Reizigers met een mondkapje in de spits op station Den Haag Centraal, foto: ANP

‘Verdwijnen mondkapjesplicht op stations goede zaak’

Het is een goede zaak dat de mondkapjesplicht op stations, perrons en bushaltes vanaf 25 september naar alle waarschijnlijkheid gaat verdwijnen, zegt voorzitter Pedro Peters van brancheorganisatie OV-NL voorafgaand aan de persconferentie van het kabinet over de coronamaatregelen. “Het is aan reizigers niet uit te leggen dat ze in winkelcentrum Hoog Catharijne naast Utrecht Centraal geen mondkapje hoeven te dragen, en vervolgens 50 meter verderop in de stationswinkeltjes wel.”

Zondag lekte via diverse media uit dat het kabinet dinsdag bekend gaat maken dat reizigers in de trein, bus, metro en tram ook na 25 september een mondkapje moeten dragen. De reden is dat het niet mogelijk is om anderhalve meter afstand te houden.

Op andere plekken wordt de anderhalve meterregel losgelaten, maar daarvoor komt op sommige plekken zoals restaurants en bioscopen de verplichting van het tonen een coronapas voor in de plaats. SpoorPro sprak voorafgaand aan de persconferentie met Pedro Peters.

Het kabinet gaat dinsdag naar alle waarschijnlijkheid bekendmaken dat de mondkapjesplicht in het OV blijft. Wat vind je daarvan?

We hoopten dat de mondkapjes zouden verdwijnen, maar we hebben wel steeds gezegd dat het verantwoord moet zijn. Of het verantwoord is kunnen wij als OV-sector niet beoordelen. Dat moeten het RIVM en het OMT doen. Het OMT zegt op dit moment dat als je geen anderhalve meter kunt handhaven, en dat kunnen we nooit in het OV, dan is het toch verstandiger om een mondkapje te dragen.

Zoals het er nu uitziet gaat het kabinet toch beslissen dat de mondkapjes in de trein, in de bus en in de tram en metro verplicht blijven, maar niet meer verplicht op stations, perrons en bushaltes. Aan de ene kant gaat daar het mondkapje niet meer verplicht zijn, maar in alle voertuigen blijft het wel verplicht.

OV-NL heeft regelmatig overleg met het kabinet over de coronamaatregelen. Wat was jullie advies?

Ons advies is eigenlijk steeds geweest: anderhalve meter afstand houden in het OV kan niet, maar we willen dat het zo veilig mogelijk is. Wij zouden het liefst zien dat de mondkapjes niet meer nodig zijn, want je ziet toch steeds meer mensen die moeite hebben om dat mondkapje te dragen of die er bezwaar tegen hebben.

Onze medewerkers merken dat en vinden dat lastig. Voor de handhavers is het ook heel lastig, want het valt bijna niet te handhaven. Dat geldt zeker op de stations en perrons. Er is steeds minder draagvlak, maar tegelijkertijd moet het wel verantwoord zijn en daar beslissen wij niet over. Maar gelukkig hebben we wel het advies gegeven om het niet meer op de stations en de perrons te verplichten, want dat is echt niet uit te leggen.

Waaraan merk je dat het moeilijk is?

Winkelcentrum Hoog Catharijne is zo’n voorbeeld. Daar hoef je in het winkelcentrum geen mondkapje op hoeft en 50 meter verderop in het station weer wel. Dat is echt niet uit te leggen. Toen de mondkapjesplicht op stations en perrons werd ingevoerd dachten we al dat het niet zou gaan werken en dat merkten we nu ook in de praktijk. In de winkeltjes in de stationshal moet je een mondkapje op. Een stukje verder in het winkelcentrum, met dezelfde soort winkels en dezelfde soort drukte hoef je geen mondkapje op. We zijn blij dat dat nu verdwijnt.

Ben je niet bang dat mensen met deze versoepelde regels vergeten een mondkapje op te zetten als ze in de trein stappen?

Nee, in het begin was het in het voertuig verplicht en niet op de perrons. Eigenlijk gaan we weer terug daar naartoe. Het zal wel weer even wennen zijn voor een aantal mensen, maar dat moet wel lukken.

Zie je dat er spanningen ontstaan rondom het verplicht dragen van een mondkapje?

De ene groep vindt het prettig om te dragen, omdat dat bescherming geeft. Deskundigen geven ook aan dat het echt helpt. Maar er zijn ook reizigers die het mondkapje spuugzat zijn. Lastig is dat er dan discussie kan ontstaan tussen reizigers en OV-medewerkers, maar ook regelmatig tot discussies tussen reizigers onderling.

Hoe verwacht je dat OV-medewerkers gaan reageren op de versoepelingen?

Mensen willen duidelijkheid hebben over of iets wel of niet verboden is. Als voorbeeld: er rijden iedere dag zo’n zesduizend bussen rond in Nederland. Een buschauffeur ziet dagelijks passagiers instappen. Als ze geen mondkapje dragen vraagt hij of ze een mondkapje op willen zetten. Als ze daar geen zin in hebben, dan ziet zo’n chauffeur dat ze het achterin de bus weer afzetten. De ene chauffeur denkt ‘het zal wel’ en een ander spreekt deze persoon erop aan.

Op stations en perrons zijn er zoveel reizigers die geen mondkapje dragen dat dit niet meer te handhaven is. Dat is erg lastig voor OV-medewerkers. Daarom is het goed dat deze verplichting verdwijnt.

NS-directeur Marjan Rintel zei vorige week als anderhalve meterregel verdwijnt, dan moet ook de mondkapjesverplichting eraf. Ze vindt dat het beleid consistent moet zijn. Ben je het daarmee eens?

Dat consistente is juist belangrijk. Als je de medewerking van reizigers wilt hebben en draagvlak hebben, dan moet het wel consistent zijn. Als de anderhalve meter wordt afgeschaft dan vinden wij ook dat je het mondkapje afschaft. Maar het kabinet zegt ook bij het verdwijnen van de anderhalve meter dan komt daarvoor in de plaats dat je bij ieder restaurant- of bioscoopbezoek een coronapas moet laten zien. Dat geeft aan dat je gevaccineerd bent of net getest bent. Dat is in het OV echt onmogelijk.

Het is niet te handhaven dat mensen eerst een coronabewijs moeten laten zien voordat ze in een trein, tram of bus stappen. Daarnaast is het in strijd met dat het ‘openbaar vervoer’ is. Een restaurant is geen nutsvoorziening. Openbaar vervoer is iets waar iedereen recht op heeft. Daar kun je niet met een coronapas werken.

Het OV is de eerste plek waar mensen een mondkapje moesten gaan dragen en zoals het eruit ziet zal het ook het laatste zijn waar het gaat verdwijnen. De eerstvolgende verandering zal pas begin november zijn.

De laatste weken wordt er een toename in het OV gemeld. Merken jullie dat in de cijfers?

Er zijn piekmomenten waarop het heel druk is, met name in de spits. We zien dat we nu ongeveer 60 tot 70 procent van het aantal reizigers hebben, in vergelijking met voor de coronacrisis.

Zijn er ook reizigers weg gebleven vanwege de mondkapjeplicht?

Reizigers zijn weggebleven omdat er werd geadviseerd om niet te reizen. En er zijn reizigers die wegbleven omdat ze het mondkapje te veel gedoe vinden. Maar ik ben heel erg blij om te zien dat er nu al zoveel reizigers weer terug in het OV zijn gekomen.

Gaat de verwachte reizigersgroei er dan toch komen?

Ja, zoals het eruit ziet wel. We moeten als OV-sector heel zorgvuldig alle richtlijnen volgen. Dat heeft er tot nu toe voor gezorgd dat er nog geen ernstige brandhaarden zijn geweest die naar het OV terug verwezen. Daar zijn we best blij mee.

Vorige week gingen er geluiden op, onder meer van het Centraal Planbureau, dat vanwege het groot aantal thuiswerkers investeringen in infrastructuur voor het OV wellicht niet meer op grote schaal nodig zijn. Ben je het daarmee eens?

Degenen die zeggen dat investeringen niet meer nodig zijn, slaan de plank volledig mis. Investeringen die wij aan het nieuwe kabinet zullen voorstellen, zoals investeringen in lightrail- en busverbindingen, zijn projecten waar je niet vandaag over beslist en die morgen klaar zijn. Het gaat hier om beslissingen voor de lange termijn.

Corona is waardeloos, maar het is toch een tijdelijke dip. Die reizigersaantallen gaan weer aantrekken. Daarnaast ligt er een enorme woningbouwopgave. Als we nu besluiten dat er een nieuwe verbinding komt, dan kan het tien jaar duren voordat die lijn er ligt. Corona is geen reden om die investeringen te vertragen.

Het interview met Pedro Peters wordt woensdag uitgezonden in de nieuwsuitzending SpoorProTV.

Banner SpoorProTV groot

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Verdwijnen mondkapjesplicht op stations goede zaak’ | SpoorPro.nl
Reizigers met een mondkapje in de spits op station Den Haag Centraal, foto: ANP

‘Verdwijnen mondkapjesplicht op stations goede zaak’

Het is een goede zaak dat de mondkapjesplicht op stations, perrons en bushaltes vanaf 25 september naar alle waarschijnlijkheid gaat verdwijnen, zegt voorzitter Pedro Peters van brancheorganisatie OV-NL voorafgaand aan de persconferentie van het kabinet over de coronamaatregelen. “Het is aan reizigers niet uit te leggen dat ze in winkelcentrum Hoog Catharijne naast Utrecht Centraal geen mondkapje hoeven te dragen, en vervolgens 50 meter verderop in de stationswinkeltjes wel.”

Zondag lekte via diverse media uit dat het kabinet dinsdag bekend gaat maken dat reizigers in de trein, bus, metro en tram ook na 25 september een mondkapje moeten dragen. De reden is dat het niet mogelijk is om anderhalve meter afstand te houden.

Op andere plekken wordt de anderhalve meterregel losgelaten, maar daarvoor komt op sommige plekken zoals restaurants en bioscopen de verplichting van het tonen een coronapas voor in de plaats. SpoorPro sprak voorafgaand aan de persconferentie met Pedro Peters.

Het kabinet gaat dinsdag naar alle waarschijnlijkheid bekendmaken dat de mondkapjesplicht in het OV blijft. Wat vind je daarvan?

We hoopten dat de mondkapjes zouden verdwijnen, maar we hebben wel steeds gezegd dat het verantwoord moet zijn. Of het verantwoord is kunnen wij als OV-sector niet beoordelen. Dat moeten het RIVM en het OMT doen. Het OMT zegt op dit moment dat als je geen anderhalve meter kunt handhaven, en dat kunnen we nooit in het OV, dan is het toch verstandiger om een mondkapje te dragen.

Zoals het er nu uitziet gaat het kabinet toch beslissen dat de mondkapjes in de trein, in de bus en in de tram en metro verplicht blijven, maar niet meer verplicht op stations, perrons en bushaltes. Aan de ene kant gaat daar het mondkapje niet meer verplicht zijn, maar in alle voertuigen blijft het wel verplicht.

OV-NL heeft regelmatig overleg met het kabinet over de coronamaatregelen. Wat was jullie advies?

Ons advies is eigenlijk steeds geweest: anderhalve meter afstand houden in het OV kan niet, maar we willen dat het zo veilig mogelijk is. Wij zouden het liefst zien dat de mondkapjes niet meer nodig zijn, want je ziet toch steeds meer mensen die moeite hebben om dat mondkapje te dragen of die er bezwaar tegen hebben.

Onze medewerkers merken dat en vinden dat lastig. Voor de handhavers is het ook heel lastig, want het valt bijna niet te handhaven. Dat geldt zeker op de stations en perrons. Er is steeds minder draagvlak, maar tegelijkertijd moet het wel verantwoord zijn en daar beslissen wij niet over. Maar gelukkig hebben we wel het advies gegeven om het niet meer op de stations en de perrons te verplichten, want dat is echt niet uit te leggen.

Waaraan merk je dat het moeilijk is?

Winkelcentrum Hoog Catharijne is zo’n voorbeeld. Daar hoef je in het winkelcentrum geen mondkapje op hoeft en 50 meter verderop in het station weer wel. Dat is echt niet uit te leggen. Toen de mondkapjesplicht op stations en perrons werd ingevoerd dachten we al dat het niet zou gaan werken en dat merkten we nu ook in de praktijk. In de winkeltjes in de stationshal moet je een mondkapje op. Een stukje verder in het winkelcentrum, met dezelfde soort winkels en dezelfde soort drukte hoef je geen mondkapje op. We zijn blij dat dat nu verdwijnt.

Ben je niet bang dat mensen met deze versoepelde regels vergeten een mondkapje op te zetten als ze in de trein stappen?

Nee, in het begin was het in het voertuig verplicht en niet op de perrons. Eigenlijk gaan we weer terug daar naartoe. Het zal wel weer even wennen zijn voor een aantal mensen, maar dat moet wel lukken.

Zie je dat er spanningen ontstaan rondom het verplicht dragen van een mondkapje?

De ene groep vindt het prettig om te dragen, omdat dat bescherming geeft. Deskundigen geven ook aan dat het echt helpt. Maar er zijn ook reizigers die het mondkapje spuugzat zijn. Lastig is dat er dan discussie kan ontstaan tussen reizigers en OV-medewerkers, maar ook regelmatig tot discussies tussen reizigers onderling.

Hoe verwacht je dat OV-medewerkers gaan reageren op de versoepelingen?

Mensen willen duidelijkheid hebben over of iets wel of niet verboden is. Als voorbeeld: er rijden iedere dag zo’n zesduizend bussen rond in Nederland. Een buschauffeur ziet dagelijks passagiers instappen. Als ze geen mondkapje dragen vraagt hij of ze een mondkapje op willen zetten. Als ze daar geen zin in hebben, dan ziet zo’n chauffeur dat ze het achterin de bus weer afzetten. De ene chauffeur denkt ‘het zal wel’ en een ander spreekt deze persoon erop aan.

Op stations en perrons zijn er zoveel reizigers die geen mondkapje dragen dat dit niet meer te handhaven is. Dat is erg lastig voor OV-medewerkers. Daarom is het goed dat deze verplichting verdwijnt.

NS-directeur Marjan Rintel zei vorige week als anderhalve meterregel verdwijnt, dan moet ook de mondkapjesverplichting eraf. Ze vindt dat het beleid consistent moet zijn. Ben je het daarmee eens?

Dat consistente is juist belangrijk. Als je de medewerking van reizigers wilt hebben en draagvlak hebben, dan moet het wel consistent zijn. Als de anderhalve meter wordt afgeschaft dan vinden wij ook dat je het mondkapje afschaft. Maar het kabinet zegt ook bij het verdwijnen van de anderhalve meter dan komt daarvoor in de plaats dat je bij ieder restaurant- of bioscoopbezoek een coronapas moet laten zien. Dat geeft aan dat je gevaccineerd bent of net getest bent. Dat is in het OV echt onmogelijk.

Het is niet te handhaven dat mensen eerst een coronabewijs moeten laten zien voordat ze in een trein, tram of bus stappen. Daarnaast is het in strijd met dat het ‘openbaar vervoer’ is. Een restaurant is geen nutsvoorziening. Openbaar vervoer is iets waar iedereen recht op heeft. Daar kun je niet met een coronapas werken.

Het OV is de eerste plek waar mensen een mondkapje moesten gaan dragen en zoals het eruit ziet zal het ook het laatste zijn waar het gaat verdwijnen. De eerstvolgende verandering zal pas begin november zijn.

De laatste weken wordt er een toename in het OV gemeld. Merken jullie dat in de cijfers?

Er zijn piekmomenten waarop het heel druk is, met name in de spits. We zien dat we nu ongeveer 60 tot 70 procent van het aantal reizigers hebben, in vergelijking met voor de coronacrisis.

Zijn er ook reizigers weg gebleven vanwege de mondkapjeplicht?

Reizigers zijn weggebleven omdat er werd geadviseerd om niet te reizen. En er zijn reizigers die wegbleven omdat ze het mondkapje te veel gedoe vinden. Maar ik ben heel erg blij om te zien dat er nu al zoveel reizigers weer terug in het OV zijn gekomen.

Gaat de verwachte reizigersgroei er dan toch komen?

Ja, zoals het eruit ziet wel. We moeten als OV-sector heel zorgvuldig alle richtlijnen volgen. Dat heeft er tot nu toe voor gezorgd dat er nog geen ernstige brandhaarden zijn geweest die naar het OV terug verwezen. Daar zijn we best blij mee.

Vorige week gingen er geluiden op, onder meer van het Centraal Planbureau, dat vanwege het groot aantal thuiswerkers investeringen in infrastructuur voor het OV wellicht niet meer op grote schaal nodig zijn. Ben je het daarmee eens?

Degenen die zeggen dat investeringen niet meer nodig zijn, slaan de plank volledig mis. Investeringen die wij aan het nieuwe kabinet zullen voorstellen, zoals investeringen in lightrail- en busverbindingen, zijn projecten waar je niet vandaag over beslist en die morgen klaar zijn. Het gaat hier om beslissingen voor de lange termijn.

Corona is waardeloos, maar het is toch een tijdelijke dip. Die reizigersaantallen gaan weer aantrekken. Daarnaast ligt er een enorme woningbouwopgave. Als we nu besluiten dat er een nieuwe verbinding komt, dan kan het tien jaar duren voordat die lijn er ligt. Corona is geen reden om die investeringen te vertragen.

Het interview met Pedro Peters wordt woensdag uitgezonden in de nieuwsuitzending SpoorProTV.

Banner SpoorProTV groot

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.