Eurostar, hogesnelheidstrein Siemens

Allrail: Fusie Thalys en Eurostar gaat modal shift niet helpen

De voorgenomen samenvoeging van vervoerders Eurostar en Thalys was deze maand opnieuw in het nieuws. Hierbij viel onder meer de werktitel Green Speed. Waarmee de fusiepartijen de milieuvoordelen willen benadrukken van één hsl-vervoerder voor Noordwest-Europa. Volgens Allrail, het samenwerkingsverband van nieuwe toetreders op het spoor, heeft een fusie van de twee juist een averechts effect.

“De consolidatie van deze twee aanbieders, in welke vorm dan ook, zal de Europese klimaatdoelen eerder schaden”, aldus Allrail-secretaris Nick Brooks. Volgens de brancheorganisatie slagen Thalys en Eurostar er niet in de enorme marktpotentie van de trajecten waar ze actief zijn te benutten. “Door het samenvoegen van twee monopolisten ontstaat een supermonopolie die de bestaande situatie nog veel erger maakt. Dit is de minst aantrekkelijke optie voor reizigers en het milieu.”

Italië

De oplossing is volgens Allrail meer concurrentie, niet minder. Brooks maakt daarbij de vergelijking tussen het voor de HSL gereserveerde traject Londen-Parijs-Brussel-Amsterdam-Keulen waar Thalys en Eurostar opereren en het exclusieve HSL-spoornet in Italië. Dit loopt van Turijn naar Milaan, Venetië, Rome en Salerno.

Italië loopt volgens Allrail voorop in de modal shift naar high speed rail. Dat komt volgens de club doordat er daar concurrentie is op hetzelfde spoor tussen twee vervoerders met verschillende eigenaren. Sinds staatsbedrijf FS Trenitallia in 2012 concurrentie kreeg van nieuwkomer Italo, daalde de gemiddelde ticketprijs 40 procent en groeide het aantal reizigers 100 procent. Het marktaandeel van het spoor op de belangrijkste hoofdroutes gegroeid tot circa 70 procent.

Treinstellen

“Ondanks dat Italo pas acht jaar bestaat, heeft het in de loop van dit jaar al 47 treinstellen in gebruik. Concurrent FS Trenitalia heeft er nog veel meer. Vergelijk dit succes met het HSL netwerk in het Noordwesten van Europa: Het is opgedeeld in verschillende routes die Thalys en Eurostar de afgelopen 25 jaar domineerden. Samen hebben ze maar enkele treinstellen meer dan Italo in zijn eentje heeft.”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Allrail: Fusie Thalys en Eurostar gaat modal shift niet helpen”

John rdam|17.02.20|18:18

twee monopolisten laten fuseren is de dood in de pot voor reizigers die juist meer keuze willen tegen lagere prijzen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.