Chaos op het treinstation in Tilburg vanwege een losgeraakt treinstel

NS waarschuwt voor drukkere treinen en reizigers naast elkaar

De NS neemt alvast een voorschot op de hogere verwachte reizigersaantallen zodra Nederland uit de lockdown komt. De vervoerder waarschuwt donderdag dat de kans aannemelijk is dat je als reiziger straks ‘gewoon’ weer iemand naast je hebt zitten.

De NS wijst erop dat een zitplaats voor iedereen het uitgangspunt blijft van de dienstregeling, maar dat het door de oplopende reizigersaantallen waarschijnlijk is dat reizigers daardoor naast elkaar komen te zitten.

Andere perceptie van drukte

Het bedrijf lijkt hiermee te willen inspelen op de veranderde perceptie van drukte, waardoor reizigers een trein anno 2021 sneller te vol vinden. “Voor de crisis vonden reizigers een trein druk als die voor 90 procent bezet was, nu ligt dat percentage al rond de 40 procent”, zegt Tjalling Smit, lid van de Raad van Bestuur.

De NS rijdt op dit moment met 90 procent van de treinen, ondanks dat het maar 30 procent van het gebruikelijke aantal reizigers vervoert. Daardoor zijn de treinen korter dan gebruikelijk, tenzij het verwachte reizigersaantal om een lagere trein vraagt. Volgens de vervoerder komt het hooguit vijf keer in de week voor dat er onvoldoende zitplaatsen zijn. Meestal is de oorzaak een incident op het spoor of uitval van treinen.

Het Outbreak Management Team (OMT) sprak eerder deze maand zijn zorgen uit over toenemende drukte in het openbaar vervoer. Met name in de treinen zien de gezondheidsdeskundigen die het kabinet adviseren over de corona-aanpak een probleem ontstaan.

De financiële uitdaging waar de NS voor staat, speelt geen rol in het besluit om met kortere treinen te rijden, benadrukt de vervoerder. De reizigersaantallen zijn leidend in de dienstregeling, niet de financiële situatie, zegt Smit.

Rover vreest voor uitgeklede dienstregeling

Reizigersvereniging Rover vreest dat die dienstregeling wordt uitgekleed als de steun aan vervoerders versobert. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven verwacht voor 1 juli 2021 met een besluit te komen over een verlenging van de beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV). Mogelijk wordt dit een versoberde vorm. De beschikbaarheidsvergoeding is er om ervoor te zorgen dat OV-bedrijven ook tijdens de coronacrisis kunnen blijven rijden, ondanks het fors lagere reizigersaantal.

Rover sprak eerder deze maand van het risico op “hogere tarieven of een verminderd aanbod” als gevolg van onvoldoende financiële steun vanuit de overheid. “Dat betekent dat de reiziger de rekening gepresenteerd krijgt”, aldus Rover-directeur Freek Bos.

Lees meer: 

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS waarschuwt voor drukkere treinen en reizigers naast elkaar | SpoorPro.nl
Chaos op het treinstation in Tilburg vanwege een losgeraakt treinstel

NS waarschuwt voor drukkere treinen en reizigers naast elkaar

De NS neemt alvast een voorschot op de hogere verwachte reizigersaantallen zodra Nederland uit de lockdown komt. De vervoerder waarschuwt donderdag dat de kans aannemelijk is dat je als reiziger straks ‘gewoon’ weer iemand naast je hebt zitten.

De NS wijst erop dat een zitplaats voor iedereen het uitgangspunt blijft van de dienstregeling, maar dat het door de oplopende reizigersaantallen waarschijnlijk is dat reizigers daardoor naast elkaar komen te zitten.

Andere perceptie van drukte

Het bedrijf lijkt hiermee te willen inspelen op de veranderde perceptie van drukte, waardoor reizigers een trein anno 2021 sneller te vol vinden. “Voor de crisis vonden reizigers een trein druk als die voor 90 procent bezet was, nu ligt dat percentage al rond de 40 procent”, zegt Tjalling Smit, lid van de Raad van Bestuur.

De NS rijdt op dit moment met 90 procent van de treinen, ondanks dat het maar 30 procent van het gebruikelijke aantal reizigers vervoert. Daardoor zijn de treinen korter dan gebruikelijk, tenzij het verwachte reizigersaantal om een lagere trein vraagt. Volgens de vervoerder komt het hooguit vijf keer in de week voor dat er onvoldoende zitplaatsen zijn. Meestal is de oorzaak een incident op het spoor of uitval van treinen.

Het Outbreak Management Team (OMT) sprak eerder deze maand zijn zorgen uit over toenemende drukte in het openbaar vervoer. Met name in de treinen zien de gezondheidsdeskundigen die het kabinet adviseren over de corona-aanpak een probleem ontstaan.

De financiële uitdaging waar de NS voor staat, speelt geen rol in het besluit om met kortere treinen te rijden, benadrukt de vervoerder. De reizigersaantallen zijn leidend in de dienstregeling, niet de financiële situatie, zegt Smit.

Rover vreest voor uitgeklede dienstregeling

Reizigersvereniging Rover vreest dat die dienstregeling wordt uitgekleed als de steun aan vervoerders versobert. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven verwacht voor 1 juli 2021 met een besluit te komen over een verlenging van de beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV). Mogelijk wordt dit een versoberde vorm. De beschikbaarheidsvergoeding is er om ervoor te zorgen dat OV-bedrijven ook tijdens de coronacrisis kunnen blijven rijden, ondanks het fors lagere reizigersaantal.

Rover sprak eerder deze maand van het risico op “hogere tarieven of een verminderd aanbod” als gevolg van onvoldoende financiële steun vanuit de overheid. “Dat betekent dat de reiziger de rekening gepresenteerd krijgt”, aldus Rover-directeur Freek Bos.

Lees meer: 

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.