Plan U wacht op sloop, bron: Wikipedia commons

NS stuurt 35 locomotieven en 29 rijtuigen naar de sloop

Vervoerder NS heeft een opdracht voor het slopen van rollend materieel gegund aan Beelen Sloopwerken en aan European Metal Recycling. Het gaat om 35 locomotieven uit de 1700 serie en in totaal 29 rijtuigen uit de DEIII en de DDM serie.

De gunning van de sloop van de 1700 locs en DEIII treinstellen kwam via een aanbestedingsprocedure bij Beelen terecht. Het bedrijf was de enige inschrijver. European Metal Recycling neemt de DDM-stellen voor zijn rekening. De overeenkomsten werden op 21 mei gesloten. De demontage start binnen enkele weken en zal naar verwachting maanden in beslag nemen. De totale waarde van de opdracht is niet bekend genaakt.

Eerste NS dubbeldekker

De elektrische locserie 1700 is sinds begin 1992 in gebruik bij de Nederlandse Spoorwegen voor reizigerstreinen. In totaal werden er 81 exemplaren aangeschaft van het bij GEC-Alsthom gebouwde materieel. Hiervan zijn er nu nog 34 in dienst, de rest is terzijde gesteld waarvan er drie al eerder werden gesloopt. De locomotieven werden onder meer ingezet voor Intercity’s naar Berlijn en voor het trekken en duwen van DD-AR en DDM-1-treinstammen.

Van die laatste worden veertien exemplaren gerecycled in Amsterdam door European Metal recycling. De DDM was halverwege de jaren 80 de eerste dubbeldekstrein die door de NS werd ingezet. In totaal schafte NS er 75 aan. Vanaf 2010 gingen de eerste exemplaren met pensioen, maar de dubbeldekkers maakten een aantal keren een comeback vanwege materieelschaarste bij NS.

Plan-U

Bij de vijftien DEIII (Plan-U diesel) rijtuigen gaat het om de vijf treinstellen die de NS verkocht aan een Roemeense vervoerder, maar vervolgens bleven staan. Het tussen 1960 en 1963 gebouwde materieel maakte deel uit van een serie van in totaal 42 bij Werkspoor in Utrecht gebouwde dieseltreinen.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

10 reacties op “NS stuurt 35 locomotieven en 29 rijtuigen naar de sloop”

Reinier Bakels|25.06.19|19:58

Ik herinner me van jaren geleden dat de NS op het laatste moment een bevel van de rechter heeft gehad om bepaalde locomotieven niet te vernietigen omdat die nog door concurrenten konden worden gebruikt, en de markt voor 1500V locomotieven niet groot is.
Probeert de NS nu weer concurrentie te verhinderen?

Jans Beuzekamp|25.06.19|22:02

Zeer zonde om ze allemaal te slopen.
Is er een mogelijkheid om een wagon te kopen?
Mooi op een stukje ongebruikt spoor.
Ik blijf dromen over een afgelegen plekje…

Willem van Veen|26.06.19|21:50

De eerste sprinters van de NS (plan Y) en het eerste intercity materieel (plan Z) zijn ouder dan de DDM, maar rijden allemaal nog rond. Waarom wordt de DDM dan gesloopt? Heeft dit type onvolkomenheden?

Pat Rick|27.06.19|11:19

Het is wel jammer om de 1700s te slopen omdat deze als enige nu de 200 km/u halen. Anders zitten we alleen met ICNG die dat kan.

Mario Van der Ent|27.06.19|13:50

De buitendienststelling van de 1700’en lijkt op economische verspilling. De jongste machines zijn krap 25 jaar oud. Als je dat vergelijkt met de series 1100, 1200 en 1300 die 40 jaar of langer mee gaan/gingen … Het zal te maken hebben met de keuze voor treinstellen ten koste van getrokken treinen, maar toch.

Lucas Dijkstra|27.06.19|17:44

@Reinier:
Nee, de 1700’en hebben een tijd te koop gestaan, maar er heeft zich geen koper aangediend. Alleen Railpromo heeft drie 1700’en verworven.

@Willem:
DDM wordt gesloopt omdat het niet rendabel is om dit materieel te reviseren/moderniseren. Intercitymaterieel heeft NS genoeg en voor sprinters is het niet rendabel een revisie uit te voeren. Binnen een aantal jaar is een gelijkvloerse instap verplicht en dan zou gereviseerd materieel aan de kant moeten.

Lucas Dijkstra|27.06.19|17:45

Patrick,
1700’en halen geen 200km/h.

Gert-Jan Hondelink|27.06.19|21:58

@Lucas en @Patrick,

1700-en zijn begrensd op 160 km/h. Hun Franse soortgenoten zijn echter begrensd op 200 km/h, ook onder 1500 V =. Een 1700 kan dus wel 200 km/h (of sneller), maar mag dat niet.

Pat Rick|28.06.19|12:35

@Gert-Jan: dank

Verder rijden er nog locs van de vorige serie rond (1600s), waarop de 1700s zijn gebaseerd. Deze specifieke locs zijn in al 1981 in dienst zijn gesteld

Sybo Schouwstra|05.07.19|22:36

Voor de nog resterende DDM rijtuigen is helaas geen bruikbare trekkracht beschikbaar. Met de 50 DDZ treinstellen zijn alle beschikbare motorrijtuigen gerenoveerd en in dienst.
Helaas…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.