stilstand kwam.

De machinist was ingehuurd door Arriva en reed pas sinds korte tijd zelfstandig. Bij het onderzoek naar het incident wordt geconcludeerd dat de machinist onvoldoende in staat was om de signalen die door de ATB NG installatie aan hem werden getoond te begrijpen en daarop juist te kunnen handelen. ILT heeft naar aanleiding van de rood sein-passage de vergunning van de machinist ingetrokken.

Voor ILT waren deze bevindingen aanleiding om de selectie, de opleiding en de begeleiding van machinisten door Arriva nader te onderzoeken. In het rapport concludeert de Inspectie dat Arriva “onvoldoende kennis neemt van de vakbekwaamheid van de machinist” en geeft aan dit een “tekortkoming” te vinden. Dat speelt met name bij de inhuur van machinisten en de overname van machinisten van andere vervoerders.

Onvoldoende begeleiding

Arriva leunt volgens ILT sterk op vergunningen en certificaten en kent de machinisten eigenlijk onvoldoende voordat deze worden ingezet. Arriva brengt elke machinist vakinhoudelijke kennis bij voor het uitvoeren van de rijtaak en een beperkt aantal storingen.

De inspectie concludeert dat Arriva de ingehuurde en overgenomen machinisten daarmee onvoldoende opleidt dan wel begeleidt ten aanzien van de kennis en achtergronden van de werking van systemen die van invloed zijn op de spoorwegveiligheid. “Het is voor een spoorwegonderneming van belang om machinisten te beoordelen op vakbekwaamheid en ervaring, om hen de juiste begeleiding of aanvullende opleiding te kunnen geven”, aldus ILT.

Begeleidingsritten

Direct na dit incident heeft Arriva de overige zeven recent ingehuurde machinisten beoordeeld tijdens begeleidingsritten. Daarbij zijn geen bijzonderheden geconstateerd. Daarnaast neemt de spoorvervoerder maatregelen die op korte en lange termijn moeten bijdragen aan inzicht in het vakmanschap van de machinist. ILT zal de implementatie daarvan volgen tijdens inspecties en audits.

Arriva zegt in een reactie op het ILT-rapport diverse maatregelen te hebben genomen om “zwaarder in te zetten” op de interne opleiding van nieuwe- en inhuur-machinisten. Daarbij gaat het onder meer om extra begeleiding van nieuwe machinisten, theoretische herinstructie aan nieuwe machinisten, extra dagen wegleren emplacementen voor nieuwe machinisten, weg- en materieelexamens door gecertificeerde praktijkexaminator, verbetering van de procedure voor inhuur van machinisten en de aanwezigheid van een spoorwegfunctionaris bij selectiegesprekken.

Lees ook:

ILT trok in 2016 twee machinistenvergunningen in

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.