Europese Commissie trekt portemonnee voor waterstoftreinen

bron: Alstom

De Europese Commissie heeft eerder deze maand 39,4 miljoen euro uitgetrokken voor steun aan een achttal projecten waarmee vaart achter duurzaam (openbaar) vervoer gezet kan worden. Ook de inzet van waterstoftreinen in de provincie Groningen kan op Europese steun rekenen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

8 reacties op “Europese Commissie trekt portemonnee voor waterstoftreinen”

Pat Rick|12.07.21|14:30

Het waterstofcluster in Groningen krijgt steeds meer momentum. Daarom wordt het belangrijk om aanleg van meer Windparken boven Schiermonnikoog te versnellen (“Gemini-3, -4, -5, … ), ook om NortH2 te ondersteunen. En ruim voor 20230 ruim 10 GW aan vermogen te realiseren

Illya Vaes|13.07.21|10:54

Weggegooid geld. Alstom heeft al werkende waterstoftreinen (iLint) en een trein op waterstof kost 3 tot 4 keer zoveel energie als een trein op bovenleiding. Lekker duurzaam.
De facto krijgt men subsidie om iets bestaands te ontdekken, investeren in infrastructuur te vermijden, zwaardere treinen te maken die meer slijtage veroorzaken en minder ruimte voor passagiers hebben en om méér CO2 uit te stoten (er is lang niet genoeg groene waterstof). Alleen is die uitstoot niet lokaal. Broeva, haro.

Pat Rick|14.07.21|16:16

@Illya: Daarom moet men vaart maken met meer windparken, zodat er meer groene waterstof beschikbaar komt.

Treinen bestaan al, maar deze systemen moet men wel embed-den, waar investeringen ondersteund moeten worden.

Verder moet men ook onderzoeken hoe de power-to-power ratio verbeterd kan worden. Nadruk moet zijn om het sparen van fossiele brandstoffen (en uitstoot), maar niet ten koste van alles.

Illya Vaes|16.07.21|11:45

Gewoon bovenleiding aanleggen en je bent klaar!
Kwestie van prioriteiten – niet miljoenen steken in extra energieverbruik en uitstoot leverende wegen maar bovenleiding.

Illya Vaes|16.07.21|11:56

Gewoon bovenleiding aanleggen, bewezen techniek die het meest effectief en efficiënt is. Maar dát is niet “sexy”.
Het is een kwestie van prioriteiten: gewoon niet weer een paar honderd miljoen in extra verkeer, energieverbruik en uitstoot uitlokkende wegen stoppen maar in bovenleiding. We hebben het nota bene over lijnen waar 2 of 4 treinen per uur per richting rijden. Dat zijn in het buitenland drukke hoofdlijnen.
Voor dit geld was al een lijn elektrisch te maken geweest.

Illya Vaes|16.07.21|11:59

En nieuwe software voor deze SpoorPro site want als je telkens de geposte reactie die er wel is niet laat zien… :-(

Pat Rick|16.07.21|15:09

@Illya: met deze redenering zou men nog steeds op stoom rijden. Men moet investeren om een sprong in technologie te maken, die uiteindelijk beter is dan de oude

Illya Vaes|16.07.21|23:39

Wat een kulredenering, daarmee zou iedereen een Kermit-telefoon hebben. Wanneer stap je éindelijk van die ronde autowielen af? Zo oude techniek!
Elektriciteit opwekken OM er waterstof mee op te wekken, die te transporteren (kost ook veel energie!) en dan in de trein meezeulen en weer omzetten in elektriciteit terwijl je die ook direct kunt aanvoeren. Absurd.
Alléén als je stroom nergens kwijt kunt moet je er waterstof mee maken. Gebruik die om hoge temperaturen te bereiken (hoogovens!).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europese Commissie trekt portemonnee voor waterstoftreinen | SpoorPro.nl

Europese Commissie trekt portemonnee voor waterstoftreinen

bron: Alstom

De Europese Commissie heeft eerder deze maand 39,4 miljoen euro uitgetrokken voor steun aan een achttal projecten waarmee vaart achter duurzaam (openbaar) vervoer gezet kan worden. Ook de inzet van waterstoftreinen in de provincie Groningen kan op Europese steun rekenen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

8 reacties op “Europese Commissie trekt portemonnee voor waterstoftreinen”

Pat Rick|12.07.21|14:30

Het waterstofcluster in Groningen krijgt steeds meer momentum. Daarom wordt het belangrijk om aanleg van meer Windparken boven Schiermonnikoog te versnellen (“Gemini-3, -4, -5, … ), ook om NortH2 te ondersteunen. En ruim voor 20230 ruim 10 GW aan vermogen te realiseren

Illya Vaes|13.07.21|10:54

Weggegooid geld. Alstom heeft al werkende waterstoftreinen (iLint) en een trein op waterstof kost 3 tot 4 keer zoveel energie als een trein op bovenleiding. Lekker duurzaam.
De facto krijgt men subsidie om iets bestaands te ontdekken, investeren in infrastructuur te vermijden, zwaardere treinen te maken die meer slijtage veroorzaken en minder ruimte voor passagiers hebben en om méér CO2 uit te stoten (er is lang niet genoeg groene waterstof). Alleen is die uitstoot niet lokaal. Broeva, haro.

Pat Rick|14.07.21|16:16

@Illya: Daarom moet men vaart maken met meer windparken, zodat er meer groene waterstof beschikbaar komt.

Treinen bestaan al, maar deze systemen moet men wel embed-den, waar investeringen ondersteund moeten worden.

Verder moet men ook onderzoeken hoe de power-to-power ratio verbeterd kan worden. Nadruk moet zijn om het sparen van fossiele brandstoffen (en uitstoot), maar niet ten koste van alles.

Illya Vaes|16.07.21|11:45

Gewoon bovenleiding aanleggen en je bent klaar!
Kwestie van prioriteiten – niet miljoenen steken in extra energieverbruik en uitstoot leverende wegen maar bovenleiding.

Illya Vaes|16.07.21|11:56

Gewoon bovenleiding aanleggen, bewezen techniek die het meest effectief en efficiënt is. Maar dát is niet “sexy”.
Het is een kwestie van prioriteiten: gewoon niet weer een paar honderd miljoen in extra verkeer, energieverbruik en uitstoot uitlokkende wegen stoppen maar in bovenleiding. We hebben het nota bene over lijnen waar 2 of 4 treinen per uur per richting rijden. Dat zijn in het buitenland drukke hoofdlijnen.
Voor dit geld was al een lijn elektrisch te maken geweest.

Illya Vaes|16.07.21|11:59

En nieuwe software voor deze SpoorPro site want als je telkens de geposte reactie die er wel is niet laat zien… :-(

Pat Rick|16.07.21|15:09

@Illya: met deze redenering zou men nog steeds op stoom rijden. Men moet investeren om een sprong in technologie te maken, die uiteindelijk beter is dan de oude

Illya Vaes|16.07.21|23:39

Wat een kulredenering, daarmee zou iedereen een Kermit-telefoon hebben. Wanneer stap je éindelijk van die ronde autowielen af? Zo oude techniek!
Elektriciteit opwekken OM er waterstof mee op te wekken, die te transporteren (kost ook veel energie!) en dan in de trein meezeulen en weer omzetten in elektriciteit terwijl je die ook direct kunt aanvoeren. Absurd.
Alléén als je stroom nergens kwijt kunt moet je er waterstof mee maken. Gebruik die om hoge temperaturen te bereiken (hoogovens!).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.