Eurostar, hogesnelheidstrein, Velaro, Siemens

Eurostar vraagt financiële steun Britse overheid om coronacrisis te overleven

De Eurostar en hogesnelheidstreinen hebben dringend financiële steun nodig van de Britse regering om de coronacrisis te doorstaan. Dat schrijven Eurostar-directeur Jacques Damas en HS1-directeur Dyan Crowther in een brief in de Britse krant The Independent. Ze melden een daling van maar liefst 95 procent van het aantal Eurostar-passagiers sinds maart van dit jaar, en zeggen dat “de groene toegangspoort tot Europa vecht voor zijn voortbestaan”.

Volgens de topmannen wordt het voortbestaan van internationaal treinreizen vanuit het Verenigd Koninkrijk bedreigd door een grote daling het aantal passagiers als gevolg van de coronamaatregelen en de dreigende Brexit-deadline. Voor de pandemie vervoerde Eurostar zo’n elf miljoen passagiers per jaar, maar momenteel voert het spoorbedrijf slechts vier treindiensten per dag uit. Iedere trein vervoert momenteel de helft van de maximale capaciteit aan passagiers, en veel kaartjes blijven onverkocht.

Financiële steun

De Britse regering kondigde eerder aan om luchthavens financieel te ondersteunen en vaste kosten aan te pakken die gelijk zijn aan hun zakelijke tarieven van 8 miljoen pond, te beginnen in 2021. De topman van Eurostar roept op tot vergelijkbare financiële steun die de vaste kosten zou dekken. “Wij zijn van mening dat dringend overheidsingrijpen essentieel is om onze bedrijven te helpen en de hogesnelheidslijn naar Europa veilig te stellen.”

Britse spoorvakbond RMT dringt er ook bij de Britse regering op aan om Eurostar financieel te steunen. Secretaris-generaal Mick Cash: “Het is volkomen verkeerd dat Eurostar, een milieuvriendelijke dienst die een baken is voor de toekomst van onze spoorwegen, de financiële steun wordt ontzegd die wordt aangeboden aan de luchthavens. Door de huidige passiviteit blijft de Eurostar aan een zijden draadje hangen.”

Gebruikersvergoeding spoor

De hoogste vaste kosten van Eurostar zijn de gebruikersvergoedingen voor het spoor, en volgens Damas kunnen deze niet worden gefinancierd zonder reizigersinkomsten. Eurostar is al in gesprek in Frankrijk over deze kwestie, en ze vragen nu de Britse regering om steun en actie. Dit is daar nog belangrijker omdat de tarieven per kilometer in het Verenigd Koninkrijk ruim drie keer zo hoog zijn, volgens de Eurostar directeur.

De directeuren schrijven in de brief dat “op zijn minst een tijdelijke herziening van de gebruikersvergoedingen van cruciaal belang is om Eurostar en HS1 deze crisis te laten overleven en de toekomst van deze cruciale hogesnelheidstreinverbinding te waarborgen.” Ze pleiten ook voor meer coronatesten bij vertrek op de stations, evenals een vrijstelling van quarantainemaatregelen voor zakenreizigers die minder dan 48 uur in het VK doorbrengen.

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Redacteur van RailTech.com

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.