Toekomstige groei van het aantal treinreizigers door corona afgeremd

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde afgelopen november het Mobiliteitsbeeld 2021. De publicatie van het overzicht dat elke twee jaar verschijnt is bijzonder, omdat het ditmaal samenvalt met tweede jaar van de coronapandemie. Peter Bakker, onderzoeker OV bij het KiM, ziet dat de spoorsector hard geraakt is, maar ook dat de reizigers uiteindelijk terug zullen keren.

“De afgelopen twee jaar hebben aangetoond dat er meer onzekerheid is dan anders. Hoe er na corona wordt gereisd hangt vooral af van welke stappen je kan nemen ondanks het virus”, zegt Bakker. “Maar duidelijk is dat de groei, of die nu in 2023 of later terugkeert, met 9 tot 10 procent geremd zal zijn.”

Dat komt met name door het thuiswerken, niet zozeer door de vermeende vrees van het publiek voor het reizen met het openbaar vervoer. “Het zijn vooral forenzen die van de trein gebruik maken om naar kantoor te komen. Maar juist de kantoorwerkzaamheden zijn goed thuis uit te voeren”, legt Bakker uit. Het Mobiliteitsbeeld 2021 lees je hier.

‘Zonde als de spits blijft, maar dan op specifieke dagen’

De gewenning aan en de voordelen van thuiswerken zullen volgens de onderzoeker van blijvende invloed zijn op het reisgedrag, ook als dat na de pandemie weer terugveert naar de oude situatie. “Het kantoor zal meer een ontmoetingsplek worden, maar dan bijvoorbeeld voor twee dagen in de week.”

Volgens Bakker zijn er dan ook volop kansen voor gespreid reizen en een afvlakking van de traditionele ochtend- en avondspits. Maar dat zou ook op de dagen moeten gelden waarop mensen wel naar de werkplek gaan. “Anders keert de spits alsnog terug, zij het op die specifieke dagen. Dat zou zonde zijn”, aldus Bakker.

Of het klimaatbewustzijn van jongeren de trein en het openbaar vervoer een zetje in de rug kan geven, is volgens Bakker lastig te voorspellen. “Waar je bij gedragsonderzoek altijd tegenaan loopt is dat de intenties van mensen kunnen afwijken van het gedrag in de praktijk. Veel zal daarom afhangen van het vervoersaanbod.”

Bekijk hier het interview met Peter Bakker:

‘Kansen liggen in de niches’

Het is wat Bakker betreft in die zin bemoedigend dat de verkoop van internationale treinkaartjes in de lift zit en er veel aandacht is voor nachttreinen. “Onderzoek wijst uit dat je op het spoor weliswaar geen grote nieuwe reguliere aanbieders hoeft te verwachten, maar dat er kansen liggen voor spelers in niches zoals nachttreinverbindingen. Zo’s slaaptrein kan voor een specifieke groep een alternatief zijn voor het vliegtuig. Een trein heeft op z’n minst een bepaalde romantiek. Dat kun je van een vertrekhal niet zeggen.” Het onderzoek van het KiM naar internationale nachttreinen van en naar Nederland vind je hier.

Net zo bemoedigend is dat de substitutiemogelijkheid van de luchtvaart naar het spoor veel aandacht van politiek Den Haag en Brussel geniet. Er zullen volgens Bakker dan ook de nodige vervolgonderzoeken gedaan worden.

Een onderzoek dat voor dit jaar op de planning staat is een verkenning naar het zogeheten Klimaticket zoals dat het afgelopen jaar in Oostenrijk is ingevoerd. Daarmee kun je voor een bepaald bedrag gedurende een jaar onbeperkt gebruikmaken van het openbaar vervoer. Het KiM wil de impact ervan onder de loep nemen.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.