hybride locomotief Toshiba

DB Cargo bestelt vijftig hybride rangeerlocs bij Toshiba

Goederenvervoerder DB Cargo gaat eenenzestig van zijn huidige diesel-aangedreven rangeerlocs vervangen door een hybride variant met Lithium-Ion batterijen. De nieuwe locomotieven werden door Toshiba ontwikkeld in samenwerking met DB. Inmiddels zijn de eerste vijftig exemplaren besteld.  

De bestelling volgt op een uitgebreid haalbaarheidsonderzoek door Toshiba en DB. Het is de bedoeling dat de eerste locomotieven vanaf begin 2021 worden geassembleerd in de onderhoudswerkplaats van DB Cargo in het Duitse Rostock. Naast de vijftig locomotieven die DB Cargo gaat aanschaffen, wil het bedrijf er nog eens vijftig gaan leasen.

SIL4-toepassingen

De hybride locomotieven zorgen naast minder diesel-verbuik en lagere onderhoudskosten ook voor een betere beschikbaarheid van de vloot. Dat komt volgens DB Cargo de kwaliteit van de dienstverlening ten goede. Verder kunnen de accupakketten vanaf het begin aanvullend extern worden geladen, wat het aandeel hernieuwbare energie in het spoorgoederenverkeer verder vergroot.

Volgens DB Cargo-directeur Sigrid Nikutta spaart het bedrijf met de inzet van de hybride locomotieven 30 procent energie en 1 miljoen liter diesel per jaar. “Daarnaast zijn deze voertuigen dankzij moderne techniek veel eenvoudiger te bedienen door onze mensen.”

Euro-Japanse samenwerking

Toshiba-president Takayuki Konno laat weten er heel trots op te zijn dat de eerste Europese rangeerlocomotief voor DB mag ontwikkelen. “Deze locomotief combineert het hoge niveau van Europese en Japanse ingenieurs. Onze Toshiba HDB 800 is met de modernste technologie uitgerust, waaronder ons door TÜV Rheinland gecertificeerde 1 SCiB Lithium-Ion batterijsysteem.“

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.