Een trein van RegioJet

‘Staatssteun nachttreinen werkt contraproductief’

Bron: RegioJet/RailTech

Als overheden in Europa nieuwe nachttreinen willen stimuleren, dan moeten zij dit op een manier doen die eerlijk en transparant is voor alle spoorbedrijven. Dat kan onder meer door een verlaging van de infraheffing voor alle geliberaliseerde langeafstandstreinen of gelijke financieringsmogelijkheden voor spoorwegmaterieel. Onderhandse marktverstorende subsidies die nu soms worden gegeven werken contraproductief, zegt secretaris-generaal Nick Brooks van ALLRAIL.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Staatssteun nachttreinen werkt contraproductief’”

Henk Angenent|18.07.19|11:15

Tja, aan de andere kant wordt de luchthavensector ook gesubsidieerd. Geen 21% btw op brandstof en geen 9% btw op kaartjes. De burger maakt goedkope luchtvaart ten koste van zijn eigen portemonnee mogelijk.
En ja, de infraheffing voor spoor is waanzinnig hoog. In het buitenland nog hoger dan in NL.

Pat Rick|18.07.19|14:09

@Henk: Door het 0%-tarief gaat er dus geen subsidie naar de luchtvaart, maar zijn er geen btw-inkomsten. Er zijn wel andere belastingen die geld opleveren, en luchtvaart levert veel banen op. Over het algemeen houdt de luchtvaart zijn eigen broek op.

Waar wel subsidie naartoe gaat zijn de maatschappijen uit de golfstaten. Die geven gewoon toe dat ze geld krijgen om luchtvaart daar te laten groeien (en hier te laten krimpen)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Staatssteun nachttreinen werkt contraproductief’ | SpoorPro.nl
Een trein van RegioJet

‘Staatssteun nachttreinen werkt contraproductief’

Bron: RegioJet/RailTech

Als overheden in Europa nieuwe nachttreinen willen stimuleren, dan moeten zij dit op een manier doen die eerlijk en transparant is voor alle spoorbedrijven. Dat kan onder meer door een verlaging van de infraheffing voor alle geliberaliseerde langeafstandstreinen of gelijke financieringsmogelijkheden voor spoorwegmaterieel. Onderhandse marktverstorende subsidies die nu soms worden gegeven werken contraproductief, zegt secretaris-generaal Nick Brooks van ALLRAIL.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Staatssteun nachttreinen werkt contraproductief’”

Henk Angenent|18.07.19|11:15

Tja, aan de andere kant wordt de luchthavensector ook gesubsidieerd. Geen 21% btw op brandstof en geen 9% btw op kaartjes. De burger maakt goedkope luchtvaart ten koste van zijn eigen portemonnee mogelijk.
En ja, de infraheffing voor spoor is waanzinnig hoog. In het buitenland nog hoger dan in NL.

Pat Rick|18.07.19|14:09

@Henk: Door het 0%-tarief gaat er dus geen subsidie naar de luchtvaart, maar zijn er geen btw-inkomsten. Er zijn wel andere belastingen die geld opleveren, en luchtvaart levert veel banen op. Over het algemeen houdt de luchtvaart zijn eigen broek op.

Waar wel subsidie naartoe gaat zijn de maatschappijen uit de golfstaten. Die geven gewoon toe dat ze geld krijgen om luchtvaart daar te laten groeien (en hier te laten krimpen)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Een uitgave van ProMedia Group
ProMedia Group
ProMedia Group
Weena 505 B18
3013 AL Rotterdam
Tel: +31 (0)10-2801014
redactie@spoorpro.nl