Arriva, station Zwolle

Extra treinstel voor spoorverbinding Zwolle-Emmen

Gedeputeerde Staten van Drenthe en Overijssel investeren in een extra treinstel en de verbetering van de dienstregeling op de spoorlijn tussen Zwolle en Emmen. Dit Blauwnet-traject is zo populair dat er meer capaciteit nodig is om het groeiend aantal reizigers te vervoeren. Het extra treinstel gaat vanaf december 2019 in de spits rijden.

Door de toevoeging van het extra treinstel komen er in de ochtend- en middagspits 173 zitplaatsen bij. Arriva heeft verder bij ProRail een nieuwe dienstregeling aangevraagd waarbij de drie eerste sneltreinritten Coevorden – Zwolle in Emmen beginnen als sneltrein. Daarmee wordt de reistijd enkele minuten verkort en krijgt Emmen vier keer per uur een rechtstreekse reismogelijkheid naar Zwolle. De verwachting is dat reizigers zich hierdoor beter zullen verspreiden over de beschikbare treinen.

Verbeteringen

Verder worden Dalen en Gramsbergen twee keer per uur bediend in de spits. Deze verbeteringen gelden in de middagspits in omgekeerde richting. De reistijd van Zwolle naar Emmen wordt in de toekomst nog verder verkort nadat de spoorverdubbeling bij Emmen-Zuid is afgerond.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “Extra treinstel voor spoorverbinding Zwolle-Emmen”

Michel van Rijnberk|23.05.19|14:53

Belachelijk dat de provincies dit treinstel betalen. Laat Arrival daylt lekker zelf doen. Hoezo concurrentievervalsing….

Michel van Rijnberk|23.05.19|14:55

Waarom betaalt de provincie, lees burger, dit en Arriva zelf niet? Arriva schrijft toch in op een aanbesteding? Dit noem ik dus concurrentievervalsing!!! Laag inschrijven en dan als er meer capaciteit nodig is, de hand ophouden bij de provincie. Ben benieuwd of de NS dit ook voor elkaar zou krijgen….

Joris van de Wijgert|24.05.19|07:58

Dit is geen concurrentievervalsing. Arriva heeft zich ingeschreven op basis van de reizigersaantallen die de provincie doorgeeft. Als de reizigersaantallen gigantisch groeien (en daar is hier sprake van), dan is niet Arriva maar de concessieverlener de verantwoordelijke om te zorgen voor extra materieel (of geld voor Arriva om hen het materieel te laten kopen).

Peter Janssen|25.05.19|21:16

Het gaat al om een bestaand treinstel. De verongelukte trein bij Dalfsen hebben ze weer opgeknapt.

Eric Horst|28.05.19|16:50

Nu nog wat meer aandacht voor het heractiveren van het traject Emmen-Veendam,zo ontstaat er eindelijk een alternatief voor het traject Zwolle-Groningen.

Marc Busio|29.05.19|12:33

Het traject Zwolle-Emmen kan nooit een alternatief worden voor Zwolle-Groningen. De reistijd naar Emmen is nu gelijk aan die naar Groningen, daar komt nog eens drie kwartier bij voor de verlenging Emmen-Groningen. De regionale treinen die er rijden hebben bij lange na niet de vervoerscapaciteit als de NS-treinen die tussen Zwolle en Groningen rijden. De huidige investering in de spoorverdubbeling bij Zwolle is dan ook veel nuttiger dan een enkelsporig lijntje tussen Emmen en Veendam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.