Plan U wacht op sloop, bron: Wikipedia commons

NS stuurt 35 locomotieven en 29 rijtuigen naar de sloop

Plan U wacht op sloop, bron: Wikipedia commons

Vervoerder NS heeft een opdracht voor het slopen van rollend materieel gegund aan Beelen Sloopwerken en aan European Metal Recycling. Het gaat om 35 locomotieven uit de 1700 serie en in totaal 29 rijtuigen uit de DEIII en de DDM serie.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

10 reacties op “NS stuurt 35 locomotieven en 29 rijtuigen naar de sloop”

Reinier Bakels|25.06.19|19:58

Ik herinner me van jaren geleden dat de NS op het laatste moment een bevel van de rechter heeft gehad om bepaalde locomotieven niet te vernietigen omdat die nog door concurrenten konden worden gebruikt, en de markt voor 1500V locomotieven niet groot is.
Probeert de NS nu weer concurrentie te verhinderen?

Jans Beuzekamp|25.06.19|22:02

Zeer zonde om ze allemaal te slopen.
Is er een mogelijkheid om een wagon te kopen?
Mooi op een stukje ongebruikt spoor.
Ik blijf dromen over een afgelegen plekje…

Willem van Veen|26.06.19|21:50

De eerste sprinters van de NS (plan Y) en het eerste intercity materieel (plan Z) zijn ouder dan de DDM, maar rijden allemaal nog rond. Waarom wordt de DDM dan gesloopt? Heeft dit type onvolkomenheden?

Pat Rick|27.06.19|11:19

Het is wel jammer om de 1700s te slopen omdat deze als enige nu de 200 km/u halen. Anders zitten we alleen met ICNG die dat kan.

Mario Van der Ent|27.06.19|13:50

De buitendienststelling van de 1700’en lijkt op economische verspilling. De jongste machines zijn krap 25 jaar oud. Als je dat vergelijkt met de series 1100, 1200 en 1300 die 40 jaar of langer mee gaan/gingen … Het zal te maken hebben met de keuze voor treinstellen ten koste van getrokken treinen, maar toch.

Lucas Dijkstra|27.06.19|17:44

@Reinier:
Nee, de 1700’en hebben een tijd te koop gestaan, maar er heeft zich geen koper aangediend. Alleen Railpromo heeft drie 1700’en verworven.

@Willem:
DDM wordt gesloopt omdat het niet rendabel is om dit materieel te reviseren/moderniseren. Intercitymaterieel heeft NS genoeg en voor sprinters is het niet rendabel een revisie uit te voeren. Binnen een aantal jaar is een gelijkvloerse instap verplicht en dan zou gereviseerd materieel aan de kant moeten.

Lucas Dijkstra|27.06.19|17:45

Patrick,
1700’en halen geen 200km/h.

Gert-Jan Hondelink|27.06.19|21:58

@Lucas en @Patrick,

1700-en zijn begrensd op 160 km/h. Hun Franse soortgenoten zijn echter begrensd op 200 km/h, ook onder 1500 V =. Een 1700 kan dus wel 200 km/h (of sneller), maar mag dat niet.

Pat Rick|28.06.19|12:35

@Gert-Jan: dank

Verder rijden er nog locs van de vorige serie rond (1600s), waarop de 1700s zijn gebaseerd. Deze specifieke locs zijn in al 1981 in dienst zijn gesteld

Sybo Schouwstra|05.07.19|22:36

Voor de nog resterende DDM rijtuigen is helaas geen bruikbare trekkracht beschikbaar. Met de 50 DDZ treinstellen zijn alle beschikbare motorrijtuigen gerenoveerd en in dienst.
Helaas…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS stuurt 35 locomotieven en 29 rijtuigen naar de sloop | SpoorPro.nl
Plan U wacht op sloop, bron: Wikipedia commons

NS stuurt 35 locomotieven en 29 rijtuigen naar de sloop

Plan U wacht op sloop, bron: Wikipedia commons

Vervoerder NS heeft een opdracht voor het slopen van rollend materieel gegund aan Beelen Sloopwerken en aan European Metal Recycling. Het gaat om 35 locomotieven uit de 1700 serie en in totaal 29 rijtuigen uit de DEIII en de DDM serie.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

10 reacties op “NS stuurt 35 locomotieven en 29 rijtuigen naar de sloop”

Reinier Bakels|25.06.19|19:58

Ik herinner me van jaren geleden dat de NS op het laatste moment een bevel van de rechter heeft gehad om bepaalde locomotieven niet te vernietigen omdat die nog door concurrenten konden worden gebruikt, en de markt voor 1500V locomotieven niet groot is.
Probeert de NS nu weer concurrentie te verhinderen?

Jans Beuzekamp|25.06.19|22:02

Zeer zonde om ze allemaal te slopen.
Is er een mogelijkheid om een wagon te kopen?
Mooi op een stukje ongebruikt spoor.
Ik blijf dromen over een afgelegen plekje…

Willem van Veen|26.06.19|21:50

De eerste sprinters van de NS (plan Y) en het eerste intercity materieel (plan Z) zijn ouder dan de DDM, maar rijden allemaal nog rond. Waarom wordt de DDM dan gesloopt? Heeft dit type onvolkomenheden?

Pat Rick|27.06.19|11:19

Het is wel jammer om de 1700s te slopen omdat deze als enige nu de 200 km/u halen. Anders zitten we alleen met ICNG die dat kan.

Mario Van der Ent|27.06.19|13:50

De buitendienststelling van de 1700’en lijkt op economische verspilling. De jongste machines zijn krap 25 jaar oud. Als je dat vergelijkt met de series 1100, 1200 en 1300 die 40 jaar of langer mee gaan/gingen … Het zal te maken hebben met de keuze voor treinstellen ten koste van getrokken treinen, maar toch.

Lucas Dijkstra|27.06.19|17:44

@Reinier:
Nee, de 1700’en hebben een tijd te koop gestaan, maar er heeft zich geen koper aangediend. Alleen Railpromo heeft drie 1700’en verworven.

@Willem:
DDM wordt gesloopt omdat het niet rendabel is om dit materieel te reviseren/moderniseren. Intercitymaterieel heeft NS genoeg en voor sprinters is het niet rendabel een revisie uit te voeren. Binnen een aantal jaar is een gelijkvloerse instap verplicht en dan zou gereviseerd materieel aan de kant moeten.

Lucas Dijkstra|27.06.19|17:45

Patrick,
1700’en halen geen 200km/h.

Gert-Jan Hondelink|27.06.19|21:58

@Lucas en @Patrick,

1700-en zijn begrensd op 160 km/h. Hun Franse soortgenoten zijn echter begrensd op 200 km/h, ook onder 1500 V =. Een 1700 kan dus wel 200 km/h (of sneller), maar mag dat niet.

Pat Rick|28.06.19|12:35

@Gert-Jan: dank

Verder rijden er nog locs van de vorige serie rond (1600s), waarop de 1700s zijn gebaseerd. Deze specifieke locs zijn in al 1981 in dienst zijn gesteld

Sybo Schouwstra|05.07.19|22:36

Voor de nog resterende DDM rijtuigen is helaas geen bruikbare trekkracht beschikbaar. Met de 50 DDZ treinstellen zijn alle beschikbare motorrijtuigen gerenoveerd en in dienst.
Helaas…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.