herfst, spoor, rails

NS en ProRail gaan met Wiel Rail Conditionering gladde sporen te lijf

Het is een jaarlijks terugkerend probleem in de herfst: gladheid op het spoor, onder meer door afgevallen bladeren. Wiel Rail Conditionering (WRC) biedt hiervoor een oplossing. ProRail en NS gaan het systeem op het hoofdrailnet testen na eerdere proeven op regionale lijnen.

Met een vettige vloeistof wordt niet alleen gladheid bestreden, ook geluidsoverlast wordt ermee verminderd en de slijtage aan zowel wielen als rails. Het gaat om een proef op trajecten in het zuiden en oosten van het land. Het systeem, Wiel Rail Conditionering (WRC), voorziet erin dat de vloeistof door 58 zogenoemde Flirt-Sprinters over het spoornet wordt verspreid. De vettige vloeistof die door het systeem op de rails wordt verspreid zorgt ervoor dat vuil, zoals herfstbladeren, zich minder goed aanhecht.

Test

“Bij een eerdere test met de vloeistof op regionale lijnen hadden de treinen inderdaad minder last van slippen als ze optrekken en remmen”, aldus een NS-woordvoerder. “We willen nu weten of het ook op grote schaal werkt op het hoofdrailnet, waar goederentreinen, intercity’s en hogesnelheidstreinen rijden.”

Bladeren die van de bomen vallen in combinatie met vocht kunnen ervoor zorgen dat de sporen glad worden. Het gevolg is dat machinisten langzamer moeten optrekken en rustiger moeten remmen, wat vertraging op kan leveren, aldus spoorbeheerder ProRail.

(Bron: EG/ANP)

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.