Spoorwegpolitie, Den Haag centraal

NS stuurt brandbrief over sociale veiligheid op spoor

De directie van NS heeft mede namens de vakbonden een brandbrief naar minister Opstelten gestuurd om aandacht te vragen voor agressie en geweld op het spoor en op stations. Het spoorwegbedrijf stelt dat er maandelijks gemiddeld dertien medewerkers letsel oplopen als gevolg van agressie. Dit uiteenlopend van blauwe plekken en gekneusde ribben tot poging tot doodslag. NS vreest dat er bij politie verminderde aandacht is voor veiligheid op het spoor, nu de spoorwegpolitie is opgegaan in de nationale politie.

De nieuwe situatie zou tot minder surveillance op de grote stations leiden en NS vreest voor de prioriteit voor situaties op het spoor. “En langere afhandeltijd doordat de politie er bijvoorbeeld langer over doet voor zij ter plaatse is”, zo heeft directievoorzitter NS Reizigers Ingrid Thijssen in het document opgetekend.

Tijd

Thijssen meldt in haar brief aan de minister geluiden van medewerkers te horen dat de politie voor hun gevoel soms laat komt. “En voor hen is elke minuut wachten bij agressie vanzelfsprekend een eeuwigheid. Wij willen dat onze mensen veilig hun werk kunnen doen en vragen om uw hulp daarbij.”

Volgens de directievoorzitter wist in de oude situatie de spoorwegpolitie ‘als geen ander’ samen te werken met de BOA’s en te zorgen dat het treinverkeer of grotere groepen reizigers geen hinder ondervonden van situaties als te lang stilstaan.

Politieposten

Daarnaast kaart Thijssen in het document ook de dreiging van het sluiten van verschillende politieposten aan. “Er dreigen al langer meer (spoor)politieposten op de grote stations te sluiten, dan wel na de verbouwing van het station niet meer open te gaan (Utrecht, Rotterdam en Amsterdam). Permanente aanwezigheid van de politie op dit soort drukke knooppunten is ons inziens echter belangrijk. Het gaat bovendien om belangrijke internationale vervoersknooppunten, waar een permanente politieaanwezigheid op zijn plaats is.”

“We spreken over openbare ruimtes waar dagelijks meer dan honderdduizenden mensen komen met alle voor- en nadelen van dien.” Naar haar zeggen zal het aantal reizigers en bezoeken aan die grote stations in de komende jaren flink toenemen. Ze noemt direct ingrijpen en ondersteunen met de mogelijkheid om meteen aangiftes op te nemen dan ook noodzakelijk.

Probleem

Omdat het om een maatschappelijk probleem gaat, kan de NS nog zoveel investeren in mensen en middelen, maar het spoorwegbedrijf kan het probleem nooit alleen aan, aldus de zegsvrouw. “De medewerkers in het OV hebben er recht op om gezond weer thuis te komen van hun werk.”

De minister wordt middels de brief dan ook uitgenodigd om als hoogste verantwoordelijke voor veiligheid en justitie in Nederland een werkbezoek te brengen aan het spoor om met medewerkers van de NS op pad te gaan. “Om de zorgen uit de eerste hand te horen en te zien waar zij zoal mee geconfronteerd worden.”

Spoor

De maatregel die de spoorwegpolitie personeel doet afstaan voor de vorming van de nationale politie komt in een periode waarin sociale veiligheid op het spoor juist een actueel thema is. Uit cijfers van de NS-veiligheidscentrale blijkt dat er in de eerste tien maanden van dit jaar 858 meldingen van agressie binnenkwamen. In diezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 579.

Om de nationale politie te vormen, werden 26 politiekorpsen opgeheven. Hierdoor zou de politie volgens het kabinet efficiënter gaan werken en betere prestaties leveren.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.