DDZ dubbeldekker

NS: ontsporing Den Haag vermoedelijk veroorzaakt door defecte wielen

De intercity die donderdag 2 januari ontspoorde bij Den Haag Centraal, liep waarschijnlijk uit de rails door een defect aan twee wielen. Dat meldt de NS naar aanleiding van de eerste resultaten van het technisch onderzoek. Bij het ongeval vielen geen ernstig gewonden, maar er ontstond wel ernstige schade aan het spoor. De herstelwerkzaamheden namen een groot deel van het weekend in beslag.

Vrijdagochtend vroeg is de trein terug in het spoor gezet en afgevoerd. Vervolgens kon aannemer BAM Infra Rail beginnen aan de herstelwerkzaamheden van het spoor. Aanvankelijk verwachtte ProRail het treinverkeer maandagochtend tegen 5.00 te kunnen hervatten, maar uiteindelijk kon de dienstregeling tussen Den Haag Centraal en Den Haag Ypenburg zondag al weer worden hervat.

Dubbeldekkker

De trein is van het type DDZ. In afwachting van de definitieve resultaten van het onderzoek controleert NS alle 49 DDZ-treinstellen die het in gebruik heeft. De trein bestond uit twee aan elkaar gekoppelde treinstellen. Van het tweede treinstel liep het eerste rijtuig uit de rails. De trein reed op dat moment ongeveer 30 km per uur met 170 mensen aan boord.

Direct na het incident startten ProRail, NS, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Onderzoeksraad van de Veiligheid een onderzoek om de oorzaak te achterhalen. “Wij hebben de trein naar onze werkplaats in Leidschendam gebracht voor inspectie en onderzoek”, vertelt Rob Luyten, directeur Techniek bij NS. “Het lijkt er op dat twee wielen van het rijtuig defect zijn geraakt, hierna is de trein van het spoor geraakt. Zo’n ernstige beschadiging van de wielen is zeldzaam en het is essentieel te achterhalen hoe dit heeft kunnen gebeuren.’’

Gepland voor onderhoud

De DDZ dubbeldekstreinen rijden sinds 1993 op het spoor en zijn in 2010 en 2011 allemaal gemoderniseerd. Rob Luyten: “De betreffende trein was recent onderhouden. Er waren twee meldingen voor onderhoud. Deze zouden binnen de normale afhandelingstermijn worden nagelopen. Dit stond gepland voor de avond van 2 januari. In afwachting van de onderzoeksresultaten, worden uit voorzorg alle DDZ-treinen extra gecontroleerd.”

De ontsporing bij Voorburg heeft inmiddels ook geleid tot Kamervragen. Mustafa Amhaouch (CDA) wil onder meer van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat weten of de ontspoorde trein dagen voor het ongeluk al mankementen vertoonde, zoals ernstig trillen tijdens het rijden. Volgens een bericht in het AD zouden NS-medewerkers hiervoor hebben gewaarschuwd.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.