Een trein van NS en Arriva op station Groningen

Klachten over Arriva, nadat overvolle trein stations overslaat en zelfs ‘kantelt’

Foto: Marieke van Gompel

Reizigers klagen over problemen op het spoor tussen Delfzijl en Groningen. Er zouden korte treinen worden ingezet, die overvolle stations overslaan. Op social media regende het reacties. Arriva bevestigt aan Spoorpro dat er stations worden overgeslagen bij grote drukte en noemt het een ‘vervelende situatie’. 

Uit berichtgeving van de NOS en RTV Noord bleek eerder dat mensen te laat op hun werk kwamen en dat de stations zou overslaan, zoals station Bredum en Stedum. Er zouden zelfs mensen in paniek zijn geraakt, doordat het treinstel scheef hing kort nadat het voertuig langs Sauwerd was gekomen. Ook zou er regelmatig maar één treinstel worden ingezet.

Uitval van treinstellen

De drukte kon ontstaan omdat Arriva te maken had met uitval van treinstellen, laat de vervoerder in een schriftelijke reactie weten. “Daardoor was het bij de trein van Delfzijl naar Groningen niet mogelijk om met de gebruikelijke twee treinstellen te rijden. Met onze materieel leverancier kijken wij momenteel naar achterliggende oorzaken van de ontstane effecten.”

Volgens Arriva is er geen gevaar ontstaan voor reizigers. “We kunnen ons goed voorstellen dat dit zeer vervelend was voor de reizigers. Als een treinrit zo druk is kan een machinist de afweging maken om vanwege de veiligheid geen reizigers meer mee te nemen en dus stations over te slaan. Dat roept hij om in de trein. De trein rijdt dan op gepaste – toegestane – snelheid aan het station voorbij.”

Angstige momenten door ‘kantelen’ van trein

Tijdens de treinrit ontstond vlak voor station Sauwerd paniek. “Daar ligt een bocht naar links waarbij de linkerrail lager ligt dan de rechterrail. Dat is een veiligheidsmaatregel om daarmee de bocht goed te kunnen nemen. Mensen ervaren dat als ‘schuin hangen’ van de trein”, licht Nikkie Smit van Arriva toe.

“In deze drukke rit zijn een aantal mensen in paniek geraakt omdat ze het gevoel hadden dat de trein zou gaan kantelen. Dat was niet aan de orde. We maken gebruik van primaire en secundaire veringsystemen die het onderstel van de trein altijd op de rails houden. Ook houdt een ATB systeem de snelheid van de trein in de gaten waardoor hij nooit uit de bocht kan vliegen.”

Achterliggende oorzaken van defecten

Het bedrijf zegt er alles aan te doen om de benodigde treinstellen te laten rijden.” Situaties zoals deze week willen we ten allen tijde voorkomen.” Het bedrijf geeft verder aan in gesprek te gaan met de leverancier van het materieel, om te kijken naar de achterliggende oorzaak van de defecten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

1 reactie op “Klachten over Arriva, nadat overvolle trein stations overslaat en zelfs ‘kantelt’”

Pat Rick|10.12.21|18:27

Zelfde drama als bij de Maaslijn. En Arriva wil graag delen van het hoofdspoornet. Mooi niet! Regionale lijnen kunnen beter naar de NS, zodat men flexibeler is met materieel. Dit als compensatie voor onderbrengen van regionale lijnen Randstad in een soort metro-net, waardoor kosten per rit omlaag kunnen en de frequenties omhoog. En betere aansluiting op internationale (HSL-)treinen. Spoorbedrijven moeten wel platte organisatie krijgen en bedrijfsmatig werken, net als ProRail.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.