VolkerRail

VolkerWessels investeert in duurzaam en digitaal spoormaterieel

Concept art hybride stoptrein VolkerRail. Foto: VolkersWessel

VolkerWessels investeert met VolkerRail verder in duurzaamheid met de ontwikkeling en productie van de eerste hybride stopmachine voor de Nederlandse markt. De 65 meter lange stopmachine met hybride aandrijving is de eerste in zijn soort die zowel kan rijden als werken op het Nederlandse spoor (1500V DC en 25kV AC). “Daarmee is het een cruciaal en uniek emissiearm materiaalstuk voor spoorwerkzaamheden”, aldus het bouwconcern.

De investering is nodig volgens VolkersWessels omdat duurzaam bouwen één van de belangrijkste thema’s is die nu spelen. De afgelopen maanden kocht het bouwbedrijf al een volledig elektrische rupshijskraan van 160 ton, meerdere elektrische asfaltspreidmachines, walsen en trilapparaten.

Emissievrij in 2030

Cees de Wijs, lid van de Raad van Bestuur VolkerWessels en verantwoordelijk voor de divisie Infrastructuur: “De investering in de hybride stopmachine is de grootste investering op het gebied van duurzaam materieel van VolkerWessels tot nog toe, maar levert ons een duidelijk concurrentievoordeel op gezien de ambitieuze klimaatdoelstellingen van Nederland. Met deze investering voegen we de daad bij het woord in het realiseren van onze duurzaamheidsambities. We werken op deze manier aan een emissievrij VolkerWessels in 2030.”

Duurzame technologiedrager

De stopmachine maakt tijdens werkzaamheden gebruik van de electriciteit van de bovenleidingen. Wanneer er door (veiligheids-) omstandigheden geen spanning op de bovenleiding staat, maakt de machine nog wel gebruik van een dieselmotor, maar volgens VolkersWessels werkt deze een stuk schoner dan de dieselmotoren die in het (recente) verleden werden en nog steeds worden gebruikt. Uiteindelijk schat het bouwbedrijf in dat de hybride stopmachine voor meer dan 80 procent van de werktijd emissievrij kan worden ingezet. De wens is dat de dieselmotor op termijn zal worden vervangen door een waterstofaandrijving.

De nieuwe stopmachine is volgens het bouwbedrijf als technologiedrager inzetbaar voor het complete proces rond spoorligging van de Nederlandse railinfra: “Van nieuwbouw en vernieuwing tot onderhoudswerkzaamheden. De machine voert metingen uit, corrigeert spoor- en wisselligging, verdicht het ballastbed en veegt het spoor schoon.”

Digitale apperatuur

VolkersWessel zegt dat de machine onder andere wordt uitgerust met de nieuwste digitale systemen. Daarbij moet volgens het bedrijf worden gedacht aan een infra scan- en meetsystemen waarmee parameters in en rond het spoor automatisch geregistreerd en gecontroleerd worden. “Dit maakt het mogelijk om potentiële gevaren in een vroeg stadium te identificeren, maar ook om direct tijdens de werkzaamheden de juiste corrigerende maatregelen te nemen”, aldus VolkersWessel. Daarnaast kan ook de verdichting van het ballastbed automatisch worden geregeld en geregistreerd. “De machine krijgt een geavanceerd positiemeetsysteem en een automatisch wisselassistentiesysteem.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.