Alstom gecertificeerd voor zowel on-board als trackside ETCS Baseline 3 Release 2

bron: Alstom, meegestuurd bij persbericht

Onafhankelijke spoorwegcertificeringsinstantie Belgorail heeft de certificering afgegeven aan Alstom voor hun on-board en trackside systeem met ETCS Baseline 3 Release 2. Hiermee is Alstom naar eigen zeggen de eerste onderneming ter wereld die volledig gecertificeerd is volgens de nieuwste norm voor ETCS.

De nieuwste software ontwikkeling van Alstom garandeert interoperabiliteit met treinbeveiligingssysteem ETCS Baseline 3 Release 2 voor het complete spoorwegsysteem. De eerste treinen van Alstom met het on-board ETCS systeem zullen vanaf begin 2021 al in Noorwegen rijden. Met de nieuwe certificering kunnen vervoerders zowel van het Alstom ETCS on-board systeem als de baanapparatuur met Baseline 3 Release 2 gebruik maken.

Eerste toepassing

De nieuwe normen worden als eerste toegepast op de lijn Monza-Chiasso in Italië, een belangrijke spil in het Europese goederenvervoer. Het nieuwe systeem wordt in de zomer van 2021 commercieel in bedrijf genomen. De hogesnelheidslijn Parijs-Lyon zal tegen 2024 gebruik maken van de nieuwste versie van het ETCS systeem.

“We zijn er trots op dat we weer een nieuwe norm hebben behaald in het spoorwezen. We liggen op schema om alle bestaande incompatibele systemen in Europa geleidelijk te vervangen, om zo het internationale vracht- en personenvervoer te optimaliseren en stimuleren,” aldus Jean Francois-Beaudoin, Senior Vice President of Alstom Digital Mobility.

Ook buiten Europa

Aan ETCS worden significante voordelen toegeschreven onder meer voor onderhoudskosten, veiligheid, betrouwbaarheid, stiptheid en capaciteit ten opzichte van de huidige systemen. Dit verklaart volgens Alstom waarom ETCS steeds meer toegepast wordt, ook buiten Europa. Landen als Australië, India, Taiwan, Zuid-Korea en Saoedi-Arabië passen het systeem ook al in meer of mindere mate toe.

Lees ook: Eerste treinen met ERTMS Baseline 3 rijden vanaf 2021 in Noorwegen

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Alstom gecertificeerd voor zowel on-board als trackside ETCS Baseline 3 Release 2 | SpoorPro.nl

Alstom gecertificeerd voor zowel on-board als trackside ETCS Baseline 3 Release 2

bron: Alstom, meegestuurd bij persbericht

Onafhankelijke spoorwegcertificeringsinstantie Belgorail heeft de certificering afgegeven aan Alstom voor hun on-board en trackside systeem met ETCS Baseline 3 Release 2. Hiermee is Alstom naar eigen zeggen de eerste onderneming ter wereld die volledig gecertificeerd is volgens de nieuwste norm voor ETCS.

De nieuwste software ontwikkeling van Alstom garandeert interoperabiliteit met treinbeveiligingssysteem ETCS Baseline 3 Release 2 voor het complete spoorwegsysteem. De eerste treinen van Alstom met het on-board ETCS systeem zullen vanaf begin 2021 al in Noorwegen rijden. Met de nieuwe certificering kunnen vervoerders zowel van het Alstom ETCS on-board systeem als de baanapparatuur met Baseline 3 Release 2 gebruik maken.

Eerste toepassing

De nieuwe normen worden als eerste toegepast op de lijn Monza-Chiasso in Italië, een belangrijke spil in het Europese goederenvervoer. Het nieuwe systeem wordt in de zomer van 2021 commercieel in bedrijf genomen. De hogesnelheidslijn Parijs-Lyon zal tegen 2024 gebruik maken van de nieuwste versie van het ETCS systeem.

“We zijn er trots op dat we weer een nieuwe norm hebben behaald in het spoorwezen. We liggen op schema om alle bestaande incompatibele systemen in Europa geleidelijk te vervangen, om zo het internationale vracht- en personenvervoer te optimaliseren en stimuleren,” aldus Jean Francois-Beaudoin, Senior Vice President of Alstom Digital Mobility.

Ook buiten Europa

Aan ETCS worden significante voordelen toegeschreven onder meer voor onderhoudskosten, veiligheid, betrouwbaarheid, stiptheid en capaciteit ten opzichte van de huidige systemen. Dit verklaart volgens Alstom waarom ETCS steeds meer toegepast wordt, ook buiten Europa. Landen als Australië, India, Taiwan, Zuid-Korea en Saoedi-Arabië passen het systeem ook al in meer of mindere mate toe.

Lees ook: Eerste treinen met ERTMS Baseline 3 rijden vanaf 2021 in Noorwegen

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.