IJzel op de bovenleiding, foto: ProRail

Mist en vorst: NS start met schraapritten

In Nederland is het woensdagochtend op veel plekken mistig. Daarnaast gaat het de komende dagen mogelijk vriezen wat voor ijsvorming (rijp) op de bovenleiding zorgt. Dit kan tot treinuitval leiden. NS rijdt daarom speciale ‘schraapritten’: machinisten rijden met lege treinen, voor de dienstregeling start, om het rijp er af te schrapen.

Dagelijks gaat er een weerbericht uit voor de spoorsector. Zo kan worden voorspeld of er kans op ijsvorming is. NS en ProRail kunnen dan maatregelen nemen voor het treinverkeer. Treinen die schraapritten maken, rijden met een lagere snelheid en zonder reizigers. Er worden vooral zwaardere treinen ingezet.

Rijp

IJsvorming, ook wel ‘rijp’ genoemd, zorgt voor slijtage van de stroomafnemer op de trein en vermindert het contact. Dit kan ervoor zorgen dat de trein onvoldoende stroom krijgt en niet rijdt. Bovenop de trein zit een pantograaf, die verbinding met de bovenleiding maakt. Als er een ijslaag op deze bovenleiding komt, isoleert dat. Dat zorgt ervoor dat de trein geen stroom krijgt en niet kan rijden. Bij hevige ijsvorming op de bovenleiding kan de pantograaf van de trein zelfs kapot gaan.

Bladeren op het spoor in de herfst, hitte in de zomer en sneeuwval in de winter: in alle seizoenen kan er overlast optreden en wordt er geklaagd over treinen die al uitvallen als de eerste herfstbladeren op de rails liggen. “Natuurlijk hebben wij daar last van, maar dat geldt voor alle vormen van mobiliteit”, zegt Marco Leblanc, woordvoerder bij NS. “Als er een hevige storm is, kunnen boten daar ook last van hebben en niet meer varen.”

Schraapritten

Machinist Melvin Gerritsen heeft wel ervaring met het rijden met rijp. “Je krijgt echt een lichtshow, omdat de vonken van de bovenleiding afslaan.” In de trein merk je dat goed. “De motor van de trein krijgt teveel of juist te weinig stroom en dan raakt ‘ie van slag”, vertelt machinist Melvin. “Dan zien wij echt een ’kerstboom’ op ons bedieningspaneel, een hoop lampjes gaan branden, omdat het beveiligingssysteem ingrijpt. En in het ergste geval kan je dan niet verder.”

Tot wanneer de schraapritten zullen worden ingezet, is niet bekend. Dinsdagnacht heeft het niet gevroren en was het niet nodig. “We kijken per dag naar wat nodig is. Dat laat zich moeilijk voorspellen, net als het weer.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

1 reactie op “Mist en vorst: NS start met schraapritten”

Pat Rick|13.01.22|10:46

In het verleden reed de Post treinen ’s nachts om post te vervoeren tussen de sorteercentra. Deze centra hadden eigen laadperrons en de treinen waren geel/rood (itt geel/blauw voor personenvervoer) Deze treinritten hielpen ook om de bovenleiding ijsvrij te houden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.