De Klimaattrein vertrekt vanuit Rotterdam CS

Wat is de boodschap van de spoorsector bij de Klimaattop?

Foto: Afifah Rasoelbaks ProMedia Group

Vertegenwoordigers van ProRail, NS, Eurostar, staatssecretaris Steven van Weyenberg, en een jongerendelegatie rijden vandaag met de ‘Klimaattrein’ naar de Klimaattop in Glasgow. Wat verwachten zij van de klimaattop? En op welke manier dragen ze zelf bij aan de klimaatdoelstellingen?

Het is vijf voor twaalf, als het gaat om het klimaat. Bijna zes jaar na ondertekening van het Klimaatakkoord van Parijs, is nog steeds meer nodig om de klimaatdoelen te halen. Ook spoorbedrijven voelen die verantwoordelijkheid en urgentie en zijn bezig met innovaties, zoals zonnepanelen op de daken van stations en het zoeken naar duurzame alternatieven voor de dieseltrein, om het tij te keren.

Treinreizen is een duurzame manier voor reizen en transport, in vergelijking met het vliegtuig of de auto. Al een aantal jaar staat het thema duurzaamheid op het programma, vertelt Reinout Wissenburg, directeur Duurzaamheid bij ProRail. Sinds een jaar of vier heeft de spoorbeheerder het als speerpunt in de strategie verankerd.

Grensoverschrijdende verbindingen

Natuur, mobiliteit, energie en natuur zijn de vier ‘sporen’ waar de vervoerder zich op richt. “Mobiliteit gaat over mensen in staat stellen de trein te kiezen, in plaats van de auto of het vliegtuig. Een voorbeeld daarvan is de samenwerking tussen een aantal infrapartijen, om de dienstregeling van grensoverschrijdende treinverbindingen in Europa, te optimaliseren en te verbeteren, om het spoor aantrekkelijker te maken. Ook de klimaattrein is een goed voorbeeld van hoe we aandacht vragen voor de trein als onderdeel van het klimaatbeleleid”, zegt Wissenburg.

Als je naar energie kijkt, is het station dat in Delft-Zuid wordt gerealiseerd, een goed voorbeeld. Daar wordt een energieneutraal station gerealiseerd, waarvan de overkapping bestaat uit zonnepanelen, zodat ProRail zelf energie kan opwekken. Wat de beste koers is, is volgens Wissenburg niet voor iedere regio hetzelfde. “Dat is een kwestie van maatwerk. In het ene geval zijn waterstoftreinen het beste alternatief voor dieseltreinen, in een ander geval batterijtreinen, of juist een combinatie van bovenleiding en batterij.”

Dat geldt ook voor stations. Bij historische, oude stationsgebouwen kunnen zonnepanelen afbreuk doen aan het aangezicht van het gebouw. Ook qua constructie levert dat soms problemen op.

In Delft Zuid wordt een energieneutraal station gebouwd.

Minder vervuilende materialen

De doelstelling van ProRail is dat 2030 het volledige energieverbruik zelf opgewekt wordt. Een ander voorbeeld van verduurzaming, is dat er minder vervuilende materialen worden gebruikt. Zo worden oude perrontegels vermalen, om ze opnieuw te gebruiken voor hetzelfde doeleinde. Als het gaat om de natuur, wordt er bijvoorbeeld tussen twee dwarsliggers een constructie gemaakt, waar kleine dieren doorheen kunnen.

Veruit alle landen in de wereld lopen achter in het behalen van hun klimaatdoelstellingen. “Wij hopen dat de komende jaren een groter aandeel van het energiegebruik van het spoor zelf wordt opgewekt. Ja, dat vergt een forse inspanning, maar het is niet onmogelijk. Als je kijkt naar de bijdrage die wij als spoor kunnen leveren, is dat vooral mensen verleiden de trein te nemen.”

Wissenburg denkt ProRail als spoorbeheerder een belangrijke rol kan spelen als het gaat om het klimaat. “Wij zullen ons best doen om duidelijk aandacht te vragen voor het mobiliteitsvraagstuk. Vaak gaat het bij klimaatbeleid vooral om energie, maar ook mobiliteit is van belang, Dat is een belangrijke knop waar landen aan kunnen draaien. Het product ‘spoor’ kan zeker een bijdrage leveren in een klimaatneutrale samenleving.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.