station Arnhem

Grote zorgen over uitval treinen Arnhem-Nijmegen

De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen heeft grote zorgen over de uitval van treinen in de regio Arnhem-Nijmegen. Sinds 2 november 2021 zijn er door een tekort aan verkeersleiders meerdere treinen geschrapt door ProRail in deze regio. Er worden voorlopig geen maatregelen genomen die specifiek voor dit gebied zijn, volgens ProRail.

“Dit is natuurlijk slecht voor de bereikbaarheid van onze regio”, zegt Harriët Tiemens, directeur van de Groene Metropoolregio, een samenwerkingsverband tussen 18 gemeenten. “Er is kort geleden nog een mooie stap vooruit gezet in de dienstregeling Nijmegen-Amsterdam/Schiphol, maar deze uitval van treinen is een flinke stap terug.”
Het kwam de afgelopen week meerdere dagen en uren voor dat er geen treinen reden tussen Utrecht en Arnhem. De oorzaak is een tekort aan verkeersleiders bij ProRail. De spoorbeheerder werkt naar eigen zeggen aan een oplossing, maar het zal tot einde 2023 duren voordat het tekort is weggewerkt.

De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen maakt zich hier grote zorgen over. “Het mag duidelijk zijn dat de bereikbaarheid van onze regio verslechtert door de uitval van treinen. Ook omdat er geen vervangende bussen worden ingezet. Mensen moeten omreizen via Den Bosch, wat veel extra reistijd kost”, zegt Tiemens.

Onvoorspelbaarheid

Ze maakt zich ook zorgen over de onvoorspelbaarheid van de uitval. “Afgelopen week reden op meerdere dagen geen treinen tussen Utrecht en Arnhem. Dit werd pas een dag van tevoren bekendgemaakt, wat voor reizigers natuurlijk heel frustrerend is. Zij hebben hierdoor maar kort de tijd om na te gaan of ze eerder van huis kunnen gaan of dat ze een alternatief vervoermiddel moeten zoeken.”

De herhaalde uitval van treinen kan er ook toe leiden dat sommige mensen dan maar de auto nemen in plaats van de trein. “Wat uiteraard weer zorgt voor extra drukte op de weg, meer CO2-uitstoot enzovoort.”

Extra zuur dat testritten wel worden uitgevoerd

Het is volgens Tiemens extra zuur dat dit gebeurt op het moment dat NS net is gestart met het testen van zes intercity’s per uur tussen Nijmegen en Amsterdam-Schiphol. “Van vier intercity’s per uur naar zes intercity’s per uur; dat is natuurlijk een geweldige stap vooruit voor de bereikbaarheid van en leefbaarheid in onze regio. Dat nu treinen uitvallen op juist dit traject, is dan natuurlijk een teleurstellende stap terug voor ons.”
Een woordvoerder van ProRail zegt dat alles in het werk wordt gesteld om treinuitval te voorkomen. Hij somt de reeds bekende maatregelen op: “Het budget voor werving- en selectie van verkeersleiders is verachtvoudigd, we vragen mensen extra diensten te draaien, we hebben medewerkers in de flexpool zitten. We vinden dit zelf ook erg vervelend, maar we doen wat we kunnen”, zegt Martijn de Graaf.

Treinuitval, maar wel testritten

Het wringt dat er aan de ene kant treinen uitvallen, maar dat er tegelijk wel testritten worden uitgevoerd tussen Nijmegen en Amsterdam-Schiphol. “Zolang er voldoende bezetting is, kunnen we die testen doen.” Op dat specifieke traject zou dat nu wel het geval zijn. “Maar op het moment dat er geen verkeersleider is, kunnen we niks laten rijden.”

De verkeersleiders worden pas na een streng selectietraject toegelaten. De opleiding duurt negen maanden, dus daar gaat ook weer tijd overheen. De tekorten zullen naar verwachting tot eind 2023 duren. Er worden volgens ProRail voorlopig geen extra maatregelen genomen op dit traject, maar wel in algemene zin.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Grote zorgen over uitval treinen Arnhem-Nijmegen | SpoorPro.nl
station Arnhem

Grote zorgen over uitval treinen Arnhem-Nijmegen

De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen heeft grote zorgen over de uitval van treinen in de regio Arnhem-Nijmegen. Sinds 2 november 2021 zijn er door een tekort aan verkeersleiders meerdere treinen geschrapt door ProRail in deze regio. Er worden voorlopig geen maatregelen genomen die specifiek voor dit gebied zijn, volgens ProRail.

“Dit is natuurlijk slecht voor de bereikbaarheid van onze regio”, zegt Harriët Tiemens, directeur van de Groene Metropoolregio, een samenwerkingsverband tussen 18 gemeenten. “Er is kort geleden nog een mooie stap vooruit gezet in de dienstregeling Nijmegen-Amsterdam/Schiphol, maar deze uitval van treinen is een flinke stap terug.”
Het kwam de afgelopen week meerdere dagen en uren voor dat er geen treinen reden tussen Utrecht en Arnhem. De oorzaak is een tekort aan verkeersleiders bij ProRail. De spoorbeheerder werkt naar eigen zeggen aan een oplossing, maar het zal tot einde 2023 duren voordat het tekort is weggewerkt.

De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen maakt zich hier grote zorgen over. “Het mag duidelijk zijn dat de bereikbaarheid van onze regio verslechtert door de uitval van treinen. Ook omdat er geen vervangende bussen worden ingezet. Mensen moeten omreizen via Den Bosch, wat veel extra reistijd kost”, zegt Tiemens.

Onvoorspelbaarheid

Ze maakt zich ook zorgen over de onvoorspelbaarheid van de uitval. “Afgelopen week reden op meerdere dagen geen treinen tussen Utrecht en Arnhem. Dit werd pas een dag van tevoren bekendgemaakt, wat voor reizigers natuurlijk heel frustrerend is. Zij hebben hierdoor maar kort de tijd om na te gaan of ze eerder van huis kunnen gaan of dat ze een alternatief vervoermiddel moeten zoeken.”

De herhaalde uitval van treinen kan er ook toe leiden dat sommige mensen dan maar de auto nemen in plaats van de trein. “Wat uiteraard weer zorgt voor extra drukte op de weg, meer CO2-uitstoot enzovoort.”

Extra zuur dat testritten wel worden uitgevoerd

Het is volgens Tiemens extra zuur dat dit gebeurt op het moment dat NS net is gestart met het testen van zes intercity’s per uur tussen Nijmegen en Amsterdam-Schiphol. “Van vier intercity’s per uur naar zes intercity’s per uur; dat is natuurlijk een geweldige stap vooruit voor de bereikbaarheid van en leefbaarheid in onze regio. Dat nu treinen uitvallen op juist dit traject, is dan natuurlijk een teleurstellende stap terug voor ons.”
Een woordvoerder van ProRail zegt dat alles in het werk wordt gesteld om treinuitval te voorkomen. Hij somt de reeds bekende maatregelen op: “Het budget voor werving- en selectie van verkeersleiders is verachtvoudigd, we vragen mensen extra diensten te draaien, we hebben medewerkers in de flexpool zitten. We vinden dit zelf ook erg vervelend, maar we doen wat we kunnen”, zegt Martijn de Graaf.

Treinuitval, maar wel testritten

Het wringt dat er aan de ene kant treinen uitvallen, maar dat er tegelijk wel testritten worden uitgevoerd tussen Nijmegen en Amsterdam-Schiphol. “Zolang er voldoende bezetting is, kunnen we die testen doen.” Op dat specifieke traject zou dat nu wel het geval zijn. “Maar op het moment dat er geen verkeersleider is, kunnen we niks laten rijden.”

De verkeersleiders worden pas na een streng selectietraject toegelaten. De opleiding duurt negen maanden, dus daar gaat ook weer tijd overheen. De tekorten zullen naar verwachting tot eind 2023 duren. Er worden volgens ProRail voorlopig geen extra maatregelen genomen op dit traject, maar wel in algemene zin.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.