Station Breda tijdens de coronacrisis

OV-bedrijven kunnen ook na september op beschikbaarheidsvergoeding rekenen

Het openbaar vervoer zal ook in het vierde kwartaal van dit jaar financiële steun krijgen van het Rijk om treinen, metro’s, trams en bussen te laten rijden tijdens de coronacrisis. In februari maakte het kabinet bekend dat de OV-sector tot en met september op financiële steun van het Rijk kon rekenen. De regeling is nu doorgetrokken voor heel 2021.

Eerder werd nog gesproken over dat er een versoberde vorm van steun zou komen voor het OV. Verschillende vervoerders, vervoersautoriteiten en reizigersorganisaties waarschuwden dat dit mogelijk zou kunnen leiden tot een uitgeklede dienstregeling en duurdere kaartjes voor reizigers.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten omdat na de coronapandemie een groei van reizigers wordt verwacht, om het OV ook na september te blijven steunen. De maanden wordt onderzocht wat na 2021 nog nodig is om het openbaar vervoer te kunnen laten rijden.

Vitale sector

Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat: “Het kabinet roept mensen nog steeds op om zoveel mogelijk thuis te werken en ook studenten volgen het onderwijs nog vooral online. Zo willen we de verspreiding van het coronavirus tegen gaan. Tegelijkertijd vragen we het OV wel te blijven rijden, omdat het een vitale sector voor Nederland is.” Het openbaar vervoer is volgens de bewindsvrouw “een belangrijke steunpilaar voor onze economie en maatschappij, niet alleen nu maar ook in de toekomst”.

Door de coronacrisis maken veel minder reizigers gebruik van het openbaar vervoer. Hierdoor hebben de vervoerders nu meer kosten dan inkomsten. Om ervoor te zorgen dat reizigers ook tijdens de coronacrisis met de trein of bus kunnen reizen, heeft het kabinet vorig jaar de beschikbaarheidsvergoeding in het leven geroepen.  Dankzij deze regeling kunnen vervoerders in het OV tussen de 93 en 95 procent van hun kosten vergoed krijgen. In totaal is daarvoor dit jaar ongeveer 1,5 miljard euro beschikbaar.

Het ministerie wijst erop dat prognoses laten zien dat het na de coronacrisis tijd kost voordat reizigersaantallen weer op het niveau van voor de crisis zijn. Daarom zal de komende maanden onderzocht worden wat na 2021 nog nodig is om het openbaar vervoer te kunnen laten rijden.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.