Een hogesnelheidstrein van Thalys

Samenwerking KLM en Thalys verloopt moeizaam door drukte Schiphol

Foto: Marieke van Gompel2021, ProMedia

Minder vluchten en meer treinen op korte afstand. Het plan was duidelijk, maar de samenwerking tussen Thalys en KLM verloopt moeizaam door de drukte op Schiphol, zegt KLM-directeur Bas Gerressen in gesprek met de Telegraaf. 

“Er is op Schiphol nog geen faciliteit om de overstappende treinpassagiers versneld door de beveiligingscontrole te krijgen, bijvoorbeeld met een aparte ingang. Qua efficiëntie zit air-rail daardoor helaas nog niet op hetzelfde niveau qua service als vliegen”, zegt Gerressen in de Telegraaf.

Gerressen ziet het liefst dat de passagier meteen door kan naar de gate. “Het liefst zouden we zien dat de bagage in een beveiligd compartiment in de trein zou zitten en dat die doorgelabeld is naar de eindbestemming.” KLM is hierover in gesprek met NS, ProRail en Schiphol.

Actieagenda trein en luchtvaart

De samenwerking tussen Thalys en KLM komt voort uit een plan van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om treinvervoer te bevorderen: Actieagenda Trein en Luchtvaart. “Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Schiphol, ProRail, KLM en NS streven ernaar om de keuze voor internationale trein op middellange afstand, tot 700 kilometer, te bevorderen”, valt te lezen in het rapport. “Zo ontstaat er meer ruimte voor duurzame mobiliteitsgroei”.

Schiphol heeft de samenwerking met Thalys uitvoerig getest. Voor de coronapandemie prefereerden 20 tot 25 procent van de reizigers een overstap met de trein. Totaal waren dat 36.000 reizigers.

Door de samenwerking kunnen reizigers inchecken bij KLM met het vliegticket en met daarmee kunnen ze ook de Thalys in. Een apart ticket aanschaffen is niet nodig.

Eerder deze week sprak ook uitvoerend vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans zich nog uit voor de snelle verbinding. “Ik vind het moeilijk te verteren dat er nog dagelijks vluchten worden uitgevoerd tussen Amsterdam en Brussel”, zei hij in gesprek met BNR.

Vrijwillige samenwerking

Momenteel stijgen dagelijks vier vliegtuigen op in Amsterdam met Brussel als eindbestemming. Dat is één vlucht minder dan voor de samenwerking met Thalys. Voordat de samenwerking uitgebreid kan worden moet er een directe en efficiënte transferverbinding inclusief baggage komen, vindt Gerressen.

Daarnaast zullen de vluchten tussen Amsterdam en Brussel niet zomaar verdwijnen, stelt Gerressen. “Er zijn bij de politiek en het grote publiek veel misvattingen over vliegen op korte afstanden. De korte vluchten zijn nodig voor aanvoer van reizigers die de intercontinentale vloot van KLM vullen. Ik hoor vaak dat men denkt dat er mensen zijn die van Brussel naar Amsterdam vliegen om daar te gaan winkelen. Dat is niet zo. Vrijwel iedereen die met ons vliegt vanuit Brussel heeft een doorverbinding op Schiphol naar de rest van wereld, bijvoorbeeld de Verenigde Staten, Peru of Zuid-Afrika,” besluit de KLM-directeur.

In het commissiedebat over internationaal Spoorvervoer van afgelopen donderdag, vroeg VVD-Kamerlid Fahid Minhas naar de problemen met de samenwerking tussen KLM en Thalys. “Thalys weigert koffers in afgesloten bagagerekken te doen, daarnaast schrappen ze zelfs bagagerekken om meer stoelen te kunnen verkopen. Hoe kan dat?”

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen zegt dat de vervoerders dit onderling moeten afstemmen. “NS, ProRail en Schiphol werken actief samen. Het is een vrijwillige samenwerking en daarin kunnen wij als ministerie niks forceren. Het is aan de partijen onderling om daar uit te komen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.