Siemens Mireo Plus H

Siemens en DB gaan voor optimale voorbereiding op waterstof

Siemens Mobility presenteerde eerder deze maand de Mireo Plus H waterstoftrein en werd daarmee de volgende fabrikant die stappen zet op het vlak van alternatieve aandrijving. Samen met Deutsche Bahn (DB) werkt het bovendien bovendien aan de aanvoer van groene waterstof en de benodigde tankinfrastructuur. Dit is de stand van zaken.

Met waterstoftreinen wil de spoorsector werk maken van de vervanging van dieseltreinen, die nu nog op veel sporen zonder bovenleiding actief zijn. “De elektrificatie van stukken spoor is kostbaar en tijdrovend. Daarnaast is het soms simpelweg technisch of economisch niet haalbaar, zelfs niet op de lange termijn”, verklaarde Jochen Steinbauer, Platform Director H2 Technologies for Regional Trains at Siemens Mobility onlangs tegenover zusterpublicatie RailTech.com. Hierdoor rijden er in Europa naar schatting nog zeker 15.000 dieseltreinen rond.

Een hele dag rijden zonder te tanken

De nieuwe waterstoftrein van Siemens Mobility staat op het zogeheten Mireo-platform, dat in de basis geschikt is voor verschillende vormen van aandrijving. Zo is er ook een batterij-elektrische versie, de Mireo Plus B.

Steinbauer is met name trots op hoe de waterstoftechnologie en de verschillende componenten geïntegreerd zijn. “Onze trein is ‘slechts’ 47 meter lang maar alles zit er op en aan. De Mireo Plus H is voorzien van de HD8-brandstofcel, die zich kenmerkt door een hogere energiedichtheid en een verbeterde efficiëntie.”

Het resultaat is een trein die ongeveer 800 kilometer kan afleggen. Dat is volgens Steinbauer ongeveer het dagelijkse gemiddelde van een regiotrein. “Dit rijbereik was een harde eis vanuit de markt. Het betekent dat de trein de hele dag ingezet kan worden zonder bijtanken.” Het Mireo Plus H-trein stel met drie wagons heeft een actieradius van 1,000 kilometer.

De ‘korte’ versie van de Mireo Plus H heeft een rijbereik van ongeveer 800 kilometer. Foto: Siemens Mobility

Verplaatsbaar systeem

Een waterstoftrein moet zoals gezegd het groene alternatief voor de dieseltrein zijn. Maar dat kan alleen als er ook echt groene waterstof gebruikt wordt. Mede daarom werken Siemens Mobility en DB aan het H2goesRail-project. Onder die vlag wordt een waterstofketen ontwikkeld, van de productie van waterstof tot onderhoud aan toe.

“DB will in 2040 geheel klimaatneutraal opereren. De inzet van waterstoftreinen is onderdeel van dat doel en met het H2goesRail-project bereiden we onszelf daarop voor”, zegt Marc-Andre Sahba, lead project manager bij DB. “Het is nu zaak om operationele aspecten rond die drie elementen – treinen, infrastructuur en onderhoud – te optimaliseren”.

Kort gezegd wil DB de eigen groene stroom gebruiken voor de productie van waterstof door middel van elektrolyse. Dat gebeurt op locatie. Hetzelfde geldt voor de compressie en opslag. De opslagtanks en tankinstallaties zijn bovendien zo ontworpen dat ze de vorm van een reguliere container hebben. Zo kunnen ze eenvoudig op een trein of vrachtwagen geladen worden voor transport.

Snel waterstof tanken makkelijker gezet dan gedaan

Misschien wel het belangrijkste element van de keten die Siemens Mobility en DB voor ogen hebben, is het bijvullen van de treinen. Volgens de bedrijven is het ze gelukt om het tanken van waterstof vrijwel net zo snel te laten verlopen als bij diesel.

Waterstof heeft de eigenschap dat het opwarmt naarmate de druk afneemt. Dat betekent tevens dat hoe sneller je tankt, hoe sneller de temperatuur oploopt. “Het snelle bijtanken kunnen we realiseren dankzij een slimme regel- en communicatiemodule, die ervoor zorgt dat de druk en temperatuur binnen bepaalde grenzen blijven”, legt Sabha uit.

Deze module vormt wat Sabha en DB betreft tevens de opmaakt naar een gestandaardiseerde informatie- en data-uitwisseling tussen trein en tankpunt, omdat DB het in de toekomst ook open wil stellen voor andere treinfabrikanten.

De waterstoftanks en benodigde systemen bevinden zich in het blauwe gedeelte. Foto: Siemens Mobility

Operationele besparingen

Ook Steinbauer is blij met de brede opzet van H2goesRail. “Het staat voor een ontzettend grote stap in het realiseren van emissieloos transport. Gedurende zijn levenscyclus zorgt de Mireo Plus, mits er groene waterstof gebruikt wordt, voor 45,000 ton minder CO2 ten opzichte van dieseltreinen. Aangezien de CO2-uitstoot vanaf 2025 beprijsd zal worden, kunnen spoorvervoerders met een waterstoftrein flinke operationele besparingen realiseren”.

Er staan volgend jaar twee tests op het programma voor de Mireo Plus H. Een treinstel zal worden beproefd in de deelstaat Beieren, de andere in Baden-Württemberg. Bij laatstgenoemde tests is DB ook zelf betrokken. “We willen vanaf dag 1 van reguliere inzet helemaal in de startblokken staan en daarom willen we ook vanaf dag 1 aan de tests deelnemen”, aldus Sabha. Vanaf januari 2024 wordt de twee treinstellen in de dienstregeling opgenomen.

Bijpraten over nieuwe technologie en de laatste stand van zaken? Kom naar RailTech Europe 2022. Klik hier voor meer informatie. 

Dit verhaal is afkomstig van RailTech.com, de Engelstalige zusterpublicatie van SpoorPro. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.