De Linsinger MG11 Hydrogen freestrein

Linsinger onthult eerste freestrein op waterstof

Het Oostenrijkse bedrijf Linsinger heeft ’s werelds eerste freestrein op waterstof ontwikkeld. De MG11 Hydrogen kan ingezet worden voor het onderhoud van de sporen van metro’s en trams. Het voertuig is onlangs tijdens een virtuele conferentie gepresenteerd en zal medio 2021 beschikbaar zijn

De nieuwe door Linsinger ontwikkelde freestrein is een door waterstof aangedreven versie van de reguliere MG11, die op diesel rijdt. Volgens Linsinger is het ’s werelds kleinste freestrein en het enige voertuig in zijn klasse dat in de Londense metrotunnels past. Een test met de nieuwe trein werd uitgevoerd door TÜV Süd Rail GmbH, die ook de risicoanalyse doet in samenwerking met Linsinger.

Het vervangen van beschadigde rails is duur en tijdrovend. Een freestrein vernieuwt het spoor door de beschadigde toplaag van staal weg te slijpen. Het heeft wielen met honderden snijpunten, die draaien om kleine stukjes rail af te ‘scheren’. Een polijster zorgt er vervolgens voor dat de vernieuwde spoorstaaf een glad oppervlak heeft.

Waterstofopslag

De waterstofopslagtanks zijn ingebouwd in de machine en daardoor optimaal gepositioneerd qua veiligheid. De containers van composietmateriaal bestaan ​​uit een kunststof kern die omwikkeld is met koolstofvezels. Door het ontwerp kan de waterstof onder hoge bedrijfsdruk worden opgeslagen. Het tanken duurt 30 minuten per opslagtank.

Schematische tekening van de Linsinger MG11-waterstoftrein

In een brandstofcel leidt de chemische reactie tussen waterstof en zuurstof tot de opwekking van elektriciteit en water, waarbij er geen andere uitlaatgassen ontstaan​. Tijdens het frezen komen er volgens Linsinger geen vonken en stof vrij, en het bijproduct van de spanen wordt opgevangen om gerecycled te worden.

Auteur: Esther Geerts

Redacteur van RailTech.com

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.