Testrit halte IJsselstein Zuid

Geluidsoverlast nieuwe trams tussen IJsselstein en Utrecht houdt aan

Het regent nog altijd klachten over de nieuwe trams op het onlangs vernieuwde traject tussen IJsselstein-Zuid en Utrecht Centraal, zo meldden verschillende media onlangs. Met name in IJsselstein klagen omwonenden over het booggeluid. De provincie en vervoerder zijn bekend met het probleem en hebben beterschap beloofd.

Het booggeluid, oftewel het schelle geluid dat voortkomt uit het contact tussen wiel en spoor in een spoorboog, wordt op het opgewaardeerde regionale tramsysteem versterkt door het gegeven dat zowel spoor als materieel nog nieuw zijn. Woordvoerder Ron van Dopperen van de provincie Utrecht heeft het in gesprek met RTV Utrecht over “serieuze klachten”. Dat omwonenden soms in een andere kamer moeten slapen, is “niet leuk”, erkent Van Dopperen.

Smeerinstallatie

“We nemen de klachten ter harte, maar je kunt het geluid niet 100 procent elimineren. Het hoort bij een tramsysteem. Maar we vinden wel dat het, met name in IJsselstein, beter kan en beter moet.” Uitgerekend op de filmdag van RTV Utrecht was er net een gedeelte van het spoor bij station IJsselstein ingevet. Volgens Van Dopperen berust dat op toeval.

Omwonenden verklaren tegenover de regionale zender dat ze er niet gerust op zijn dat de problemen daarmee verholpen zijn, zeker met warmer lente- en uiteindelijk zomerweer in aantocht. “Als het warm en droog wordt bestaat er een grotere kans dat het booggeluid terugkomt,” geeft Van Dopperen toe.

Overlast is verrassing

De Communicatieadviseur van de provincie Utrecht sprak in maart tijdens de uitzending van SpoorProTV ook al over het booggeluid dat de nieuwe trams voortbrengen. Toen zei hij dat de mate van overlast als een verassing was gekomen. “We zijn de smeerinstallatie van de tram nu zo aan het inregelen dat er op de juiste locatie de juiste hoeveelheid vet wordt gesmeerd, om zo het booggeluid te dempen. Ook de bestuurders vragen we om extra alert te zijn om geluid”, zo sprak Van Dopperen destijds.

Op lijn 61 tussen Utrecht Centraal en IJsselstein-Zuid wordt sinds een aantal weken gebruik gemaakt van nieuwe Urbos 100-trams van de Spaanse fabrikant CAF.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.