Wunderline

Noordelijke regio wil dat Rijk meebetaalt aan Wunderline

De provincie, een aantal gemeenten in Groningen en het bedrijfsleven vragen het nieuwe kabinet om mee te betalen aan de de Wunderline, de verbetering van de treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Hiervoor hebben ze een brief geschreven aan informateur Mariëtte Hamer.

Naast de Wunderline vragen ze ook om mee te betalen aan de verdubbeling van de N33 Midden tussen Zuidbroek en Appingedam. Zowel de Wunderline als de wegverdubbeling zijn al in een vergevorderd stadium van besluitvorming maar staan volgens de partijen ‘sterk onder druk’ doordat er extra geld is gegaan naar andere Rijksinfrastructuurprojecten, zoals de Aanpak Ring Zuid en Groningen Spoorzone.

Financieringstekort

Op dit moment ontbreekt volgens de noordelijke overheden en het bedrijfsleven in totaal 78 miljoen euro om de projecten voor de verdubbeling van de N33 Midden en de Wunderline uit te kunnen voeren. De regio Groningen wil daarom in gesprek met het Rijk om te zoeken naar oplossingen.

De gemeenten Eemsdelta, Het Hogeland, Midden-Groningen, Groningen, Oldambt, de provincie Groningen, Groningen Seaports, Samenwerkende Bedrijven Eemsdelta en EDR (Eems Dollard Regio) werken samen aan het verbeteren van de verbindingen in het noorden en hebben hiervoor het Regiospecifiek Pakket (RSP) ontwikkeld voor infrastructuur- en economische projecten. De noodzakelijke verbeteringen van de infrastructuur liggen voor Groningen in het verlengde van het ‘Bouwstenen voor het Deltaplan’.

De afgelopen jaren heeft de provincie meerdere keren grote aanvullende bijdragen gedaan aan infrastructuurprojecten die onder verantwoordelijkheid van het Rijk worden uitgevoerd, zoals Aanpak Ring Zuid en Groningen Spoorzone. Dit was nodig omdat de projecten duurder uitvielen. Hierdoor raakte het budget van het RSP-programma op.

Wunderline

De provincie Groningen, Land Niedersachsen en Vrije Hanzestad Bremen willen met investeringen in de Wunderline tusseng tussen Groningen en Bremen geven de provincie Groningen, Land Niedersachsen en Vrije Hanzestad Bremen de economische ontwikkeling en de leefbaarheid van de noordelijke grensregio verder verbeteren. Het uiteindelijke doel is dat reizigers na 2030 comfortabeler en zonder overstap tussen Groningen en Bremen kunnen reizen.

Het Rijk draagt al bij aan de Wunderline, maar de provincie betaalt nu het grootste deel. Inmiddels is de eerste fase van de bouw al gestart. Uiterlijk in 2022 moet er duidelijkheid zijn over de financiering van de tweede bouwfase. Dit om op tijd te kunnen starten en in aanmerking te komen een bijdrage van de Europese Unie. Hiervoor zijn afspraken met de Duitse partners gemaakt.

Met de oproep doet de noordelijke regio een dringend beroep op Den Haag om financiering van beide infrastructuurprojecten op te nemen in een nieuw regeerakkoord.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.