VIRM-dubbeldekker passeert overweg

Dubbeldekkers na vervanging remsysteem weer terug op de rails

De 49 dubbeldekkers van het type DDZ die de NS eind vorig jaar uit de dienstregeling haalde, gaan vanaf 6 december weer op het sopoor rijden, meldde het spoorbedrijf woensdag. Na meldingen van machinisten over trillingen bij een bepaalde snelheid haalde de NS vorig jaar december deze DDZ-treinstellen van het spoor. 

Uit onderzoek bleek dat de trillingen bij snelheden van 140 kilometer per uur werden veroorzaakt door slijtage aan de wielen. Het is gebruikelijk dat de vorm van een treinwiel door het rijden licht verandert, maar de wielen van de dubbeldekkers sleten te snel en te onregelmatig, aldus de NS.

Remsysteem getest met testtrein

De DDZ-treinstellen hebben inmiddels een ander remsysteem gekregen waardoor de wielen minder snel en minder onregelmatig slijten. Ook worden deze treinen vaker onderhouden. Afgelopen zomer is het nieuwe remsysteem getest met een speciale testtrein. Onder meer was voor deze testtrein een stuk spoor voorzien van zeepsop om te zien hoe goed het aangepaste remsysteem zijn werk doet.

Naast het nieuwe remsysteem is op de DDZ-treinen een Real Time Monitoringssysteem ingebouwd. Dit systeem verzamelt tijdens het rijden data over de trein, zodat op afstand kan worden gevolgd of de trein extra of eerder onderhoud nodig heeft. Ook is het onderhoudsregime van deze treinen aangepast, waardoor ze nu vaker onderhoud krijgen.

Goedkeuring van experts

Nadat de trein afgelopen zomer uitvoerig is getest, heeft een team van onafhankelijke experts meegekeken op de resultaten. Zij keken mee op de uitvoering van de aanpassingen en controleerden of NS de testresultaten goed heeft geïnterpreteerd. Zij hebben goedkeuring gegeven om de trein weer in gebruik te nemen. Vanaf 6 december komen de eerste DDZ-treinen stapsgewijs weer terug in de dienstregeling. Tot die tijd vervangen andere treintypes de DDZ-treinen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS-dubbeldekkers weer terug op het spoor na vervanging remsysteem | SpoorPro.nl
Een DDZ-dubbeldekker van NS, bron: NS

NS-dubbeldekkers weer terug op het spoor na vervanging remsysteem

De 49 dubbeldekkers van het type DDZ die eind vorig jaar uit de dienstregeling zijn gehaald, gaan vanaf 6 december weer op het spoor rijden, meldt NS woensdag. In januari vorig jaar ontspoorde er een DDZ-treinstel bij Den Haag. Uit onderzoek bleek dat het voor dit materieel opgestelde onderhoudsregime niet goed was afgestemd op de intensieve inzet ervan. 

Na meldingen van machinisten over trillingen bij een bepaalde snelheid haalde de spoorvervoerder in december vorig jaar deze DDZ-treinstellen van het spoor.

Uit verder onderzoek is nu gebleken dat de trillingen bij snelheden van 140 kilometer per uur werden veroorzaakt door slijtage aan de wielen. Het is gebruikelijk dat de vorm van een treinwiel door het rijden licht verandert, maar de wielen van de dubbeldekkers sleten te snel en te onregelmatig, aldus de NS.

Begin januari vorig jaar ontspoorde er een DDZ-treinstel bij Den Haag. Uit onderzoek bleek dat het voor dit materieel opgestelde onderhoudsregime niet goed was afgestemd op de intensieve inzet ervan. In de praktijk reed deze trein met versleten remblokken, waardoor de wielen zodanig beschadigd waren dat de trein kon ontsporen.

Remsysteem getest met testtrein

De DDZ-treinstellen hebben inmiddels een ander remsysteem gekregen waardoor de wielen minder snel en minder onregelmatig slijten. Ook worden deze treinen vaker onderhouden. Afgelopen zomer is het nieuwe remsysteem getest met een speciale testtrein. Onder meer was voor deze testtrein een stuk spoor voorzien van zeepsop om te zien hoe goed het aangepaste remsysteem zijn werk doet.

Naast het nieuwe remsysteem is op de DDZ-treinen een Real Time Monitoringssysteem ingebouwd. Dit systeem verzamelt tijdens het rijden data over de trein, zodat op afstand kan worden gevolgd of de trein extra of eerder onderhoud nodig heeft. Ook is het onderhoudsregime van deze treinen aangepast, waardoor ze nu vaker onderhoud krijgen.

Goedkeuring van experts

Nadat de trein afgelopen zomer uitvoerig is getest, heeft een team van onafhankelijke experts van TÜV Rheinland Rail Certification meegekeken naar de resultaten. Zij analyseerden de uitvoering van de aanpassingen en controleerden of NS de testresultaten goed heeft geïnterpreteerd. Zij hebben goedkeuring gegeven om de trein weer in gebruik te nemen. Vanaf 6 december komen de eerste DDZ-treinen stapsgewijs weer terug in de dienstregeling. Tot die tijd vervangen andere treintypes de DDZ-treinen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.