schipholtunnel

Natuur & Milieu: zakelijk reizen met de trein tot 700 kilometer halveert aantal vliegreizen

foto: Marieke

Wanneer zakelijke reizigers de trein zouden pakken in plaats van het vliegtuig bij reizen tot 700 kilometer, levert dat een reductie op tot 43 procent van de vliegreizen. Dat blijkt uit een analyse van vliegdata over 2019 van acht grote werkgevers die in samenwerking met milieuorganisatie Natuur & Milieu en de Coalitie Anders Reizen is uitgevoerd.

Uit de analyse blijkt dat deze acht bedrijven over 2019 een totale reisbehoefte hadden van bijna 13.000 vliegreizen. In 43 procent van deze vliegreizen betrof het een bestemming op minder dan 700 kilometer en voor 23 procent was dat minder dan 400 kilometer. Voor zakelijk reizen tussen 400 en 700 kilometer gaat het om bestemmingen als Kopenhagen, Berlijn, Zürich en de Engelse industriesteden als Manchester en Birmingham. Voor reizen naar bestemmingen tot 400 kilometer gaat het om Hamburg, Parijs of Londen.

Bedrijven willen wel

Volgens beide organisaties zijn bedrijven die internationaal werken zijn steeds meer bereid om voor zakelijke afspraken de trein te pakken in plaats van het vliegtuig. Om dit mogelijk te maken moet het internationaal treinaanbod verbeteren door het oplossen van de belangrijkste knelpunten in het spoornetwerk. Dit kan onder andere door het geven van prioriteit aan de internationale trein op bestaand spoor.

Ondanks de goede treinverbindingen via Eurostar en Thalys zijn Londen en Parijs samen verantwoordelijk voor 80 procent van de zakelijke vluchten. Reizigers kiezen volgens de onderzoekers vaak uit gewoonte voor het vliegtuig. “Bovendien rekenen zij met de korte ‘in-voertuigtijd’. Dat is de tijd dat de reiziger werkelijk in het voertuig zit. De inefficiënte tijd rondom een vliegreis wordt echter vaak niet meegenomen in de keuze hoe te reizen.” Uit interviews met medewerkers die zakelijk reizen blijkt dat er veel draagvlak is om de trein naar deze bestemmingen standaard te maken. Voor Hamburg is de situatie anders omdat bij vertrek vanuit Nederland het nodig is om minimaal een keer over te stappen.

Reizen tussen 400 en 700 kilometer

Reizigers naar steden als München, Zürich, Kopenhagen, Manchester en Birmingham krijgen te maken met overstappen, verschillende vervoerders en een gebrek aan reisrechten bij vertragingen. Kopenhagen is in deze categorie favoriet onder vliegreizigers: 32 procent van de geanalyseerde vluchten gaat naar deze bestemming. Voor het maken van deze reis met de trein moet je minimaal twee keer overstappen en krijgt de reiziger te maken met verschillende vervoerders.

Om het treinaanbod voor internationale reizen optimaal te benutten pleiten Natuur & Milieu en de bedrijven van de Coalitie Anders Reizen ervoor dat (Europese) politici, spoorbeheerders en -vervoerders en reisagenten samen gaan werken om de knelpunten op te lossen en prioriteit te geven aan de internationale trein. Het gaat hierbij onder andere om het optimaliseren van de dienstregeling, verhogen van de frequentie van internationale treinen en het verbeteren van aanvullend vervoer en services op en rondom stations. Voor bedrijven kan het de standaard worden om de trein te nemen voor afstanden tot 700 kilometer.

Anders Reizen

Voor de analyse zijn de reisdata onder de loep genomen van acht grote bedrijven. Te weten: Aegon, Arcadis, Capgemini, Eneco, NS, ProRail, Royal Haskoning DHV en Strukton. Daarnaast zijn medewerkers geïnterviewd die zakelijke reizen maken. De coalitie Anders Reizen bestaat uit ruim 70 grote werkgevers met in totaal meer dan 550.000 werknemers in dienst.

Anders Reizen is in 2015 ontstaan uit een initiatief van VNO-NCW, NS, Natuur & Milieu en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De doelstelling is om de CO2-uitstoot van zakelijke mobiliteit te halveren voor 2030 ten opzichte van 2017.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “Natuur & Milieu: zakelijk reizen met de trein tot 700 kilometer halveert aantal vliegreizen”

Pat Rick|06.12.21|17:12

N&M verkoopt weer een broodje aap. Net vandaag wordt bekend dat de snelle trein naar Berlijn pas in de tweede helft van het decennium een heel klein tikkeltje sneller gaat rijden. Ipv iedereen met veel tamtam een illusie te verkopen, had men Van Boxtel met de Duitsers laten praten om HSL-Oost op te nemen in DeutschlandTakt. Nu is dat laatste volledig gericht op het binnenland daar, en is een HSL-versnelling pas na 2040 weer bespreekbaar, want N&M heeft de boot gemist!

TVwierden Wierden|07.12.21|13:09

In DeutschlandTakt staat ook de verbinding Berlijn-Amsterdam onder FV 39. Zowel een A als een B(snelle) versie. Duitsland is druk bezig met plannen maken. Nederland doet heel weinig.

Pat Rick|09.12.21|15:20

@TVwierden: Lijn FV 39 is de lijn Norddeich – Köln Hbf – Trier – (Luxembourg)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.