Een trein van RegioJet

‘Staatssteun nachttreinen werkt contraproductief’

Als overheden in Europa nieuwe nachttreinen willen stimuleren, dan moeten zij dit op een manier doen die eerlijk en transparant is voor alle spoorbedrijven. Dat kan onder meer door een verlaging van de infraheffing voor alle geliberaliseerde langeafstandstreinen of gelijke financieringsmogelijkheden voor spoorwegmaterieel. Onderhandse marktverstorende subsidies die nu soms worden gegeven werken contraproductief, zegt secretaris-generaal Nick Brooks van ALLRAIL.

Deze week heeft de Tsjechische private spoorvervoerder RegioJet aangekondigd achttien wagons voor haar nachttreinverbindingen gekocht te hebben. ALLRAIL, een belangenorganisatie voor nieuwkomers Europees personenvervoer, wijst erop dat privaat geld “hiermee wordt geïnvesteerd om de nachttreinmarkt te ontwikkelen”.

De uitbreiding vloeit voort uit een succesvolle obligatieuitgifte in juni 2019 die veertig miljoen euro heeft opgebracht. “Hoe anders is het dat de Oostenrijkse en Zwitserse staatsbedrijven ÖBB SBB bij onder andere de Nederlandse overheid lobbyen om onderhandse marktverstorende subsidies voor haar nachttreinen binnen te halen”, aldus de belangenorganisatie.

Renaissance

ALLRAIL wijst dat er in heel Europa een ‘potentiële renaissance’ op komst is voor zowel binnenlandse als internationale nachttreinen. Dit heeft volgens de organisatie enerzijds te maken met vliegschaamte, waarbij reizen met het vliegtuig een schuldgevoel voor de impact op het milieu teweegbrengt. Anderzijds komt volgens de belangenorganisatie door het vooruitzicht op het openen van de markt voor personenvervoer per spoor, wat in potentie nieuwe treinreizigers zal aantrekken.

ALLRAIL waarschuwt voor een risico dat Europa terugvalt op mislukte modellen uit het verleden. Volgens de organisatie zijn dat de treinverbindingen die sterk afhankelijk zijn van overheidssubsidies. Als voorbeeld noemt ALLRAIL ÖBB Nightjet van de Oostenrijkse staatsspoorwegen dat een dominante positie op de Europese markt voor nachttreinen heeft. ÖBB volgens de belangenorganisatie hebben gelobbyd voor subsidie uit Nederland.

Contraproductief

“Dergelijke subsidies zijn contraproductief doordat ze verhinderen dat nieuwe innovatieve private spoorwegmaatschappijen tot dezelfde markt kunnen toetreden. Daardoor zal het nachttreinaanbod ook in de toekomst beperkt en duur blijven.” SBB zou volgens ALLRAIL ook aan het lobbyen zijn voor nachttreinen “via marktverstorende onderhandse subsidies”.

Innovatieve private vervoerders bewijzen dat subsidies niet nodig zijn, aldus de belangenorganisaties. “RegioJet, Snälltåget, Leo Express en andere private Europese spoorbedrijven exploiteren reeds succesvolle nachttreinen die gebaseerd zijn op een klantgerichte aanpak en productformule, niet op marktverstorende subsidies.

Om een eerlijk speelveld te creëren pleit ALLRAIL voor een verlaging van de infraheffing voor alle geliberaliseerde langeafstandstreinen. Daarnaast onderstreept de organisatie het belang gelijke financieringsmogelijkheden voor het leasen of aanschaffen van spoorwegmaterieel. Ook kan een geïntegreerde kaartverkoop voor regionale, nationale, en private spoorbedrijven ervoor zorgen dat het aantal nachttreinen in Europa wordt gestimuleerd.

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Staatssteun nachttreinen werkt contraproductief’”

Henk Angenent|18.07.19|11:15

Tja, aan de andere kant wordt de luchthavensector ook gesubsidieerd. Geen 21% btw op brandstof en geen 9% btw op kaartjes. De burger maakt goedkope luchtvaart ten koste van zijn eigen portemonnee mogelijk.
En ja, de infraheffing voor spoor is waanzinnig hoog. In het buitenland nog hoger dan in NL.

Pat Rick|18.07.19|14:09

@Henk: Door het 0%-tarief gaat er dus geen subsidie naar de luchtvaart, maar zijn er geen btw-inkomsten. Er zijn wel andere belastingen die geld opleveren, en luchtvaart levert veel banen op. Over het algemeen houdt de luchtvaart zijn eigen broek op.

Waar wel subsidie naartoe gaat zijn de maatschappijen uit de golfstaten. Die geven gewoon toe dat ze geld krijgen om luchtvaart daar te laten groeien (en hier te laten krimpen)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.