Machinist, NS

NS-machinisten ontwikkelen rijstijl voor glad spoor in de herfst

54 NS-machinisten werken dit jaar mee aan een proef om een rijstijl te ontwikkelen die het best past bij het rijden op gladde sporen in de herfst. Zij rijden daarbij langs acht meetpunten, waar de data worden ingezameld. Als het experiment succesvol verloopt, dan wordt deze rijstijl mogelijk de nieuwe standaard in de opleiding van machinisten.

Gladheid op het spoor kan tot voor schade aan de wielen en spoorinfrastructuur leiden. Doordat treinen over de herfstblaadjes rijden worden ze geplet en veranderen ze in een plakkerige substantie op de rails. Daardoor slippen de wielen van de treinen, waardoor optrekken en remmen langer duurt. Dit kan tot vertragingen van het treinverkeer leiden. Ook de luchtvochtigheid en de temperatuur zorgen voor extra gladheid op het spoor.

Punctualiteit

Hoewel de prestaties op het gebied van punctualiteit in de herfst altijd lager zijn dan in de rest van het jaar, is er volgens NS sinds 2015 wel een stijgende lijn te zien als de prestaties in de herfst alleen met elkaar worden vergeleken.

Mischa van der Haar, analist bij het NS Kenniscentrum: “Sinds 2015 laten de herfstprestaties een stijgende lijn zien. In 2015 was 87,4 procent van de reizigers in de herfst op tijd, tegenover 90,1 procent over het hele jaar. In 2018 was 91,2 procent van de reizigers in de herfst op tijd, tegenover 92,6 procent over het hele jaar.”

“Reizigers zijn dus niet alleen over het hele jaar steeds vaker op tijd, maar ook in de herfst. Daarbij is het verschil tussen herfst en de rest van het jaar afgenomen.” Aan een voorspelling voor de herfst van 2019 durft Van der Haar zich niet te wagen: “ProRail en NS nemen diverse voorzorgsmaatregelen, maar het belangrijkst is dat het weer meevalt.”

Geltreinen

NS en ProRail rijden al een aantal jaren met geltreinen om herfsthinder voor reizigers te beperken. Deze geltreinen smeren een gel – het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel – op het spoor. Daarmee worden de sporen wat ruwer gemaakt, zodat de treinen meer grip hebben en beter volgens de dienstregeling kunnen rijden.

ProRail en NS hebben twaalf treinen uitgerust met een Sandite-installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen. Deze worden met GPS aangestuurd, zodat de gel aangebracht wordt voor of na de stations, waar de treinen optrekken of afremmen. Daarnaast heeft ProRail een aantal speciale geltreinen klaarstaan in Eindhoven en Amersfoort. Dit zijn strategische plekken waarvandaan ze flexibel ingezet.

Naast het rijden van geltreinen, zijn in de herfst ook de vertrek- of aankomsttijden op zo’n vijftien trajecten met één minuut veranderd om treinen langzamer te kunnen laten optrekken.

Stormachtig weer

Ook stormachtig weer, waardoor bomen op het spoor waaien kunnen in deze periode voor hinder zorgen. ProRail zorgt er daarom ook voor dat bomen gesnoeid worden en dat er extra storingsploegen paraat staan als er storm verwacht wordt.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.