stadler_flirt_sbb_flottenuebersicht

DB Regio bestelt 44 Flirt-batterijtreinen

De Duitse vervoerder DB Regio heeft 44 door batterij aangedreven Flirt-treinstellen bij de Zwitserse treinbouwer Stadler besteld. Vanaf december 2025 worden ze in Zuidwest-Duitsland ingezet.

De Stadler Flirt is een elektrisch, lichtgewicht treinstel van de Zwitserse firma Stadler Rail, die bekend staat vanwege het snel optrekken, de hoge remkracht en het lage gewicht. De nieuwe tweedelige treinen krijgen de rood-witte kleurstelling die de vervoerder als huisstijl gebruikt.

Dit is het tweede leveringscontract voor batterij-aangedreven Flirt-treinen voor Duitsland. Stadler heeft inmiddels wereldwijd meer dan tweeduizend van dit soort treinen verkocht.

Flirt Akku

Flirt Akku, zoals dit model trein genoemd wordt, is met name geschikt voor spoornetwerken waar geëlektrificeerde spoorlijnen worden afgewisseld met sporen zonder bovenleiding. Op de geëlektrificeerde secties zullen de nieuwe treinen onder bovenleiding rijden zoals traditionele treinstellen, terwijl ze tegelijkertijd hun batterijen opladen. Uiteindelijk zullen ze volledig op eigen batterijkracht rijden. Ze hebben een actieradius van 80 kilometer.

De treinen zijn 55 meter lang en hebben een capaciteit van 325 passagiers, waarvan 172 zitplaatsen. Er zijn 16 eersteklas stoelen en 153 reguliere zitplaatsen.

Momenteel wordt een deel van het traject door Deutsche Bahn geëlektrificeerd. Zodra deze werkzaamheden erop zitten en de treinen rijden blijft er nog 48 kilometer ongeëlektrificeerd spoor over.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DB Regio bestelt 44 Flirt-batterijtreinen | SpoorPro.nl
stadler_flirt_sbb_flottenuebersicht

DB Regio bestelt 44 Flirt-batterijtreinen

De Duitse vervoerder DB Regio heeft 44 door batterij aangedreven Flirt-treinstellen bij de Zwitserse treinbouwer Stadler besteld. Vanaf december 2025 worden ze in Zuidwest-Duitsland ingezet.

De Stadler Flirt is een elektrisch, lichtgewicht treinstel van de Zwitserse firma Stadler Rail, die bekend staat vanwege het snel optrekken, de hoge remkracht en het lage gewicht. De nieuwe tweedelige treinen krijgen de rood-witte kleurstelling die de vervoerder als huisstijl gebruikt.

Dit is het tweede leveringscontract voor batterij-aangedreven Flirt-treinen voor Duitsland. Stadler heeft inmiddels wereldwijd meer dan tweeduizend van dit soort treinen verkocht.

Flirt Akku

Flirt Akku, zoals dit model trein genoemd wordt, is met name geschikt voor spoornetwerken waar geëlektrificeerde spoorlijnen worden afgewisseld met sporen zonder bovenleiding. Op de geëlektrificeerde secties zullen de nieuwe treinen onder bovenleiding rijden zoals traditionele treinstellen, terwijl ze tegelijkertijd hun batterijen opladen. Uiteindelijk zullen ze volledig op eigen batterijkracht rijden. Ze hebben een actieradius van 80 kilometer.

De treinen zijn 55 meter lang en hebben een capaciteit van 325 passagiers, waarvan 172 zitplaatsen. Er zijn 16 eersteklas stoelen en 153 reguliere zitplaatsen.

Momenteel wordt een deel van het traject door Deutsche Bahn geëlektrificeerd. Zodra deze werkzaamheden erop zitten en de treinen rijden blijft er nog 48 kilometer ongeëlektrificeerd spoor over.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.