Ongeluk op spoorovergang Hooghalen, bron: ProRail

NS en ProRail stellen snelheidsbeperking in bij overweg spoorongeluk Hooghalen

NS en ProRail stellen vanaf dinsdag 21 juli een tijdelijke snelheidsbeperking in bij de onbewaakte spoorwegovergang in Hooghalen waar op 22 mei een dodelijk ongeluk plaatsvond. Dat heeft NS aan de spoorvakbonden laten weten. Bij het ongeval botste een NS-trein op een trekker met oplegger. De 58-jarige machinist kwam daarbij om het leven en enkele reizigers raakten gewond. 

Bij de Niet Actief Beveiligde Overweg in Hooghalen staan hekken die ervoor moeten zorgen dat onbevoegden geen gebruik kunnen maken van de overweg. Woordvoerder Anita Middelkoop van NS: “Machinisten signaleren dat het hek bij Hooghalen regelmatig open staat. Hierdoor kunnen onbevoegden eventueel gebruikmaken van de overweg en het openstaan van de hekken kan een onveilig gevoel oproepen bij onze machinisten als zij de overweg passeren. Daarom is besloten dat er een tijdelijke maatregel komt.”

ProRail werkt al geruime tijd aan een oplossing om de overweg bij Hooghalen, waar het tragische ongeval plaatsvond, definitief op te heffen. Na het ongeluk waren er grote zorgen onder het rijdend personeel over de veiligheid van de trein waarmee het ongeluk gebeurde en de veiligheid op de onbewaakte spoorwegovergang. Vakbonden VVMC en FNV Spoor pleitten ervoor om met een aangepaste snelheid bij Niet Actief Beveiligde Overwegen te rijden (NABO). NS heeft de vakbonden nu laten weten dat er een tijdelijke snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur bij deze specifieke overweg is ingesteld.

Tijdelijke maatregel

“Wij vinden het heel belangrijk dat deze tussenliggende maatregel is genomen”, aldus vakbondsbestuurder Wim Eilert van VVMC. “Maar wij zijn wel benieuwd wat het spoorpersoneel hier van vindt. Want waarom is voor de snelheid van 90 kilometer per uur gekozen en niet voor 40 of 50 kilometer per uur. Het is een heel stuk minder snel dan 160, maar ook met 90 kilometer kan een aanrijding flinke schade veroorzaken.”

De snelheidsbeperking is een tijdelijke maatregel totdat er een structurele oplossing is gevonden. Op dit moment wordt de toedracht van het ongeluk nog onderzocht. Eilert: “Wij hebben naar aanleiding van het ongeluk vragen gesteld aan NS over de veiligheid van het materieel. Wij willen nog steeds dat NS hier meer informatie over geeft.” Op beelden van de trein na het ongeluk was te zien dat de cabine van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) helemaal in elkaar zat. “Machinisten hebben aangegeven dat de bijrijdersstoel op een ongelukkige plek staat, waardoor het voor een machinist moeilijker is om bij een dreigende aanrijding te vluchten. Ook hierover willen wij duidelijkheid.”

Verbetering veiligheid

De afgelopen weken heeft NS, op basis van het overwegenregister, samen met ProRail alle NABO’s gelegen op NS-trajecten geanalyseerd om te kijken of de veiligheid kan worden verbeterd. Daarbij is gekeken naar de zichtbaarheid van treinen, hoe vaak een overweg wordt overgestoken, welke type voertuigen ervan gebruik maken en of het een openbare of particuliere overweg betreft. Deze analyse wordt binnenkort afgerond.

In de analyse wordt bekeken of en welke (aanvullende) maatregelen nodig zijn om de veiligheid te waarborgen. Deze maatregelen kunnen ook tijdelijke maatregelen zijn per overweg, zoals snelheidsbeperking, signalering, plaatsen van hekken en het inzetten van verkeersregelaars.

Onveilige situatie

Volgens FNV Spoor is er een sterke lobby van wandelverenigingen en de fietsersbond om onbewaakte overwegen open te houden. De vakbond vindt dat ‘onacceptabel’. “Hoe belangrijk het ook is om te kunnen fietsen of wandelen, hoeven wij daarvoor we geen onveilige situaties op het spoor te accepteren. In Nederland zijn genoeg alternatieven”, aldus de vakbond. “Het gaat nu enkel en alleen nog om de veiligheid van spoormedewerkers en de reizigers.” De vakbond gaat hier aandacht voor vragen bij staatssecretaris Stientje van Veldhoven.

Vakbondsbestuurder Wim Eilert van VVMC riep vorige maand in een uitzending van SpoorProTV staatssecretaris Van Veldhoven op om meer tempo te maken met het opheffen van onbewaakte overwegen.

Bekijk hier het interview met vakbondsbestuurder Wim Eilert van VVMC terug:

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “NS en ProRail stellen snelheidsbeperking in bij overweg spoorongeluk Hooghalen”

henk derksen|23.07.20|10:40

De overwegveiligheid afwentelen op de machinist is de verkeerde weg, de netbeheerder is hiervoor verantwoordelijk…en technisch zijn daar voldoende betaalbare oplossingen voor.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.