ATO test Arriva testtrein Station Groningen, foto: Hylke Knot

Nieuwe proef met zelfrijdende trein ‘opmaat’ naar test met passagiers

In de provincie Groningen vindt binnenkort een tweede proef plaats met Automatic Train Operation (ATO), de techniek die treinen zelfstandig over het spoor kan laten rijden. Dat gebeurt opnieuw met een passagierstrein van Arriva. Dit keer rijdt het voertuig tussen de stations Groningen en Buitenpost. In maart van dit jaar werd er proefgereden tussen Groningen en Zuidhorn.

De partijen die samenwerken bij de proeven in Groningen zijn Arriva, de provincie Groningen, ProRail en Stadler. De passagierstrein rijdt onder Grade of Automation level 2 (GoA 2), waarbij de machinist toezicht houdt, ingrijpt bij calamiteiten en de deuren van de trein opent en sluit.

Effect

Bij de test tussen Groningen en Buitenpost wordt er gemeten wat het effect van het rijden onder ATO heeft op de aankomsttijden, de nauwkeurigheid van halteren op de stations en het energieverbruik. Volgens spoorbeheerder ProRail zijn de testen “een opmaat naar de eerste test met personen”, waarbij gekeken wordt hoe “reizigers het rijden onder ATO beleven”.

Automatisch rijden op het spoor met ATO zorgt ervoor dat op een veilige manier treinen dichter op elkaar kunnen rijden. Daardoor kunnen er meer treinen over het spoor rijden, zonder dat er extra infrastructuur wordt aangelegd. De verwachting is dat dit op het drukbezette spoor in Nederland veel voordelen oplevert.

Een ander voordeel is dat treinen onder ATO gelijkmatiger rijden, waarmee energie wordt bespaard. Doordat het systeem berekent welke snelheid nodig is om op tijd op het volgende station aan te komen, rijden de treinen ook punctueler.

Lees ook:

Tijdens de Intelligent Rail Summit 2019 op 19, 20 en 21 november in Parijs wordt dieper ingegaan op alle verschillende toepassingen van automatisch rijden op het spoor. Diverse spoordeskundigen vertellen over de ervaringen die zij reeds hebben opgedaan met deze technologie en geven een doorkijk naar toekomstige toepassingen. Bekijk hier het programma: https://events.railtech.com/intelligent-rail-summit-2019/programme/

Banner Intelligent Rail Summit 2019

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Nieuwe proef met zelfrijdende trein ‘opmaat’ naar test met passagiers”

Arco Sierts|28.09.19|12:35

Ik ken de details van deze proef weliswaar niet, maar bovenstaande zinsnede lijkt mij principieel onjuist, citaat: “Automatic Train Operation (ATO), de techniek die treinen zelfstandig over het spoor kan laten rijden”.

ATO is een techniek die treinen *centraal gestuurd* laat rijden. Van ‘zelfstandig’ of ‘autonoom’ rijden kan binnen een heavyrailsysteem geen sprake zijn. De remweg van een trein is ten principale veel te lang om tijdig en veilig te kunnen reageren op objecten op de baan.

Arco Sierts|28.09.19|12:51

ATO is dus een uitbreiding op automatische trein beinvloeding (incl. cabinesignalering) en rij-advisering (DIS/DAS).
Die systemen informeren de machinist over de veiligheidsgrenzen, resp. de optimale manier van rijden.

ATO doet dat ook, maar slaat de machinist over, en stuurt de trein direct. De treinbeinvloeding in de trein bewaakt dan dus niet meer de machinist, maar de correcte werking van ATO.

Arco Sierts|28.09.19|13:00

Dit veelgehoorde misverstand vindt zijn oorsprong in het feit dat veel mensen niet goed beseffen wat de kernbesturingsprincipes van heavyrail zijn. Een heavyrailtrein KAN zichzelf niet besturen, ook omdat het geen stuur heeft! In heavyrail en metro’s wordt het hele systeem principieel vanuit de infra aangestuurd: dienstregeling, wissels, rijwegen, spoorwegovergangen, signalering, vrijwel alles! Alleen het vertrekproces is locaal.

Arco Sierts|28.09.19|13:13

Bij ATO neemt dus in feite de infrabeheerder cq de treindienstleider de verkeersbesturing van de trein over. Dat sluit naadloos aan op het Lagenmodel (Schaafsma 2001): ProRail innoveert de levering van ‘verkeersdiensten’. Dus niet alleen meer de rijweg, maar de integrale verkeersbesturing. De machinist wordt daarmee ‘machineur’: een conducteur die bij calamiteiten alsnog weer de ‘meester van de trein’ wordt.

Om veiligheidsredenen doet de zogenoemde ‘machineur’ vaak nog wel het vertrekproces.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.