Machinist, NS

Vakbond vraagt NS-personeel te staken vanwege vaste trajecten

Vakbond VVMC heeft machinisten en hoofdconducteurs van NS opgeroepen om vrijdagochtend het werk neer te leggen als protest tegen het steeds moeten rijden op vaste routes. Er bestaat grote ontevredenheid bij het personeel over het gebrek aan afwisseling in de nieuwe werkpakketten van NS, zo laat de vakbond weten. NS vindt het jammer dat de VVMC oproept tot de staking en noemt het ‘voorbarig’. 

Het gaat in eerste instantie om VVMC-leden van de standplaatsen Amsterdam, Rotterdam en Hoofddorp. De staking vindt plaats op vrijdag tot 11.00 uur, omdat de directie van NS Reizigers niet inhoudelijk heeft gereageerd op de ultimatieve brief die de VVMC circa twee weken geleden heeft gestuurd naar NS.

NS laat in een reactie echter weten al te hebben erkend dat een deel van de collega’s de nieuwe werkpakketten onvoldoende gevarieerd vindt en zegt te werken aan verbeteringen. Daarom zijn 100 extra machinisten-diensten per week toegevoegd om meer variatie mogelijk te maken. Bovendien gaan in april sowieso nieuwe werkpakketten in, waarover de spoorvervoerder positief is.

Werkpakketten

De VVMC heeft al enkele maanden commentaar op de nieuwe nieuwe werkpakketten van NS. Begin oktober stelde de vakbond al dat het erop leek dat NS alsnog het gevreesde ‘rondje om de kerk’ zou willen invoeren, maar met als eerste tussenstap het ‘rondje in de regio’. De vakbond is in gesprek gegaan met NS over de werkpakketten, waarop de spoorvervoerder wel degelijk enkele oplossingsrichtingen bedacht. De VVMC heeft hierna echter de leden geraadpleegd en uit die raadpleging bleek dat een groot deel van de medewerkers ook met inachtneming van deze oplossingsrichtingen ontevreden bleef over de werkpakketten.

Dit zorgde ervoor dat de vakbond een ultimatieve brief stuurde, waarop de directie van NSR voor 18 december inhoudelijk gereageerd had moeten hebben. De directie heeft die deadline laten verlopen. De directie zei bereid te zijn om na de deadline te praten, maar daar heeft de vakbond geen genoegen mee genomen omdat vooraf was aangegeven hoe belangrijk een tijdige reactie was. “Hiermee neem je ook niet de vele medewerkers serieus, die hebben aangegeven zéér ontevreden te zijn over het werkpakket.”

Leden

Hoewel NS voor de werkpakketten in april beterschap heeft beloofd, gaf de spoorvervoerder al eerder aan dat het niet te voorkomen was dat machinisten en conducteurs minder afwisselende trajecten moeten rijden in de nieuwe dienstregeling. Dit komt door het verlies van lijnen aan regionale spoorvervoerders, waaronder in Limburg, en de introductie van de nieuwe sprinters, waar in eerste instantie slechts een beperkt aantal machinisten op zal rijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.