NS voegt met Nightjet Zürich tweede nachttrein toe

Vanaf Amsterdam Centraal is zondagochtend om 09.59 uur de eerste nachttrein uit Zürich aangekomen. In de avond vertrekt dezelfde trein om 20.28 uur voor het eerst vanuit Amsterdam via Basel naar Zürich. Hiermee is de nachttreinverbinding tussen Nederland en Zwitserland officieel gestart.

De uit 14 rijtuigen bestaande trein vertrekt aan het begin van de avond vanaf Amsterdam Centraal, om via het Ruhrgebied en Basel de volgende ochtend rond 08.05 uur in Zürich te arriveren. De nachttrein die in de tegenovergestelde richting rijdt, komt eveneens elke ochtend aan (09.14 uur). De Nightjet Zürich bestaat uit twee slaaprijtuigen met bedden, vier couchette rijtuigen en acht zitrijtuigen.

NS neemt het vervoer tot aan Frankfurt voor zijn rekening. Dat betekent dat een NS-locomotief en NS-medewerkers worden ingezet. De overige partners zijn SBB, ÖBB en DB. Treinspotters kunnen tussen 19.29 uur tot zondagavond 20.28 uur op Amsterdam Centraal een glimp van de Nightjet Zürich opvangen.

“De nieuwe verbinding gaat van start in een tijd waarin internationaal reizen door de veranderende coronamaatregelen niet altijd makkelijk is. We kiezen ervoor om de treinverbinding Amsterdam – Zürich wel te starten vanaf vandaag”, zegt directeur NS International Heike Luiten over de nieuwe nachttrein, die plaats heeft voor 876 reizigers.

Nachttrein tussen Wenen en Parijs vanaf maandag

“Met de Nightjet bieden we een klimaatvriendelijk alternatief voor korteafstandsvluchten binnen Europa”, zegt ÖBB-ceo Andreas Matthä. Naast Nightjet Zürich zal er vanaf 13 december ook drie keer per week een nachttrein gaan rijden tussen Wenen naar Parijs.

“De nieuwe verbindingen zijn een sterk teken van internationale samenwerking tussen de Europese spoorwegen. Alleen samen kunnen we een Europees nachttreinnetwerk bouwen voor milieubewust reizen”, voegt Matthä toe. De ÖBB-topman krijgt bijval van zijn DB-bestuurslid Personenvervoer Berthold Huber. “Een sterk aanbod van spoorvervoer is onontbeerlijk om de klimaatdoelstellingen van de EU te halen. Europa’s toonaangevende spoorwegen bundelen hun krachten voor de nachttrein.”

Een bijkomend voordeel van de nieuwe Nightjet-verbindingen is dat daarmee 15 Duitse steden aan het Europese nachttreinnetwerk worden toegevoegd. De Nightjet Zürich doet in Nederland naast Amsterdam ook Utrecht en Arnhem aan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS voegt met Nightjet Zürich tweede nachttrein toe | SpoorPro.nl

NS voegt met Nightjet Zürich tweede nachttrein toe

Vanaf Amsterdam Centraal is zondagochtend om 09.59 uur de eerste nachttrein uit Zürich aangekomen. In de avond vertrekt dezelfde trein om 20.28 uur voor het eerst vanuit Amsterdam via Basel naar Zürich. Hiermee is de nachttreinverbinding tussen Nederland en Zwitserland officieel gestart.

De uit 14 rijtuigen bestaande trein vertrekt aan het begin van de avond vanaf Amsterdam Centraal, om via het Ruhrgebied en Basel de volgende ochtend rond 08.05 uur in Zürich te arriveren. De nachttrein die in de tegenovergestelde richting rijdt, komt eveneens elke ochtend aan (09.14 uur). De Nightjet Zürich bestaat uit twee slaaprijtuigen met bedden, vier couchette rijtuigen en acht zitrijtuigen.

NS neemt het vervoer tot aan Frankfurt voor zijn rekening. Dat betekent dat een NS-locomotief en NS-medewerkers worden ingezet. De overige partners zijn SBB, ÖBB en DB. Treinspotters kunnen tussen 19.29 uur tot zondagavond 20.28 uur op Amsterdam Centraal een glimp van de Nightjet Zürich opvangen.

“De nieuwe verbinding gaat van start in een tijd waarin internationaal reizen door de veranderende coronamaatregelen niet altijd makkelijk is. We kiezen ervoor om de treinverbinding Amsterdam – Zürich wel te starten vanaf vandaag”, zegt directeur NS International Heike Luiten over de nieuwe nachttrein, die plaats heeft voor 876 reizigers.

Nachttrein tussen Wenen en Parijs vanaf maandag

“Met de Nightjet bieden we een klimaatvriendelijk alternatief voor korteafstandsvluchten binnen Europa”, zegt ÖBB-ceo Andreas Matthä. Naast Nightjet Zürich zal er vanaf 13 december ook drie keer per week een nachttrein gaan rijden tussen Wenen naar Parijs.

“De nieuwe verbindingen zijn een sterk teken van internationale samenwerking tussen de Europese spoorwegen. Alleen samen kunnen we een Europees nachttreinnetwerk bouwen voor milieubewust reizen”, voegt Matthä toe. De ÖBB-topman krijgt bijval van zijn DB-bestuurslid Personenvervoer Berthold Huber. “Een sterk aanbod van spoorvervoer is onontbeerlijk om de klimaatdoelstellingen van de EU te halen. Europa’s toonaangevende spoorwegen bundelen hun krachten voor de nachttrein.”

Een bijkomend voordeel van de nieuwe Nightjet-verbindingen is dat daarmee 15 Duitse steden aan het Europese nachttreinnetwerk worden toegevoegd. De Nightjet Zürich doet in Nederland naast Amsterdam ook Utrecht en Arnhem aan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.