Treinen, Deutsche Bahn, station Mainz, Duitsland

Chaos op Duits spoor door tekort aan treindienstleiders

Een tekort aan treindienstleiders bij de Deutsche Bahn heeft er voor gezorgd dat er dagelijks meer dan honderd treinen uitvallen bij het station in de Duitse stad Mainz. Zo’n 60.000 treinreizigers zijn hierdoor gedupeerd. De Duitse spoorwegmaatschappij heeft beloofd om voor het einde van het jaar 600 treindienstleiders aan te nemen, maar daarmee zijn de grote problemen op dit drukke station voor de komende maanden niet opgelost. 



Mainz ligt ten zuidwesten van Frankfurt en telt 200.000 inwoners. Intercity’s slaan het station tot zeker eind augustus over en de helft van de stoptreinen rijdt niet. DB Netz AG topman Frank Sennhenn zegt dat het personeelstekort een landelijk probleem is en dat het mogelijk is dat vergelijkbare situaties zich in andere grote steden in Duitsland gaan voordoen.

Problemen

De problemen begonnen anderhalve week geleden toen door een tekort aan treindienstleiders treinen werden geannuleerd of tijdens de avond of ‘s nachts werden omgeleid. Van de vijftien treindienstleiders in Mainz waren er acht ziek of op vakantie. Dat betekent dat er niet genoeg medewerkers zijn om het in- en uitstappen op het station veilig te laten gebeuren.

De situatie is sindsdien alleen maar verslechterd. Het treinverkeer werd vanaf afgelopen maandag ook geconfronteerd met diverse verstoringen. Deutsche Bahn heeft drie treindienstleiders gevraagd om eerder terug te komen van hun vakantie, maar ze kunnen volgens de spoorwegmaatschappij niet gedwongen worden om eerder terug te keren. Ook heeft het bedrijf gepensioneerde treindienstleiders benaderd om weer te komen werken, zo meldt Der Spiegel.

Personeelstekort

Deutsche Bahn heeft de afgelopen jaren bezuinigd en het aantal medewerkers is teruggelopen, mede door de vergrijzing. De spoorwegmaatschappij heeft er al jaren grote moeite mee om nieuw personeel aan te trekken. Daarnaast is het volgens het spoorbedrijf niet mogelijk om treindienstleiders op korte termijn in te huren vanwege de lange opleidingsperiode en de brede expertise die daarvoor nodig is.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.