Europese Commissie trekt portemonnee voor waterstoftreinen

De Europese Commissie heeft eerder deze maand 39,4 miljoen euro uitgetrokken voor steun aan een achttal projecten waarmee vaart achter duurzaam (openbaar) vervoer gezet kan worden. Ook de inzet van waterstoftreinen in de provincie Groningen kan op Europese steun rekenen.

Daarmee krijgen de Groningse waterstoftreinen opnieuw een Europees steuntje in de rug, aangezien de Europese Investeringsbank (EIB) eerder dit jaar bekendmaakte de komende jaren 25 miljoen euro uit te zullen trekken voor de aankoop van vier waterstoftreinen en de bouw van een waterstoftankstation in Groningen. De vier treinen gaan rijden op de Noordelijke Lijnen in Groningen en Friesland. Het tankstation zal aanvankelijk alleen deze treinen gaan bedienen, maar kan op termijn mogelijk ook door het wegverkeer en de binnenscheepvaart gebruikt worden.

Daarnaast trekt de Europese Commissie geld uit voor de uitrol van het European Rail Traffic Management System (ERTMS). De Commissie zal het geschikt maken voor ERTMS van 67 treinen ondersteunen. Daarbij zullen 34 treinen in Duitsland worden uitgerust met on-board componenten van het ERTMS en nog eens 33 in Slovenië. In Italië worden 12 treinen opgewaardeerd met in totaal 24 units.

Grote interesse en bereidheid

De andere vier projecten die op steun kunnen rekenen, zijn infrastructuur voor waterstofbussen in Barcelona, 160 laadpunten voor elektrische auto’s in Spanje en Portugal, een vloot duurzame bussen in Lyon en de uitrol van een netwerk van tankstations voor vloeibaar aardgas in in Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal voor LNG-vrachtwagens.

“Met deze acht projecten zijn in totaal 44 geselecteerd voor steun. Uit het aantal aanmeldingen blijkt een grote interesse en bereidheid van overheden en de private sector om de infrastructuur voor alternatieven brandstoffen uit te rollen, als ook om het internationale spoornet veiliger en interoperabel te maken”, aldus Dirk Beckers, het hoofd van de CINEA, het Europese agentschap voor klimaat, infrastructuur en milieu.

SpoorPro maakte in maart vorig jaar een proefrit met een waterstoftrein in Groningen:

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

8 reacties op “Europese Commissie trekt portemonnee voor waterstoftreinen”

Pat Rick|12.07.21|14:30

Het waterstofcluster in Groningen krijgt steeds meer momentum. Daarom wordt het belangrijk om aanleg van meer Windparken boven Schiermonnikoog te versnellen (“Gemini-3, -4, -5, … ), ook om NortH2 te ondersteunen. En ruim voor 20230 ruim 10 GW aan vermogen te realiseren

Illya Vaes|13.07.21|10:54

Weggegooid geld. Alstom heeft al werkende waterstoftreinen (iLint) en een trein op waterstof kost 3 tot 4 keer zoveel energie als een trein op bovenleiding. Lekker duurzaam.
De facto krijgt men subsidie om iets bestaands te ontdekken, investeren in infrastructuur te vermijden, zwaardere treinen te maken die meer slijtage veroorzaken en minder ruimte voor passagiers hebben en om méér CO2 uit te stoten (er is lang niet genoeg groene waterstof). Alleen is die uitstoot niet lokaal. Broeva, haro.

Pat Rick|14.07.21|16:16

@Illya: Daarom moet men vaart maken met meer windparken, zodat er meer groene waterstof beschikbaar komt.

Treinen bestaan al, maar deze systemen moet men wel embed-den, waar investeringen ondersteund moeten worden.

Verder moet men ook onderzoeken hoe de power-to-power ratio verbeterd kan worden. Nadruk moet zijn om het sparen van fossiele brandstoffen (en uitstoot), maar niet ten koste van alles.

Illya Vaes|16.07.21|11:45

Gewoon bovenleiding aanleggen en je bent klaar!
Kwestie van prioriteiten – niet miljoenen steken in extra energieverbruik en uitstoot leverende wegen maar bovenleiding.

Illya Vaes|16.07.21|11:56

Gewoon bovenleiding aanleggen, bewezen techniek die het meest effectief en efficiënt is. Maar dát is niet “sexy”.
Het is een kwestie van prioriteiten: gewoon niet weer een paar honderd miljoen in extra verkeer, energieverbruik en uitstoot uitlokkende wegen stoppen maar in bovenleiding. We hebben het nota bene over lijnen waar 2 of 4 treinen per uur per richting rijden. Dat zijn in het buitenland drukke hoofdlijnen.
Voor dit geld was al een lijn elektrisch te maken geweest.

Illya Vaes|16.07.21|11:59

En nieuwe software voor deze SpoorPro site want als je telkens de geposte reactie die er wel is niet laat zien… :-(

Pat Rick|16.07.21|15:09

@Illya: met deze redenering zou men nog steeds op stoom rijden. Men moet investeren om een sprong in technologie te maken, die uiteindelijk beter is dan de oude

Illya Vaes|16.07.21|23:39

Wat een kulredenering, daarmee zou iedereen een Kermit-telefoon hebben. Wanneer stap je éindelijk van die ronde autowielen af? Zo oude techniek!
Elektriciteit opwekken OM er waterstof mee op te wekken, die te transporteren (kost ook veel energie!) en dan in de trein meezeulen en weer omzetten in elektriciteit terwijl je die ook direct kunt aanvoeren. Absurd.
Alléén als je stroom nergens kwijt kunt moet je er waterstof mee maken. Gebruik die om hoge temperaturen te bereiken (hoogovens!).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europese Commissie trekt portemonnee voor waterstoftreinen | SpoorPro.nl

Europese Commissie trekt portemonnee voor waterstoftreinen

De Europese Commissie heeft eerder deze maand 39,4 miljoen euro uitgetrokken voor steun aan een achttal projecten waarmee vaart achter duurzaam (openbaar) vervoer gezet kan worden. Ook de inzet van waterstoftreinen in de provincie Groningen kan op Europese steun rekenen.

Daarmee krijgen de Groningse waterstoftreinen opnieuw een Europees steuntje in de rug, aangezien de Europese Investeringsbank (EIB) eerder dit jaar bekendmaakte de komende jaren 25 miljoen euro uit te zullen trekken voor de aankoop van vier waterstoftreinen en de bouw van een waterstoftankstation in Groningen. De vier treinen gaan rijden op de Noordelijke Lijnen in Groningen en Friesland. Het tankstation zal aanvankelijk alleen deze treinen gaan bedienen, maar kan op termijn mogelijk ook door het wegverkeer en de binnenscheepvaart gebruikt worden.

Daarnaast trekt de Europese Commissie geld uit voor de uitrol van het European Rail Traffic Management System (ERTMS). De Commissie zal het geschikt maken voor ERTMS van 67 treinen ondersteunen. Daarbij zullen 34 treinen in Duitsland worden uitgerust met on-board componenten van het ERTMS en nog eens 33 in Slovenië. In Italië worden 12 treinen opgewaardeerd met in totaal 24 units.

Grote interesse en bereidheid

De andere vier projecten die op steun kunnen rekenen, zijn infrastructuur voor waterstofbussen in Barcelona, 160 laadpunten voor elektrische auto’s in Spanje en Portugal, een vloot duurzame bussen in Lyon en de uitrol van een netwerk van tankstations voor vloeibaar aardgas in in Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal voor LNG-vrachtwagens.

“Met deze acht projecten zijn in totaal 44 geselecteerd voor steun. Uit het aantal aanmeldingen blijkt een grote interesse en bereidheid van overheden en de private sector om de infrastructuur voor alternatieven brandstoffen uit te rollen, als ook om het internationale spoornet veiliger en interoperabel te maken”, aldus Dirk Beckers, het hoofd van de CINEA, het Europese agentschap voor klimaat, infrastructuur en milieu.

SpoorPro maakte in maart vorig jaar een proefrit met een waterstoftrein in Groningen:

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

8 reacties op “Europese Commissie trekt portemonnee voor waterstoftreinen”

Pat Rick|12.07.21|14:30

Het waterstofcluster in Groningen krijgt steeds meer momentum. Daarom wordt het belangrijk om aanleg van meer Windparken boven Schiermonnikoog te versnellen (“Gemini-3, -4, -5, … ), ook om NortH2 te ondersteunen. En ruim voor 20230 ruim 10 GW aan vermogen te realiseren

Illya Vaes|13.07.21|10:54

Weggegooid geld. Alstom heeft al werkende waterstoftreinen (iLint) en een trein op waterstof kost 3 tot 4 keer zoveel energie als een trein op bovenleiding. Lekker duurzaam.
De facto krijgt men subsidie om iets bestaands te ontdekken, investeren in infrastructuur te vermijden, zwaardere treinen te maken die meer slijtage veroorzaken en minder ruimte voor passagiers hebben en om méér CO2 uit te stoten (er is lang niet genoeg groene waterstof). Alleen is die uitstoot niet lokaal. Broeva, haro.

Pat Rick|14.07.21|16:16

@Illya: Daarom moet men vaart maken met meer windparken, zodat er meer groene waterstof beschikbaar komt.

Treinen bestaan al, maar deze systemen moet men wel embed-den, waar investeringen ondersteund moeten worden.

Verder moet men ook onderzoeken hoe de power-to-power ratio verbeterd kan worden. Nadruk moet zijn om het sparen van fossiele brandstoffen (en uitstoot), maar niet ten koste van alles.

Illya Vaes|16.07.21|11:45

Gewoon bovenleiding aanleggen en je bent klaar!
Kwestie van prioriteiten – niet miljoenen steken in extra energieverbruik en uitstoot leverende wegen maar bovenleiding.

Illya Vaes|16.07.21|11:56

Gewoon bovenleiding aanleggen, bewezen techniek die het meest effectief en efficiënt is. Maar dát is niet “sexy”.
Het is een kwestie van prioriteiten: gewoon niet weer een paar honderd miljoen in extra verkeer, energieverbruik en uitstoot uitlokkende wegen stoppen maar in bovenleiding. We hebben het nota bene over lijnen waar 2 of 4 treinen per uur per richting rijden. Dat zijn in het buitenland drukke hoofdlijnen.
Voor dit geld was al een lijn elektrisch te maken geweest.

Illya Vaes|16.07.21|11:59

En nieuwe software voor deze SpoorPro site want als je telkens de geposte reactie die er wel is niet laat zien… :-(

Pat Rick|16.07.21|15:09

@Illya: met deze redenering zou men nog steeds op stoom rijden. Men moet investeren om een sprong in technologie te maken, die uiteindelijk beter is dan de oude

Illya Vaes|16.07.21|23:39

Wat een kulredenering, daarmee zou iedereen een Kermit-telefoon hebben. Wanneer stap je éindelijk van die ronde autowielen af? Zo oude techniek!
Elektriciteit opwekken OM er waterstof mee op te wekken, die te transporteren (kost ook veel energie!) en dan in de trein meezeulen en weer omzetten in elektriciteit terwijl je die ook direct kunt aanvoeren. Absurd.
Alléén als je stroom nergens kwijt kunt moet je er waterstof mee maken. Gebruik die om hoge temperaturen te bereiken (hoogovens!).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.