Intercity Nieuwe Generatie, bron: NS

Eerste testtrein Intercity Nieuwe Generatie rijdt Nederland binnen

De eerste testtrein van de Intercity Nieuwe Generatie is donderdagochtend vroeg via Oldenzaal Nederland binnengereden. NS, ProRail en Alstom starten nu met het testen, toelaten en het opleidingsprogramma voor dit treintype in Nederland. NS verwacht dat de eerste reizigers in de loop van 2021 kunnen instappen in de nieuwe Intercity.

De komende weken worden er testritten in Noord-Nederland gereden. Zodra dit succesvol is afgerond, vervolgen de proefritten zich op de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) en op andere delen van het spoor in Nederland. In de beginfase van het testprogramma zijn testritten met name ’s nachts. Later volgen ook testritten overdag. De eerste periode wordt er zonder reizigers gereden, maar op een later moment vinden er ook proeven plaats met reizigers aan bood van de nieuwe trein.

Test- en toelatingsprogramma

Alstom, ProRail en NS werken samen in het Nederlandse deel van het test- en toelatingsprogramma. Monteurs, conducteurs en machinisten worden opgeleid om met deze trein te werken. Bij het NS Proefbedrijf worden vervolgens alle processen in Nederland die te maken hebben met de inzet van deze trein uitvoerig getest. Met dit uitgebreide testprogramma willen de samenwerkende partijen kinderziektes zo veel mogelijk opsporen en oplossen voordat het voertuig in de reizigersdienst gaat rijden.

Deze nieuwe Intercity gaat onder andere de Traxx-locomotieven met rijtuigen op de HSL vervangen. De eerste treinen gaan rijden in de huidige IC Direct-dienstregeling op het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda. Daarna volgt het traject Den Haag – Eindhoven. NS wil de nieuwe Intercity’s in de toekomst ook gaan inzetten op een nieuwe rechtstreekse treinverbinding van Breda en Rotterdam – via Amsterdam Zuid – naar Zwolle, Leeuwarden, Assen en Groningen.

Introductie tijdens coronacrisis

Programmamanager Maarten Bakker van NS, verantwoordelijk is voor de introductie van de ICNG, vertelt over het testprogramma tijdens de coronacrisis: “Door Covid-19 is het een bijzondere periode want landsgrenzen zijn dicht en fabrieken zijn gesloten. Hierdoor verschuift de testplanning en het tempo waarin de nieuwe treinen gebouwd worden. We weten niet wat de uiteindelijke impact gaat zijn van Covid-19, maar de inzet blijft dat reizigers in 2021 kunnen instappen.”

Machinist Kenny Kitzen uit Holtum reed eerder al in de trein op een testcircuit in Tsjechië. “Het is een fantastische ervaring om in de nieuwe Intercity te rijden. Samen met mijn collega’s hebben we al getest op het testcircuit in Tsjechië, dat smaakte direct naar meer. Het is gaaf dat we nu in Nederland aan de slag kunnen en veel kilometers kunnen maken met de trein zodat deze straks klaar staat voor onze reizigers.”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.