Machinist, NS

Spoorsector ruziet verder over nieuwe gespreksregels

Er heerst nog veel verdeeldheid in de spoorsector over de nieuwe communicatieregels op het spoor. Volgens spoorbeheerder ProRail neemt de veiligheid op het spoor alleen maar toe doordat de communicatie ‘eenduidig en helder’ wordt. Machinisten en treindienstleiders zeggen echter dat de nieuwe gespreksregels tot spraakverwarringen leiden en dat dit juist ten koste gaat van de veiligheid. Volgens de vakbonden dienen de vakmensen meer te worden betrokken bij de invulling van de communicatieregels. Zo niet, dan leidt dit tot onvrede en het niet goed uitvoeren van de regels.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Spoorsector ruziet verder over nieuwe gespreksregels”

Frederick Gerards|10.10.13|15:03

Ik vind het opvallend hoe slecht NS machinisten communiceren. Zo kunnen machinisten die al jaren rijden, niet vertrekken als zij het sein niet kunnen waarnemen. “Vertrekken op spoornummer is bij ons niet bekend en ik weet niet hoe dat moet”. Ook zaken als de term ‘over’, het NATO alfabet en het begrip ‘sluiten’ was voor velen een reden om water te zien branden.
Bij goederenvervoerders is het een heel ander verhaal, die doen dat met de ogen dicht. Mijn conclusie: NS loopt ver achter.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.