Bayerische Regiobahn

Siemens en Bayerische Regiobahn tekenen leasecontract voor waterstofproeftrein

Siemens en de lokale Duitse operator Bayerische Regiobahn hebben dinsdag een leasecontract getekend voor het prototype van de Mireo Plus H waterstoftrein. Medio 2023 starten proeven met de trein op de trajecten van de Bayerische Regiobahn.

Vertegenwoordigers van Siemens Mobility en Bayerische Regiobahn ondertekenden het leasecontract voor de waterstoftreinen in aanwezigheid van de Beierse minister van Economische Zaken Hubert Aiwanger en de Beierse minister van Transport, Christian Bernreiter. Het contract zet de samenwerking in na een in juli 2021 ondertekende intentieverklaring.

De tweedelige waterstoftrein van Siemens wordt vanaf medio 2023 onder meer getest op het traject Augsburg-Füssen. Proefoperaties op het spoorwegnet van Bayerische Regiobahn zijn in de eerste instantie gepland voor 30 maanden. Na de proeven zal de trein naar verwachting vanaf januari 2024 officieel in de passagiersdienst gaan.

Waterstof strategie

In Beieren zal waterstof een rol gaan spelen in wat de Beierse minister van Economische Zaken, Hubert Aiwanger, een ‘sleutelpilaar’ noemt voor klimaatbescherming op het gebied van transport, industrie en energie. “Deze trein is een belangrijk onderdeel van deze strategie naar een “transport turnaround” met waterstof, daarom promoten we dit project.” Bavaria steunt het project met enkele miljoenen euro’s. Het doel is om in 2040 klimaatneutraal personenvervoer per spoor in het rijk te realiseren.

De waterstoftrein wordt ontwikkeld op basis van het Mireo Plus-platform van Siemens Mobility, dat momenteel zowel in batterijgevoede uitvoering als met conventionele elektrische aandrijving via bovenleiding verkrijgbaar is. Het hoofdbestanddeel van de waterstoftractieaandrijving zijn brandstofcellen die op het dak zijn gemonteerd. Het systeem omvat de nieuwste generatie ondervloeraccu’s geleverd door accuspecialist Saft. Dezelfde trein zal in 2024 ook proefritten maken in andere deelstaat Baden-Württemberg met Deutsche Bahn als onderdeel van het H2goesRail-project.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad RailTech.com.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Siemens en Bayerische Regiobahn tekenen leasecontract voor waterstofproeftrein | SpoorPro.nl
Bayerische Regiobahn

Siemens en Bayerische Regiobahn tekenen leasecontract voor waterstofproeftrein

Siemens en de lokale Duitse operator Bayerische Regiobahn hebben dinsdag een leasecontract getekend voor het prototype van de Mireo Plus H waterstoftrein. Medio 2023 starten proeven met de trein op de trajecten van de Bayerische Regiobahn.

Vertegenwoordigers van Siemens Mobility en Bayerische Regiobahn ondertekenden het leasecontract voor de waterstoftreinen in aanwezigheid van de Beierse minister van Economische Zaken Hubert Aiwanger en de Beierse minister van Transport, Christian Bernreiter. Het contract zet de samenwerking in na een in juli 2021 ondertekende intentieverklaring.

De tweedelige waterstoftrein van Siemens wordt vanaf medio 2023 onder meer getest op het traject Augsburg-Füssen. Proefoperaties op het spoorwegnet van Bayerische Regiobahn zijn in de eerste instantie gepland voor 30 maanden. Na de proeven zal de trein naar verwachting vanaf januari 2024 officieel in de passagiersdienst gaan.

Waterstof strategie

In Beieren zal waterstof een rol gaan spelen in wat de Beierse minister van Economische Zaken, Hubert Aiwanger, een ‘sleutelpilaar’ noemt voor klimaatbescherming op het gebied van transport, industrie en energie. “Deze trein is een belangrijk onderdeel van deze strategie naar een “transport turnaround” met waterstof, daarom promoten we dit project.” Bavaria steunt het project met enkele miljoenen euro’s. Het doel is om in 2040 klimaatneutraal personenvervoer per spoor in het rijk te realiseren.

De waterstoftrein wordt ontwikkeld op basis van het Mireo Plus-platform van Siemens Mobility, dat momenteel zowel in batterijgevoede uitvoering als met conventionele elektrische aandrijving via bovenleiding verkrijgbaar is. Het hoofdbestanddeel van de waterstoftractieaandrijving zijn brandstofcellen die op het dak zijn gemonteerd. Het systeem omvat de nieuwste generatie ondervloeraccu’s geleverd door accuspecialist Saft. Dezelfde trein zal in 2024 ook proefritten maken in andere deelstaat Baden-Württemberg met Deutsche Bahn als onderdeel van het H2goesRail-project.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad RailTech.com.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.