MerwedeLingelijn

Verdeeldheid over uitrusten treinen MerwedeLingelijn met ERTMS

Jan Pieter Rottier

Vervoerder Qbuzz ziet weinig heil in het voorstel van het provinciebestuur in Zuid-Holland om de bestaande treinen van de MerwedeLingelijn te voorzien van het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Het bedrijf vreest dat reizigers daar veel last van gaan krijgen, want ombouwen is complex en riskant. Qbuzz wil liever nieuwe treinen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist van SpoorPro.

5 reacties op “Verdeeldheid over uitrusten treinen MerwedeLingelijn met ERTMS”

A C F Sierts|22.03.22|12:44

Wat een vreemd verhaal. Het kan zo simpel: koop er 1 nieuwe trein bij en ga daar mee testrijden + inleren personeel. Vervolgens deze na OK in dienst nemen en 1e bestaande trein proefombouw. Deze laten testrijden, evt correcties doorvoeren en def eindtest/vrijgave. Vervolgens 1 voor 1 de rest seriematig ombouwen. Aan het eind hou je 1 extra trein over, iets wat best nuttig is qua (spits/reserve-)capaciteit.
Kortom, hoe moeilijk kan het zijn & hoe ingewikkeld wil men het maken?

A C F Sierts|22.03.22|13:09

Daarnaast kan je je ook serieus afvragen of die materieelombouw nou wel echt (dringend) noodzakelijk is. Handhaaf voorlopig de lichtseinen & ATB-EG op de MWLL-sporen bij Dordrecht & Geldermalsen. Overbrenging kan ook mbv koppelen met (oudere) E-loc met ETCS.

Het is bovendien goedkoper om de MWLL zelf meteen naar Level 2/3 of 3+ te migreren.
Maar voor Level 3 en hoger is extra functionaliteit in het mat nodig (TIMS of EOTPOS) en die is nu nog niet leverbaar. Ook daarom is uitstel m.i. slimmer.

Camille Kreemers|23.03.22|21:40

Het soort trein op dit traject wordt niet meer geleverd. Dan is de trein aanpassen zoals de provincie wil wel een stuk moeilijker. Daarnaast zijn de rijtijden volledig op dit soort trein ingesteld en elk ander soort trein kan dus niet meedraaien binnen deze dienstregeling.

Illya Vaes|24.03.22|16:21

Arriva gaat in het Noorden met dezelfde treinen (GTW’s van Stadler) al over naar ERTMS Level 2 Baseline 3 Release 2 nog voordat NS eraan begint. Bovendien voorziets Stadler hun treinen in het Verenigd Koninkrijk al van ERTMS, nota bene van een EIGEN joint-venture!
QBuzz kan dus echt niet volhouden dat er veel risico is.
Anders gewoon het traject aan Arriva geven, die weten er wel raad mee!

Fred Van Assendelft|24.03.22|17:37

Het lijkt er sterk op, dat de provincie – met hun “eigen” treinbaantje – hun eigen eikel aan het poetsen zijn.
Ze willen meedoen, weten nauwelijks waarover ze het hebben, en het voegt niets toe aan wat ze hun klanten te bieden hebben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verdeeldheid over uitrusten treinen MerwedeLingelijn met ERTMS | SpoorPro.nl
MerwedeLingelijn

Verdeeldheid over uitrusten treinen MerwedeLingelijn met ERTMS

Jan Pieter Rottier

Vervoerder Qbuzz ziet weinig heil in het voorstel van het provinciebestuur in Zuid-Holland om de bestaande treinen van de MerwedeLingelijn te voorzien van het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Het bedrijf vreest dat reizigers daar veel last van gaan krijgen, want ombouwen is complex en riskant. Qbuzz wil liever nieuwe treinen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist van SpoorPro.

5 reacties op “Verdeeldheid over uitrusten treinen MerwedeLingelijn met ERTMS”

A C F Sierts|22.03.22|12:44

Wat een vreemd verhaal. Het kan zo simpel: koop er 1 nieuwe trein bij en ga daar mee testrijden + inleren personeel. Vervolgens deze na OK in dienst nemen en 1e bestaande trein proefombouw. Deze laten testrijden, evt correcties doorvoeren en def eindtest/vrijgave. Vervolgens 1 voor 1 de rest seriematig ombouwen. Aan het eind hou je 1 extra trein over, iets wat best nuttig is qua (spits/reserve-)capaciteit.
Kortom, hoe moeilijk kan het zijn & hoe ingewikkeld wil men het maken?

A C F Sierts|22.03.22|13:09

Daarnaast kan je je ook serieus afvragen of die materieelombouw nou wel echt (dringend) noodzakelijk is. Handhaaf voorlopig de lichtseinen & ATB-EG op de MWLL-sporen bij Dordrecht & Geldermalsen. Overbrenging kan ook mbv koppelen met (oudere) E-loc met ETCS.

Het is bovendien goedkoper om de MWLL zelf meteen naar Level 2/3 of 3+ te migreren.
Maar voor Level 3 en hoger is extra functionaliteit in het mat nodig (TIMS of EOTPOS) en die is nu nog niet leverbaar. Ook daarom is uitstel m.i. slimmer.

Camille Kreemers|23.03.22|21:40

Het soort trein op dit traject wordt niet meer geleverd. Dan is de trein aanpassen zoals de provincie wil wel een stuk moeilijker. Daarnaast zijn de rijtijden volledig op dit soort trein ingesteld en elk ander soort trein kan dus niet meedraaien binnen deze dienstregeling.

Illya Vaes|24.03.22|16:21

Arriva gaat in het Noorden met dezelfde treinen (GTW’s van Stadler) al over naar ERTMS Level 2 Baseline 3 Release 2 nog voordat NS eraan begint. Bovendien voorziets Stadler hun treinen in het Verenigd Koninkrijk al van ERTMS, nota bene van een EIGEN joint-venture!
QBuzz kan dus echt niet volhouden dat er veel risico is.
Anders gewoon het traject aan Arriva geven, die weten er wel raad mee!

Fred Van Assendelft|24.03.22|17:37

Het lijkt er sterk op, dat de provincie – met hun “eigen” treinbaantje – hun eigen eikel aan het poetsen zijn.
Ze willen meedoen, weten nauwelijks waarover ze het hebben, en het voegt niets toe aan wat ze hun klanten te bieden hebben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.