Een trein in Utrecht staat klaar voor vertrek richting Leiden, foto: ProRail

Iedere 15 minuten een trein tussen Leiden en Utrecht, wat moest er gebeuren?

Reizigers tussen Leiden en Utrecht profiteren sinds maandag in de spits van een kwartiersdienst tussen beide steden. Welke infrastructurele aanpassingen waren nodig om dit mogelijk te maken?

Sinds maandag rijden op werkdagen twee keer per uur extra Sprinters tijdens de ‘brede spits’ (06.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 20.00 uur). Deze stoppen op de stations Leiden Centraal, Leiden Lammenschans, Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Woerden, Vleuten, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht Centraal.

Het is de eerste rechtstreekse verbinding tussen Leiden, Alphen aan den Rijn en Bodegraven enerzijds en Vleuten, Utrecht Terwijde en Utrecht Leidsche Rijn anderzijds. De Intercity’s rijden de hele dag twee keer per uur en stoppen op de volgende stations: Leiden Centraal – Leiden Lammenschans – Alphen aan den Rijn – Bodegraven – Woerden- Utrecht Centraal.

Aanpassingen infrastructuur

Om de frequentieverhoging mogelijk te maken waren verschillende aanpassingen aan de infrastructuur in Bodegraven en Alphen aan den Rijn noodzakelijk. In opdracht van ProRail werden in Bodegraven zes onbeveiligde spoorwegovergangen gesloten en werden andere overwegen aangepast voor een veiligere verkeerssituatie.

In Alphen aan den Rijn werd een wissel vervangen, zodat treinen sneller het station in en uit kunnen rijden. De treinbeveiliging en stroomvoorziening is aangepast en er zijn raildempers geplaatst om geluid te verminderen.

Gemeente Bodegraven-Reeuwijk paste de verkeerssituatie bij de overweg op de Goudseweg aan om filevorming op de spooroverweg te voorkomen en om een veiligere verkeerssituatie voor fietsers te creëren. Ook is de doorstroming van het verkeer op de overweg verbeterd. Daarnee is de dichtligtijd van de spoorbomen bij de overweg Goudseweg verkort.

Rijden met Sprinters

Het verhogen van de frequentie is ook mogelijk doordat NS de Intercity-verbinding met Sprinter-treinen rijdt. Deze treinen kunnen sneller optrekken en zijn minder zwaar. Hierdoor waren er minder aanpassingen nodig aan het spoor en kon het project daardoor sneller worden gerealiseerd. Een bijkomend voordeel is dat de Sprinters rolstoelvriendelijke toiletten en een gelijkvloerse instap hebben, waarmee ze toegankelijk zijn voor mindervalide reizigers.

Betrokken partijen onderzoeken verder mogelijkheden voor een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk en de mogelijkheid om ook buiten de spits meer treinen te laten rijden.

Lees ook:

Nieuwe dienstregeling NS: meer treinen op de Zeeuwse lijn

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Iedere 15 minuten een trein tussen Leiden en Utrecht, wat moest er gebeuren?”

Victor Bax|14.12.21|11:20

Ooit was bedacht dat er bij Zoeterwoude Rijndijk, bij het Siemens gebouw langs de N11, een station zou komen. Is dat idee een dood gestorven? Het zou een mooie, potentiële P&R-plaats kunnen zijn om mensen naar de Leidse binnenstad te kunnen brengen, per trein natuurlijk.
Er was genoeg budget om de Rijnlandroute te bouwen, met vette kostbare tunnel. Het OV komt er weer bekaaid vanaf.

Kees Boer|26.12.21|12:04

IK zou het toch toejuichen dat er meerpasseerplekken komen en blijf het jammer vinden dat het project Rijn Gouwe Lijn niet is doorgezet zoals stations Zoeter- en Hazerswoude,de Zweedse tram ;tenslotte was er voor dat project geld beschikbaar gesteld

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Iedere 15 minuten een trein tussen Leiden en Utrecht, wat moest er gebeuren? | SpoorPro.nl
Een trein in Utrecht staat klaar voor vertrek richting Leiden, foto: ProRail

Iedere 15 minuten een trein tussen Leiden en Utrecht, wat moest er gebeuren?

Reizigers tussen Leiden en Utrecht profiteren sinds maandag in de spits van een kwartiersdienst tussen beide steden. Welke infrastructurele aanpassingen waren nodig om dit mogelijk te maken?

Sinds maandag rijden op werkdagen twee keer per uur extra Sprinters tijdens de ‘brede spits’ (06.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 20.00 uur). Deze stoppen op de stations Leiden Centraal, Leiden Lammenschans, Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Woerden, Vleuten, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht Centraal.

Het is de eerste rechtstreekse verbinding tussen Leiden, Alphen aan den Rijn en Bodegraven enerzijds en Vleuten, Utrecht Terwijde en Utrecht Leidsche Rijn anderzijds. De Intercity’s rijden de hele dag twee keer per uur en stoppen op de volgende stations: Leiden Centraal – Leiden Lammenschans – Alphen aan den Rijn – Bodegraven – Woerden- Utrecht Centraal.

Aanpassingen infrastructuur

Om de frequentieverhoging mogelijk te maken waren verschillende aanpassingen aan de infrastructuur in Bodegraven en Alphen aan den Rijn noodzakelijk. In opdracht van ProRail werden in Bodegraven zes onbeveiligde spoorwegovergangen gesloten en werden andere overwegen aangepast voor een veiligere verkeerssituatie.

In Alphen aan den Rijn werd een wissel vervangen, zodat treinen sneller het station in en uit kunnen rijden. De treinbeveiliging en stroomvoorziening is aangepast en er zijn raildempers geplaatst om geluid te verminderen.

Gemeente Bodegraven-Reeuwijk paste de verkeerssituatie bij de overweg op de Goudseweg aan om filevorming op de spooroverweg te voorkomen en om een veiligere verkeerssituatie voor fietsers te creëren. Ook is de doorstroming van het verkeer op de overweg verbeterd. Daarnee is de dichtligtijd van de spoorbomen bij de overweg Goudseweg verkort.

Rijden met Sprinters

Het verhogen van de frequentie is ook mogelijk doordat NS de Intercity-verbinding met Sprinter-treinen rijdt. Deze treinen kunnen sneller optrekken en zijn minder zwaar. Hierdoor waren er minder aanpassingen nodig aan het spoor en kon het project daardoor sneller worden gerealiseerd. Een bijkomend voordeel is dat de Sprinters rolstoelvriendelijke toiletten en een gelijkvloerse instap hebben, waarmee ze toegankelijk zijn voor mindervalide reizigers.

Betrokken partijen onderzoeken verder mogelijkheden voor een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk en de mogelijkheid om ook buiten de spits meer treinen te laten rijden.

Lees ook:

Nieuwe dienstregeling NS: meer treinen op de Zeeuwse lijn

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Iedere 15 minuten een trein tussen Leiden en Utrecht, wat moest er gebeuren?”

Victor Bax|14.12.21|11:20

Ooit was bedacht dat er bij Zoeterwoude Rijndijk, bij het Siemens gebouw langs de N11, een station zou komen. Is dat idee een dood gestorven? Het zou een mooie, potentiële P&R-plaats kunnen zijn om mensen naar de Leidse binnenstad te kunnen brengen, per trein natuurlijk.
Er was genoeg budget om de Rijnlandroute te bouwen, met vette kostbare tunnel. Het OV komt er weer bekaaid vanaf.

Kees Boer|26.12.21|12:04

IK zou het toch toejuichen dat er meerpasseerplekken komen en blijf het jammer vinden dat het project Rijn Gouwe Lijn niet is doorgezet zoals stations Zoeter- en Hazerswoude,de Zweedse tram ;tenslotte was er voor dat project geld beschikbaar gesteld

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.