
Siemens haalt ECM-certificaat voor onderhoud locomotieven
Treinenbouwer Siemens Mobility haalde voor zijn Poolse vestigingen onlangs de benodigde papieren om zich als ECM (Entity in Charge of Maintentance) volgens de Europese regels te presenteren. Het gaat om certificaten voor alle vier de door de EU vastgestelde onderhoudsfuncties.
Bedrijven die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van rollend materieel, zogenaamde ECM’s (Entity in Charge of Maintenance) moeten uiterlijk in juni volgend jaar een Europese certificering hebben en geregistreerd staan bij het Europees spooragentschap ERA. Doel van de nieuwe verordening is het veiliger maken van spoorwegmaterieel. Maar ook om alle Europese onderhoudsbedrijven voor spoorwegmaterieel aan dezelfde eisen te laten voldoen. Op die manier kunnen voertuigeigenaren door heel Europa hun materieel laten onderhouden onder dezelfde omstandigheden.
Vier functies
Een officieel geregistreerde ECM kan vier verschillende functies vervullen en daar afzonderlijk certificeringen voor halen. Een ECM I houdt enkel toezicht en draagt verantwoordelijkheid voor het onderhoud. Daarnaast kunnen ze ook de overige functies II, III of IV in eigen beheer uitoefenen of ervoor kiezen om een of meer van de functies te delegeren aan een externe partij. Een ECM II verzorgt de onderhoudsontwikkeling, beheert de onderhoudsdocumentatie en onderhoudsinstructies, houdt deze actueel en stelt deze zo nodig bij. Een ECM III bewaakt de termijn waarbinnen onderhoud moet worden gedaan, dus na hoeveel bedrijfsuren of kilometers. En tot slot is een ECM IV de partij die het onderhoud daadwerkelijk uitvoert.
In het geval van Siemens gaat het om alle vier de functies. Siemens Mobility is naar eigen zeggen de eerste fabrikant op de Poolse markt voor spoorvoertuigen met zo’n ECM-certificaat voor locomotiefonderhoud. Inmiddels zijn de eerste servicecontracten als ECM voor Vectron-locomotieven al binnen. Sinds 2009 voert het Siemens Mobility-serviceteam onderhoud en reparatiewerkzaamheden voor Siemens-locomotieven die op Poolse sporen rijden. Het team, bestaande uit 50 mensen, is actief op drie locaties – Warschau, Poznań en Silezië.
Vierde spoorwegpakket
Met het in werking treden van het Vierde spoorwegpakket in Polen worden daar ook de bijbehorende Europese richtlijnen en verordeningen van toepassing voor de veiligheid op het spoor. Dat betekent onder meer dat bedrijven die zich bezig houden met het onderhoud van spoorwegmaterieel de Europese ECM-certificaten moeten halen. Het certificaat, afgegeven door de nationale spoorwegautoriteit, is drie jaar geldig.
Lees ook:
- Ricardo Europees gecertificeerd voor onderhoud spoorwegmaterieel
- ERA: onderhoudskwesties vaak oorzaak van spoorwegongevallen
- Onderhoudsregime ontspoorde NS-trein niet ingesteld op intensieve inzet
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?