MerwedeLingelijn

Verdeeldheid over uitrusten treinen MerwedeLingelijn met ERTMS

Foto: Jan Pieter Rottier

Vervoerder Qbuzz ziet weinig heil in het voorstel van het provinciebestuur in Zuid-Holland om de bestaande treinen van de MerwedeLingelijn te voorzien van het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Het bedrijf vreest dat reizigers daar veel last van gaan krijgen, want ombouwen is complex en riskant. Qbuzz wil liever nieuwe treinen.

Dat schrijft Qbuzz in een brief aan het provinciebestuur. Nederland is bezig om ERTMS geleidelijk in te voeren. Dat betekent dat de treinen van de MerwedeLingelijn uiterlijk in 2026 uitgerust moeten zijn met het beveiligingssysteem. Er zijn twee oplossingen denkbaar: ombouwen van de bestaande treinen of nieuw materieel kopen dat al geschikt is voor ERTMS.

Het provinciebestuur stelt Provinciale Staten voor te kiezen voor aanpassen van de huidige treinen. De economische levensduur van die treinen loopt nog tot 2038 en vroegtijdige vervanging vindt Gedeputeerde Staten kostbaar en weinig duurzaam. Bovendien zou de keuze voor nieuw materieel “grote en langdurige consequenties voor het OV in de hele provincie” kunnen hebben, luidt de waarschuwing in het voorstel. Daar komt nog eens bij dat de aanschaf van nieuwe treinen grote infrastructurele risico’s met zich mee brengt, meent het provinciebestuur.

Qbuzz: spitsreizigers gedupeerd

Qbuzz ziet juist grote risico’s bij de ombouw van de huidige treinen, waarvoor een toelatingsprocedure vereist is. Er is nog maar weinig ervaring opgedaan met het aanpassen van bestaande treinen aan ERTMS en voor fabrikant Stadler is het zelfs het eerste ombouwtraject, schrijft Qbuzz. Ombouwen zou betekenen dat twee treinen in 2025 en 2026 langdurig niet beschikbaar zijn en dat de acht andere treinen ook om beurten aangepakt moeten worden.

Qbuzz verwacht daardoor vooral problemen ontstaan in de ochtendspits. De vervoerder schat dat 250 reizigers tussen zeven en acht geen gebruik kunnen maken van de MerwedeLingelijn. Dat zou de reizigersgroei weleens kunnen remmen en is ook slecht voor het imago van de spoorverbinding. De vervoerder schetst een ander financieel plaatje dan het provinciebestuur. In de versie van Qbuzz zou de aanschaf van nieuw materieel juist gunstiger zijn. Die optie biedt ook kansen in de ogen van de vervoerder. De capaciteit van de spoorverbinding laat zich makkelijker uitbreiden, wat gunstig is vanwege de verwachte reizigersgroei.

Gevolgen overig OV

Ook Connexxion heeft zich in de discussie gemengd. Het vervoersbedrijf schaart zich juist achter het voorstel van het provinciebestuur en doet een oproep aan Provinciale Staten om te kiezen voor reviseren van de huidige treinen. Aanschaf van nieuwe treinen gaat ten koste van het overige openbaar vervoer in de provincie, vreest de vervoerder, die de concessie Hoeksche Waard Goeree Overflakkee rijdt. “Dit heeft directe impact op het reisgedrag en de reismogelijkheden van inwoners en bezoekers van de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee.”

Dat de meningen sterk uiteenlopen bleek ook de afgelopen maanden al. Verschillende gemeenten spraken zich uit voor de aankoop van nieuwe treinen, evenals reizigersorganisatie RODAG. Het gemeentelijk samenwerkingsverband Holland Rijnland daarentegen vraagt Provinciale Staten in een recente brief om juist te kiezen voor ombouwen van de bestaande treinen. Holland Rijnland ziet anders onder meer de ontwikkeling van R-NET Noordwijk-Katwijk-Leiden in gevaar komen omdat daar dan geen geld meer voor zou zijn.

Dit artikel is eerder verschenen bij zustervakblad OVPro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist van SpoorPro.

5 reacties op “Verdeeldheid over uitrusten treinen MerwedeLingelijn met ERTMS”

A C F Sierts|22.03.22|12:44

Wat een vreemd verhaal. Het kan zo simpel: koop er 1 nieuwe trein bij en ga daar mee testrijden + inleren personeel. Vervolgens deze na OK in dienst nemen en 1e bestaande trein proefombouw. Deze laten testrijden, evt correcties doorvoeren en def eindtest/vrijgave. Vervolgens 1 voor 1 de rest seriematig ombouwen. Aan het eind hou je 1 extra trein over, iets wat best nuttig is qua (spits/reserve-)capaciteit.
Kortom, hoe moeilijk kan het zijn & hoe ingewikkeld wil men het maken?

A C F Sierts|22.03.22|13:09

Daarnaast kan je je ook serieus afvragen of die materieelombouw nou wel echt (dringend) noodzakelijk is. Handhaaf voorlopig de lichtseinen & ATB-EG op de MWLL-sporen bij Dordrecht & Geldermalsen. Overbrenging kan ook mbv koppelen met (oudere) E-loc met ETCS.

Het is bovendien goedkoper om de MWLL zelf meteen naar Level 2/3 of 3+ te migreren.
Maar voor Level 3 en hoger is extra functionaliteit in het mat nodig (TIMS of EOTPOS) en die is nu nog niet leverbaar. Ook daarom is uitstel m.i. slimmer.

Camille Kreemers|23.03.22|21:40

Het soort trein op dit traject wordt niet meer geleverd. Dan is de trein aanpassen zoals de provincie wil wel een stuk moeilijker. Daarnaast zijn de rijtijden volledig op dit soort trein ingesteld en elk ander soort trein kan dus niet meedraaien binnen deze dienstregeling.

Illya Vaes|24.03.22|16:21

Arriva gaat in het Noorden met dezelfde treinen (GTW’s van Stadler) al over naar ERTMS Level 2 Baseline 3 Release 2 nog voordat NS eraan begint. Bovendien voorziets Stadler hun treinen in het Verenigd Koninkrijk al van ERTMS, nota bene van een EIGEN joint-venture!
QBuzz kan dus echt niet volhouden dat er veel risico is.
Anders gewoon het traject aan Arriva geven, die weten er wel raad mee!

Fred Van Assendelft|24.03.22|17:37

Het lijkt er sterk op, dat de provincie – met hun “eigen” treinbaantje – hun eigen eikel aan het poetsen zijn.
Ze willen meedoen, weten nauwelijks waarover ze het hebben, en het voegt niets toe aan wat ze hun klanten te bieden hebben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.