Trein van Keolis op station Zwolle, Kamperlijn

Voorlopig geen batterijtrein op Twents spoor vanwege hoger uitvallende kosten

Trein van Keolis op station Zwolle 2018, Marieke van Gompel / ProMedia

De provincie Overijssel trekt voorlopig het voorstel terug om batterijtreinen in te zetten op het Twentse spoor. Eigenlijk zouden de batterijtreinen de huidige dieseltreinen moeten vervangen, maar uit een inventarisatie van ProRail blijkt dat de aankoop en inzet van batterijtreinen veel duurder uitvalt dan eerder gedacht.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

6 reacties op “Voorlopig geen batterijtrein op Twents spoor vanwege hoger uitvallende kosten”

asierts|25.10.22|21:40

Ja hallo, als je ProRail iets vraagt wordt het altijd minstens 2x zo duur.
Waarom vraagt Overijssel dit soort materieel/exploitatiekwesties uberhaupt aan ’s lands infrabeheerder? Dat is toch onlogisch?

A C F Sierts|25.10.22|22:05

Het is overduidelijk dat zowel de publieke ambtenaren bij de Provincie als de commerciele ambtenaren bij ProRail het liefst maximaal uitstellen, doorschuiven en kosteninschattingen nog verder opkloppen om elk risico binnen hun burocratische wereldje uit te sluiten. Dat matcht dus prima. Ondertussen puffen de dieselverslindende treinen gewoon verder. Dit vereist daadkrachtig ingrijpen door politiek en bestuur. Met laf doorschuifgedrag is nog nooit iets goeds bereikt.

asierts|26.10.22|12:01

1 kanttekening bij voornoemde kritiek: in 1 opzicht zou dit voornemen wel juist zijn, en dat is om Zp-Hgl en Aml-Mrb niet partieel, maar meteen doorgaand te electrificeren. Apd-Zp-Hgl zou dan meteen verdubbeld moeten worden tbv een veel minder stoppende internationale IC Asd-Amf-Hgl-Duitsland over Zp. Dan maak je echt een serieuze kwaliteits- en duurzaamheidssprong, ook voor Twente. Maar ik vrees dat Overijssel blijft hangen op Zwolle als int-Berlijn-station en Gelderland Arnhem pusht…

Illya Vaes|28.10.22|17:48

Nou, als de wiedeweerga het spoor elektrificeren dus – daar heb je 60 jaar profijt van, terwijl die batterijen van batterijtreinen elke 6 jaar vervangen moeten worden en de treinen zelf in dezelfde tijd ook al (1, 2 of 3 keer) vervangen zijn.
Maar ja, dan moet je wat geld van je asfaltlobby naar het spoor sluizen in plaats van andersom (zie Rijn-Gouwelijn => Rijnlandroute).

(het elektrificeren koppelen aan [verdubbeling voor] internationale treinen via Zp-Hgl is een recept voor uit- en afstel)

Asser Rhines|10.11.22|03:44

test

A C F Sierts|18.11.22|09:27

@ Illya : het kan ook veel duurzamer door partieel te electrificeren rondom de haltes / stations, en de energie-opslag tbv remenergie & daarna weer optrekken aan infrazijde te doen mbv een vliegwiel of supercaps. Dat laatste noem je dan geen onderstation, maar een bufferstation. In de trein hoef je dan vrijwel nooit meer de accu’s te laden/ontladen; het verbruik tussen de haltes kan dan ook mbv supercaps ipv accu’s gedaan worden. Dit voorkomt het regelmatig moeten vervangen van de accus’s.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.