Stadler-FLIRT-Guardia

Stadler krijgt eerste ETCS gehomologeerd in Polen

De Zwitserse treinenbouwer Stadler heeft de eerste homologatie binnen voor zijn in eigen beheer ontwikkelde ETCS treinbeveiligingssysteem GUARDIA. Het gaat om een Baseline 3.4.0 systeem dat wordt toegepast op FLIRT-treinen van de Poolse vervoerder Koleje Mazowieckie (KM).

ETCS is de Europese norm voor automatische treinbeveiliging, gericht op de harmonisatie van veiligheidssystemen in heel Europa. GUARDIA is een geavanceerd ETCS ontwikkeld door AngelStar, een joint venture van Mermec en Stadler. In Polen wordt het systeem gebruikt op FLIRT-treinen met vijf wagons van regionale spoorwegmaatschappij Koleje Mazowieckie (KM). De homologatie voldoet aan de technische specificatie van de Europese Commissie voor interoperabiliteit volgens verordening 2016/919 ‘besturing en seingeving’ subsystemen van het spoorwegsysteem’.

Negen landen

De FLIRT-treinen van KM zijn uitgerust met een GUARDIA-versie volgens de ETCS-baseline 3.4.0 en de ETCS niveaus 1, 2 en NTC (National Train Control). Het veiligheidssysteem schakelt van ETCS naar het nationale systeem SHP en vice versa, wat betekent dat de trein naadloos kan rijden zonder te stoppen om te wisselen van veiligheidssysteem.

“We zijn erg blij met de eerste homologatie van GUARDIA voor de dagelijkse operaties terwijl de homologatieprocessen in negen extra landen nog lopen”, zegt Alexandre Grêt, directeur van Stadler Signaling. “Samen met AngelStar blijven we werken aan meerdere projecten in heel Europa. Deze homologatie is een belangrijke mijlpaal voor onze joint venture AngelStar en voor de hele Stadler Group.” Stadler startte in 2016 met zijn eigen signalling-activiteiten om minder afhankelijk te zijn van directe concurrenten.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.