Afteller, station, perron, NS-trein, conducteur

Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treinen

De aftellers op stations die terugtellen tot het vertrek van de trein, zorgen ervoor dat treinen stipter vertrekken. Ook gaat de veiligheid op overwegen achter de stations omhoog. Dat blijkt uit een proef op de stations Hilversum en Hilversum Sportpark. De afteller helpt een conducteur om 15 seconden voordat het vertreklicht gaat, te starten met het vertrekproces op stations met een overweg erachter.

Zonder afteller wordt het vertrekproces pas gestart nadat het vertreklicht brandt. Daardoor rijdt de trein later weg en moet het verkeer bij de overweg langer wachten voordat de spoorbomen open gaan.

Proef

ProRail meldt in haar personeelsblad dat de het merendeel van de hoofdconducteurs die meededen aan de proef positief zijn over de aftellers. Wel dient het vertrekproces nog te worden aangepast voordat de afteller definitief in gebruik wordt genomen. In een evaluatiebijeenkomst eerder dit jaar gaven zij aan de afteller zichtbaar en herkenbaar te vinden. Ook is het mooie aanvulling is op het vertreklicht en de stationsklok, vinden de spoormedewerkers.

De proef heeft, naast het sneller vertrek van de trein, aangetoond dat het vertrek veel sneller verloopt. Daardoor is er minder spreiding in de uitvoering van de dienstregeling. Doordat mensen minder vaak lang hoeven te wachten voor een overweg, kan het treinverkeer veiliger en punctueler worden uitgevoerd. De afteller is een van de maatregelen in het kader van de Lange Termijn Spoor Agenda (LTSA).

Vertrekproces

ProRail en NS gaan het aftellersysteem nu verder ontwikkelen. Als het systeem gereed is voor gebruik, dan wordt het op ruim 200 stations met een overweg geïnstalleerd. NS gaat het vertrekproces aanpassen en conducteurs opleiden om hiermee te werken.

De aftellers komen naar verwachting eind 2016 eerst op de stations op de A2-corridor tussen Den Helder en Maastricht. Ook andere spoorvervoerders, waaronder Connexxion en de Belgische NMBS, willen het systeem gebruiken in het vertrekproces.

Bekijk hier de video over de aftellers:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treinen”

Michiel ten Broek|28.05.15|18:49

Nuttige voorziening, maar beperkt. Het helpt in Hvs zo aardig omdat de stop-schakeling zodanig staat afgesteld dat de treinen altijd te laat vertrekken. Als de schakeling goed afgesteld zou zijn, zouden tijdens de proef immers alle treinen 15 seconden te vroeg vertrokken zijn…
Op dezelfde manier is het niet waarschijnlijk dat op haltes waar de treinen een “korte stop” van 42 seconden maken, een winst van 15 seconden behaald kan worden. Dan blijven er 5 seconden over voor in- en uitstappen.

Jan-Willem Tinselboer|20.08.15|18:13

en toen?
en wat dan nog?
Wie kan mij uitleggen waarom, op maandagavond 17 augustus, de via ‘s-Hertogenbosch, Eindhoven, Venlo en Moenchengladbach omgeleide nachttrein naar Muenchen en Zuerich, aankomst Ht 20.31 uur, pas om 20.35 uur vertrok? Beide voorafgaand rijdende treinen, de IC uit Schiphol naar Eindhoven en de sprinter uit Utrecht naar Breda, waren zeer op tijd.
Vier minuten stationnement voor minder dan twintig reizigers die zich verdelen over veertien rijtuigen.
rara?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.