ICNG-trein NS

NS: vanaf 2023 snelle trein tussen Breda en Groningen

NS wil in 2023 een nieuwe rechtstreekse treinverbinding starten die van Breda, Rotterdam en Amsterdam Zuid naar Zwolle, Leeuwarden, Assen en Groningen gaat. De volledige route kan dan worden afgelegd met de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), de nieuwe trein van Alstom die met 200 kilometer per uur op de HSL-Zuid kan rijden. Dat zegt de vervoerder in reactie op de investeringsplannen die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekend heeft gemaakt.

De snelle trein naar het noorden kan met 200 kilometer per uur rijden naar Amsterdam rijden en vanuit daar met hoge snelheid over de Hanzelijn naar Zwolle en vandaar verder naar Groningen en Leeuwarden. Om al op kort termijn een reistijdswinst te boeken trekt het Rijk acht miljoen extra uit om onder meer te besteden aan een verbetering van het spoor bij Hoogeveen. Daardoor wordt reistijd naar Groningen enkele minuten korter.

Aanpassingen spoor en stations

Er wordt geïnvesteerd in bovenleidingen, waardoor op korte termijn vier treinen per uur vanuit Leeuwarden via Meppel naar Zwolle door kunnen rijden. Met investeringen van zeven miljoen euro door het Rijk en drie miljoen euro door de Vervoerregio Amsterdam in extra wissels bij station Amsterdam-Zuid kan de Schipholtunnel nog efficiënter worden gebruikt. Deze aanpassing kan uiteindelijk ook bijdragen aan het laten rijden van snellere treinen vanuit Groningen, Leeuwarden en Lelystad naar Amsterdam, Rotterdam en Breda.

Op korte termijn trekt het Rijk geld uit voor werkzaamheden op Schiphol, de samenvoeging van station Utrecht-Lunetten met het nieuwe station Koningsweg en een verbetering van het openbaar vervoer tussen Amsterdam en Hoorn. Door de aanleg van nieuwe wissels tussen Schiphol en Amsterdam Zuid wordt het ook mogelijk om in 2023 acht keer per uur een Airport Sprinter te laten rijden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal.

Snellere verbinding

NS pleit al langer voor een betere verbinding tussen de Randstad en het Noorden. NS testte begin dit jaar een snellere trein tussen Groningen en Amsterdam. Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Dit is een eerste belangrijke stap om met een snelle trein de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland te verkorten. Wij hebben straks nieuwe Intercity’s die hoge snelheden van 200 kilometer per uur kunnen halen. Wij willen dat zoveel mogelijk reizigers in verschillende delen van Nederland hiervan kunnen profiteren.”

Door de huidige plannen zal de reistijdwinst van Rotterdam naar Zwolle en verder naar het Noorden in eerste instantie nog bescheiden zijn, namelijk ongeveer vier minuten. Reizigers van Breda naar Zwolle gaan er wel meteen fors op vooruit – zij zullen wel een half uur korter onderweg zijn. “We investeren in meer snelle treinen en hopen dat dit voor Nederland reden is om extra te investeren in meer snelle spoorlijnen. Denk aan een Lelylijn of een snellere lijn via Zwolle naar het Noorden”, aldus Van Boxtel.

Snelheid

De ICNG-treinen hebben een maximale snelheid van 200 kilometer per uur, maar de voertuigen die nu worden gebouwd voor NS door Alstom worden aangepast zodat ze geschikt zijn voor de hogesnelheidslijn én voor het reguliere spoor. Het wordt nog bestudeerd hoe hard de treinen kunnen rijden op de Hanzelijn en verder van Zwolle naar Groningen en Leeuwarden. Op de Hanzelijn zet NS in op ‘160 kilometer per uur of sneller’.

In 2016 sloten NS en Alstom een contract over de levering van 79 ICNG-treinen, waarvan de bestelling recent is uitgebreid naar 99 treinen. De ICNG is gebaseerd op een bestaand concept en wordt nu gebouwd voor NS, zodat deze geschikt is voor zowel de hogesnelheidslijn als het reguliere spoor. De eerste ritten zullen vanaf 2021 gaan starten op de HSL tussen Amsterdam-Rotterdam-Breda, vervolgens worden ze ook ingezet tussen Den Haag en Eindhoven en vanaf 2023 dus ook van Breda naar Zwolle, Assen, Groningen en Leeuwarden.

Investeringen stations

Het ministerie investeert verder in de verbetering van de bereikbaarheid van Schiphol. Er komt een nieuw busstation en er komen duidelijke looproutes binnen het hele stationsgebied en de directe omgeving. In de hal waar de perrons op uitkomen komt meer ruimte en worden OV-chipkaartpoortjes geplaatst. Daarmee is Schiphol het laatste grote stations waar deze poortjes komen.

De maatregelen kosten samen 237,5 miljoen euro. Hieraan draagt het Rijk 78,8 miljoen bij, Schiphol 69,4 miljoen euro en de Vervoerregio Amsterdam 69,2 miljoen. Daarbovenop draagt NS 20 miljoen bij. Het grootste deel van de plannen moet in 2025 gerealiseerd zijn. Uiteindelijk moeten door alle maatregelen dagelijks tussen de 120.000 en 125.000 in- uit- en overstappende reizigers op een comfortabele en veilige manier gebruik kunnen maken van het station.

Amsterdam Centraal

Vanaf 2023 start ProRail met ingrijpende werkzaamheden op Amsterdam Centraal. Het grootste deel van de plannen moet in 2025 gerealiseerd zijn. “Uiteindelijk moeten door alle maatregelen dagelijks tussen de 120.000 en 125.000 in- uit- en overstappende reizigers op een comfortabele en veilige manier gebruik kunnen maken van het station.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “NS: vanaf 2023 snelle trein tussen Breda en Groningen”

Theo Kuster|25.11.19|16:34

Ik zou graag cijfers zien van Prorail over vertragingen op het traject Gron/Leeuwarden naar Zwolle, alsmede gemiste aansluitingen bij de overstap Zwolle van IC naar IC.
Mijn eigen ervaringen zijn verdeeld gunstig, met negatieve uitschieters als ‘rijden achter vertraagde stoptrein’, niet overnemen van de overstap in Zwolle en versperringen op het spoor.
Met nog meer treinen op het genoemde baanvak zal deze problematiek alleen maar toenemen.

Dus: dit aspect ook meenemen bij studie Lelylijn!!!

Ousama Pronk|29.11.19|10:10

Ik vraag me dan ook af of het dan ook enigzins mogelijk de de ICNG treinen van het Noorden Leeuwarden/Groningen via de randstad naar Antwerpen en Brussel rijden?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.