Trein Maastricht-Aken, Arriva, Drielandentrein (foto René Hameleers, Arriva)

Arriva wil met nachttreinen concurreren met NS op hoofdrailnet

Trein Maastricht-Aken, Arriva, Drielandentrein (foto René Hameleers, Arriva)

Arriva heeft een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om vanaf 2023 twee nachttreinen te kunnen gaan rijden, één vanuit Groningen en één vanuit Maastricht naar de Randstad. De spoorvervoerder wil hiermee de concurrentie met NS op het hoofdrailnet aangaan.

Met de aanvraag doet Arriva doet een beroep op de Europese wetgeving die verbindingen op basis van open toegang vanaf 2021 toelaat op het spoor. Hierdoor is er ruimte voor de markt om nieuwe verbindingen aan te bieden en meer service te verlenen aan de reiziger.

Monopoliepositie

We knagen ten eeuwigen dage aan de monopoliepositie van NS”, zegt algemeen directeur Anne Hettinga tegen NRC. “Deze stap geeft aan hoe wij tegen de toekomst van het spoor aankijken. Ik ben blij met Europa; dit kabinet heeft er alles aan gedaan om liberalisering van het spoor terug te dringen.”

Sinds dit jaar is het mogelijk voor vervoerders om voor eigen risico en zonder overheidsconcessie vervoerdiensten aan te bieden op het spoor, het zogeheten treinvervoer op basis van open toegang. Met deze treindiensten speelt Arriva in op de groeiende vraag naar duurzaam vervoer en de grote wens voor meer (inter)nationale nachttreinen.

Arriva verbindt de regio met de Randstad door op twee trajecten een nachttrein aan te bieden Vanuit Maastricht vertrekt om 01.00 uur een trein richting Schiphol. Via Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid komt deze iets voor 5.30 uur aan op Schiphol. Via dezelfde route rijdt de trein tussen 05.30 en 07.45 uur terug.

Vanuit Groningen vertrekt iets voor 02.00 uur een trein richting Schiphol. Deze stopt op de stations Assen, Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam Zuid en komt om 04.00 uur aan op Schiphol. Iets na 05.00 uur vertrekt de trein weer vanuit Schiphol om vroege reizigers naar het noorden te vervoeren.

Frequentie nachttreinen

Arriva wil in eerste instantie de nachttreinen één keer per week rijden van vrijdag- op zaterdagnacht
Wanneer dit een succes is volgen er mogelijk meer trajecten en ritten. Naast de nachtritten heeft Arriva een aanvraag ingediend om vanuit de regionale concessie Zutphen – Apeldoorn in de daluren rechtstreeks door te rijden naar Amersfoort. Daarmee biedt Arriva de reiziger een extra rechtstreekse verbinding vanuit het regionale spoor.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Arriva wil met nachttreinen concurreren met NS op hoofdrailnet | SpoorPro.nl
Trein Maastricht-Aken, Arriva, Drielandentrein (foto René Hameleers, Arriva)

Arriva wil met nachttreinen concurreren met NS op hoofdrailnet

Trein Maastricht-Aken, Arriva, Drielandentrein (foto René Hameleers, Arriva)

Arriva heeft een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om vanaf 2023 twee nachttreinen te kunnen gaan rijden, één vanuit Groningen en één vanuit Maastricht naar de Randstad. De spoorvervoerder wil hiermee de concurrentie met NS op het hoofdrailnet aangaan.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.