‘Onderhoud aan historisch spoorwegmaterieel draait ook om behoud van ambachtswerk’

Bij Museumstoomtram Hoorn-Medemblik worden onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan de ketel van stoomlocomotief De Arend, afkomstig uit het Spoorwegmuseum. Het werk wordt in Noord-Holland uitgevoerd omdat daar de kennis van het benodigde ambachtswerk nog aanwezig is.

Volgens Jan Maret draaien dergelijke werkzaamheden niet alleen om het behoud van historisch erfgoed, maar ook van het immateriële erfgoed zoals de kennis en vaardigheden van het ketelwerk. De Arend is een bijzondere locomotief, omdat het een replica is van een van de eerste vier locomotieven in Nederland. Het exemplaar moet uit elkaar voor groot onderhoud aan de ketel.

Scheurtjes

“De ketel stamt uit de late jaren dertig van de vorige eeuw en wordt eens in de veertig jaar nagekeken. Daarbij moet alles eruit om de klinknagels te onderzoeken en om te zien of er geen scheurtjes in het materiaal om de klinknagels zitten”, zegt Maret.

Daarbij wordt eerst de ketel opengemaakt, waarna de vlampijpen verwijderd worden. Tevens gaat de houten bekleding van de ketel af. Daarna volgt een tweetal keuringen. Bij de eerste wordt met waterdruk gekeken of alles nog dicht is, bij de tweede keuring wordt er gestookt om te zien of alles functioneert. Bij het onderhoud worden geen aanpassingen of verbeteringen doorgevoerd, aldus Maret. “Het is puur functioneel herstel.”

Veel werk

De werkzaamheden in Hoorn zijn al redelijk vergevorderd. Daarbij zijn vooralsnog geen opvallende zaken aan het licht gekomen. “Het enige waar je mee te maken krijgt, is dat je er tijdens zo’n klus weer aan herinnerd wordt hoeveel werk het is. Het kost veel moeite om alles uit elkaar te krijgen en het is lastig werk”, besluit Maret.

Als alles volgens planning verloopt keert De Arend in april 2022 weer terug naar het Spoorwegmuseum.

Bekijk hier het interview met Jan Maret:

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.