NS-trein en Arriva-trein halteren op Nijmegen

Lagere overheden: zonder steun in 2023 zullen er minder treinen rijden

Als het kabinet niet ook voor volgend jaar met geld over de brug komt voor het openbaar vervoer dan zullen de bus, tram, metro en trein “veel minder” gaan rijden. Die waarschuwing komt van de provincies en de vervoerregio’s Amsterdam en Rotterdam-Den Haag.

Donderdag meldde het kabinet dat vervoerders het hele jaar nog aanspraak kunnen maken op een vergoeding van de overheid om de financiële gevolgen van de coronacrisis op te vangen. De ondersteuning zou in september aflopen, maar is nu doorgetrokken tot het einde van het jaar. Voor 2023 is echter geen extra geld uitgetrokken.

‘Kaartverkoop pas richting 2025 op oude niveau’

Maar volgens de lagere overheden is dat wel echt nodig om het OV in stand te houden. Zij melden dat het aantal reizigers in het openbaar vervoer weliswaar weer stijgt, maar “de kaartverkoop komt naar verwachting pas richting 2025 weer op het oude niveau”. Geen extra geld voor volgend jaar kan leiden tot 20 à 30 procent minder OV-aanbod.

“We hebben met het kabinet afgesproken elkaar in deze crisis vast te houden. Het OV was en is immers een vitale sector”, schrijven de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk en de Amsterdamse wethouder Egbert de Vries. “We hebben middelen uitgetrokken om het OV tijdens corona in stand te houden. Het kabinet rond de 2,5 miljard, provincies en regio’s zo’n 500 miljoen. Dat dreigt nu weggegooid geld te worden.”

De NS liet donderdag al weten te verwachten “dat het nog jaren kan duren voordat de reizigersaantallen van voor corona terug zijn”. De spoorwegmaatschappij wil daarom in gesprek blijven met het kabinet over “een structurele oplossing”.

Economische gevolgen

Ook reizigersvereniging Rover maakt zich zorgen over het wegvallen van de coronasteun volgend jaar. “Met 30 procent minder openbaar vervoer wordt Nederland in één keer tientallen jaren terug in de tijd gezet”, waarschuwt Rover-directeur Freek Bos. “De economische gevolgen zullen enorm zijn, maar zonder voldoende vervoer kunnen ook tienduizenden nieuwe woningen niet gerealiseerd worden. We zullen verder dan ooit komen te staan van het realiseren van onze klimaatdoelen. En dan heb ik het ook nog niet over de vele mensen die hun baan kwijtraken of niet meer met het OV naar hun werk kunnen.”

Bron: ANP

Lees ook:

Mobiliteitsalliantie presenteert plan: OV-korting voor minima en mobiliteitsspreiding
Translink: dagjesmensen verkiezen trein boven auto vanwege hoge brandstofprijzen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.